Czas wejść w Erę Robotów?

Technologie :: Technologie
2015-06-09

Automatyzacja i robotyka są już mocno osadzone w branży produkcyjnej. Fabryki samochodów, zakłady tkackie, czy rozlewnie napojów funkcjonują dzięki wykorzystaniu robotów lub zautomatyzowaniu szeregu procesów jakie w tych przedsiębiorstwach występują. Czy tak samo jak w produkcji, automatyzacja i robotyka jest także możliwa w usługach, a nawet jeszcze dalej w usługach dla biznesu, np. w procesach finansowo księgowych?

Etap pierwszy: digitalizacja

Nie będzie chyba zaskoczeniem stwierdzenie, że odpowiedź brzmi „jak najbardziej TAK”. Choćby sam proces digitalizacji dokumentów, czyli skanowania i przekształcania dokumentów papierowych na elektroniczne pliki, to już pewien element automatyzacji. W Polsce obecnie prowadzi swoją działalność około dziesięciu dużych firm zajmujących się skanowaniem i digitalizacją danych. Usługi te są coraz bardziej popularne, a wolumeny zeskanowanych stron idą w miliony. Jest to jeden z pierwszych etapów w automatyzacji procesów biznesowych, po którym muszą nastąpić kolejne. Automatyka i robotyka coraz większą rolę odgrywa przy rozpoznawaniu tekstów, zamiany tekstu w dane i eksportowanie tych informacji do systemów księgowych, zakupowych, logistycznych i wielu innych. Przyczynia się to do wyeliminowania błędów oraz przyspiesza realizację procesów.

Kolejne etaty dla robotów

Czy wobec tego automatyzacja i robotyka stanowią zagrożenie dla rynku pracy w profesjonalnych usługach dla biznesu? Według międzynarodowych badań przeprowadzonych przez portal Monster.com 63% respondentów nie obawia się zastąpienia ich pracy przez maszyny. Czy słusznie? Na kwietniowej konferencji ITO&BPO Germany Forum 2015, Peter Clark, ekspert z Virtual Operations przedstawiał przykład z Wielkiej Brytanii, gdzie 250 robotów zastąpiło 1000 pracowników sektora bankowego przy obsłudze działań typu back-office. Proces ten trwał około 2 lat. Przytoczony został również inny przypadek, w którym automatyzacja pozwoliła na zrezygnowanie z 500 stanowisk pracy realizowanych w modelu offshoringowym. Czy czeka nas zastąpienie przez sztuczną inteligencję, która wykona za nas większość pracy? Niekoniecznie.

Nie taki robot straszny…

Postępująca robotyzacja usług jest faktem, ale czy automatyka w branży motoryzacyjnej spowodowała, że nie pracują tam ludzie? Do całkowitego usunięcia człowieka z wielu procesów jeszcze długa droga i rzeczywistość jaką serwują nam filmy science-fiction lub literatura Lema nie grozi nam jeszcze przez wiele lat. Wykorzystanie robotów rzeczywiście będzie coraz powszechniejsze, jednak na początku wyeliminowane zostaną najprostsze procesy. Firmy, których działalność jest oparta tylko na realizacji prostych procesów biznesowych powinny mocniej zastanowić się nad swoim profilem działalności, gdyż sztuczna inteligencja ma to do siebie, że znacznie szybciej się uczy i wykonuje prace operacyjne tanie i łatwiej. Jak podają eksperci z Wielkiej Brytanii, koszt zasobów RPA jest na ogół o 1/3 niższy niż koszt stanowiska pracy w modelu offshoringowym, a robot zazwyczaj zastępuje co najmniej dwie osoby. Jest jeszcze jeden ważny wskaźnik – robot nie potrzebuje przerw, a to znacznie zwiększa jego wydajność w porównaniu z ośmiogodzinnym trybem pracy.

Rosnąca z ogromną dynamiką branża BPO/SSC w Polsce nie straci jednak na tempie rozwoju gdyż większość projektów outsourcingowych i tych realizowanych przez Centra Usług Wspólnych jest oparta o bardziej zaawansowane procesy, niż te które można (na dzień dzisiejszy) zautomatyzować. Co więcej sektor BPO/SSC już w tej chwili korzysta z niektórych dobrodziejstw robotyki i automatyzacji, dzięki czemu oferuje wysokiej jakości usługi podmiotom, które takich rozwiązań jeszcze nie stosują. Dotyczy to na przykład nowoczesnych centrów operacyjnych call contact center, których praca opiera się na coraz bardziej zaawansowanej technologii, jednak nadal przy kluczowym udziale człowieka.

Rys historyczny

Aby lepiej zrozumieć zjawisko RPA (Robotic Process Automation) warto prześledzić jak ewoluował rynek w drodze do automatyzacji i robotyki. Mniej więcej w połowie lat 70-tych XX wieku powstawała idea centrów usług wspólnych i od tamtej pory jest kontynuowana. Coraz więcej firm posiadających szeroką działalność operacyjną decyduje się na budowę centrów usług wspólnych, różnica jestjedynie taka, że centra te są znacznie mniejsze niż miało to miejsce 10-15 lat temu. Kolejnym etapem w połowie lat 80-tych XX wieku był bardzo mocny rozwój branż BPO i ITO. To w tym czasie urosło imperium usługowe w Indiach, gdzie sektor outsourcingu procesów biznesowych jest największy na świecie i gdzie najsilniej odczuwa się zagrożenie ze strony automatyzacji procesów i robotyki. Trzeci etap rozwoju naturalnie jest połączony z etapem drugim i jest nim nearshoring i offshoring. Największy globalny rozwój tego etapu przypadał na pierwszą dekadę lat dwutysięcznych. Robotyka, popularnie określana nazwą RPA – Robotic Process Automation zaczęła być bardziej widoczna od roku 2010. Na co warto zwrócić uwagę to fakt, że każdy ze wspomnianych etapów jest cały czas kontynuowany. Żaden nie został zastąpiony przez kolejny etap i żaden (jak dotąd) nie został wyeliminowany przez automatyzację i robotykę.

Temat na czasie

Kwestie związane z robotyką coraz częściej pojawiają się na różnego rodzaju konferencjach i wydarzeniach branżowych. Robotyka była jednym z tematów podczas panelu dyskusyjnego w trakcie dorocznej konferencji ASPIRE w Krakowie. Na nadchodzącej krakowskiej konferencji ABSL również pojawi się tematyka związana z automatyzacją procesów i nie inaczej będzie podczas październikowej konferencji IAOP we Frankfurcie. Tu pojawia się kolejne pytanie, czy tylko sektor BPO/SSC powinien interesować się automatyzacją? A może jest to temat również dla innych branż? Na obecnym etapie wdrażanie automatyzacji procesów niesie za sobą pewne koszty, których nie każda organizacja jest gotowa ponieść, stąd na obecnym etapie większe zainteresowanie nabywaniem nowej technologii jest po stronie firm outsourcingowych, a dopiero w drugiej kolejności ich obecnych i/lub przyszłych klientów.

KOMENTARZE I OPINIE

Min_d7128891dcd82f2e8593282f7ad04bbd

Trendy w reklamie Digital OOH w 2018 roku

2018-01-16

Rok 2017 był dla branży DOOH bardzo owocny. Dzięki dynamicznemu rozwojowi najnowszych technologii w sektorze reklamy digital out-of-home reklamodawcy zyskali większy dostęp do kreatywnych możliwości, przez co medium to stało się jeszcze atrakcyjniejsze w oczach odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej. Czego zatem możemy się spodziewać w nadchodzącym roku i na co reklamodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę chcąc optymalnie wykorzystać potencjał cyfrowej reklamy zewnętrznej? Odpowiedzi na to pytanie postaram się udzielić w poniższym artykule.

Min_cb8883ed6a1a2777b33f8df873f8f403

Cyberzagrożenia w 2018 roku według eksperta F-Secure

2018-01-10

W 2018 roku należy spodziewać się dalszej popularyzacji osobistych asystentów (takich jak Siri czy Alexa). Wraz ze wzrostem zainteresowania użytkowników z pewnością pojawią się też ataki na tego typu systemy. Początkowo będą to żarty czy akty wandalizmu – mieliśmy już przykłady aktywacji asystentów przez reklamy telewizyjne czy ultradźwięki. Przyszły rok może przenieść nowe kategorie ataków w tym zakresie, być może już o komercyjnym charakterze.

Min_cadc6e534fd863777164d15c7761f5f2

Milionowe korzyści dzięki profesjonalnemu zarządzaniu oprogramowaniem

2018-01-08

W czasach, w których większość pracowników korzysta z kilkunastu aplikacji zainstalowanych jednocześnie na służbowych telefonach, tabletach czy komputerach, nadal istnieją firmy, które zarządzają licencjami oprogramowania… ręcznie. Często są to przedsiębiorstwa działające globalnie i zatrudniające kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Wśród kadry zarządzającej brakuje świadomości, że profesjonalne oprogramowanie do zarządzania licencjami może przynieść miliony złotych oszczędności oraz zwiększyć bezpieczeństwo IT organizacji.

Min_ce7a4cd5ee0e8a378a1d7eb4c1e29936

7 trendów w branży Internetu rzeczy na 2018 rok

2018-01-05

Według danych IHS Markit, firmy specjalizującej się w analizie rynków, na świecie jest już 20 miliardów urządzeń podłączonych do sieci. Generują one ogromną ilość danych, które mogą być nie lada wyzwaniem. Firmy będą musiały zmierzyć się w 2018 roku przede wszystkim z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i prywatności związanej z całą technologią podłączoną do Internetu rzeczy. Poniżej 7 trendów, które powinny mieć największy wpływ na zjawisko Internet of Things w bieżącym roku.

Min_bd622603392b9993973349b0feac3881

Co Facebook dał branży marketingowej w 2017 roku?

2017-12-20

W kończącym się roku Facebook wprowadził tyle ciekawych, lepszych i gorszych zmian, że można byłoby napisać o nich książkę. Warto jednak skupić się na kilku trendach, które z pewnością są najbardziej istotne z punktu widzenia marketerów i dają im szeroką perspektywę.

Min_052eaeaef69ec206f68f63dd754a992a

Wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług. Na co zwrócić uwagę przy księgowaniu i dokumentowaniu?

2017-12-19

Polskie firmy rozszerzają swoją działalność poza granice kraju. Często odbiorcami są klienci z Unii Europejskiej. W ujęciu podatkowym transakcje wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług są niekiedy rozliczane i dokumentowane inaczej niż sprzedaż krajowa. Podejmując się zatem świadczenia usług na rzecz kontrahentów z Unii, warto sprawdzić, na co zwrócić uwagę.

Min_ea306b5ac69d611aee067653577a0bcc

Wzbogacimy się o pieniądze z OFE. Kiedy i ile wypłacimy?

2017-08-08

W przyszłe wakacje możemy być bogatsi nawet o 8 tys. złotych. Powód to zapowiedziana przez wicepremiera Morawieckiego reforma emerytalna. Propozycja zakłada, że pieniądze zgromadzone w OFE staną się naszą własnością.

Min_03e7055fdb126b12a3cb089abd17eeba

Prezydenckie propozycje zmian w zakresie pomocy kredytobiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej

2017-08-03

2 sierpnia 2017 r. prezydent Andrzej Duda skierował do marszałka sejmu nowy projekt ustawy mający na celu po pierwsze zmianę mechanizmu wsparcia finansowego osób spłacających kredyty mieszkaniowe, będących w trudnej sytuacji finansowej, a po drugie wprowadzenie nowego instrumentu wspierającego dobrowolną restrukturyzację kredytów walutowych. Nowa ustawa określa zasady przyznawania i warunki korzystania ze zwrotnego wsparcia finansowego przyznawanego osobom fizycznym zobowiązanym do spłaty kredytu mieszkaniowego, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, zasady przyznawania i warunki korzystania z pożyczki na pokrycie pozostałej części zadłużenia oraz zasady wspierania dobrowolnej restrukturyzacji. Instytucją, przez którą kierowana jest do potrzebujących kredytobiorców pomoc, będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, a źródłem jego finansowania jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców powołany do życia ustawą z 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy.

PARTNERZY

  • Technologie
  • Nieruchomości
Copyright © 2018 Active Media Group Projekt i wykonanie: golianek.pl