informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Komunikacja dostosowana do potrzeb Klienta

Komunikacja dostosowana do potrzeb Klienta

Wiadomości / 2016.04.05

Zaufanie Klientów to jeden z kluczowych czynników rozwoju i funkcjonowania firmy IT. Dlatego strategia każdej organizacji powinna uwzględniać elementy budowania dialogu z odbiorcą, przekładające się na odpowiedzialne podejście do biznesu w poszczególnych jego obszarach. Dobra komunikacja dostosowana do potrzeb Klienta, to przede wszystkim uczciwość i przestrzeganie zasad etycznych w przekazach, które się do niego kieruje. To także możliwość pełnego dostępu do informacji, regularne przyjmowanie i wykorzystywanie przekazu zwrotnego oraz tworzenie indywidualnych rozwiązań.

Celem komunikacji dostosowanej do Klientów jest ich rzetelne poinformowanie o zakresie i standardzie oferowanych usług oraz jakości wzajemnych relacji, jak również umożliwienie przekazywania opinii na temat działania firmy. Ich wymagania, a także dążenie do spełnienia oczekiwań odbiorcy to podstawowe działania w przedsiębiorstwie. Stanowią one przewagę konkurencyjną i są cechą, którą zainteresowani cenią sobie najbardziej. – W branży IT, ale i w każdej innej, czynniki sukcesu projektów zależne są od ludzi. To oni, poprzez codzienną pracę i wspólną komunikację są w stanie realizować trudne zadania i osiągać sukcesy. Bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb i możliwości obu stron zaangażowanych w realizację danego przedsięwzięcia – mówi Robert Matyszewski, wiceprezes SoftwareHut. – Projekty informatyczne wymagają dużego zaangażowania po obu stronach (Klient – dostawca). Ważne jest szczegółowe omówienie, doprecyzowanie celów i jasne zdefiniowanie zakresu zadania. Wymaga to dużej ilości czasu na etapie przygotowania. Większe pomysły najlepiej jest dzielić na etapy, w których każdy ma mniejsze wymagania i dłuższy czas na dookreślenie szczegółów. Z pomocą przy realizacji projektów przychodzi znaczący postęp w rozwoju metod oraz technik zarządzania projektami, a także pojawienie się nowych trendów, np. metodyki zwinne (ang. agile) czy narzędzi informatycznych, np. MS Project – wyjaśnia Robert Matyszewski.

Jednolity język komunikacji

Słownictwo IT ma w założeniu upraszczać komunikację i czynić ją bardziej jednoznaczną. Język angielski jest dzisiaj powszechnie znany, jednak podobnie jak każdy inny, tak i ten ma swoje specyficzne odmiany, w których używane są słowa i określenia, jakich nie można nauczyć się w szkole. Na pytanie, czy na potrzeby polskiego rynku powinno podjąć się próby tłumaczenia specyficznego języka i angielskich zwrotów ze środowiska IT odpowiada wiceprezes firmy SoftwareHut. – Angielskie zwroty w życiu codziennym jak i biznesowym są wszechobecne. Tak samo jest w branży informatycznej, w której rozwój technologiczny i innowacyjny postępuje dużo szybciej niż językowy. Stąd bardzo dużo zwrotów używanych na co dzień przez informatyków jest pochodzenia angielskiego. Przez środowisko informatyczne zostało przyjęte nietłumaczenie skrótów nazw takich jak na przykład pamięć RAM (Random Access Memory) czy SSD (Solid State Disk). Skróty te w bardzo dobry sposób przyjęły się w środowisku IT, a ich znaczenie jest rozpoznawalne nawet przez osoby, które na co dzień są zwykłymi użytkownikami komputerów. Używanie słownictwa angielskiego pozwala również na szybszy i efektywniejszy dostęp do treści w Internecie, które zwyczajowo są publikowane w tym właśnie języku i ewentualnie tłumaczone na inne. Jednocześnie bardzo często środowisko IT pracuje w międzynarodowych zespołach, co wymusza jednolity język komunikacji. Nieprzetłumaczalne są także nazwy języków programowania jak Python, Ruby, Javascript czy Java. Jednak w potocznej mowie, w codziennej pracy w firmie IT, nazwy te ulegają spolszczeniu poprzez odmiany występujące w języku angielskim. Dobrym rozwiązaniem może być słownik mowy branżowej. To narzędzie, które jest pomocne w komunikacji między zespołami specjalistów. Realizowane są często specjalne warsztaty czy konferencje mające na celu szkolenie oraz lepsze poznanie celów i potrzeb. Konieczna jest edukacja podstawowych pojęć, która wspierana będzie właśnie przez taki fizycznie stworzony słownik mowy branżowej, którego posiadanie może być znaczącym elementem przewagi konkurencyjnej oraz budowania zaufania  – wyjaśnia Robert Matyszewski.

Różne rodzaje kooperacji

Istnieje kilka rodzajów współpracy z Klientami branży IT. W tradycyjnym modelu jak największa część komunikacji odbywa się poprzez wyspecjalizowanego opiekuna odbiorcy. Jak to się ma do efektywności w firmie IT? Czy współpraca jest lepsza, gdy tylko jedna osoba w przedsiębiorstwie odpowiedzialna jest za kontakty, czy nie ma to znaczenia i wiele osób może działać na tym obszarze? – Praca z jedną osobą pozwala szybciej nawiązać relację i zaufanie niezbędne na każdym etapie projektu. To właśnie ilość odbytych spotkań czy wspólnie realizowanych kroków pozwala podnieść poziom zaufania i zrozumienia wzajemnych potrzeb i możliwości. Tradycyjny model ma najczęściej zastosowanie w projektach, które z góry są przygotowane do wdrożenia i dokładnie opisane w postaci dokumentacji czy też specyfikacji – omawia wiceprezes firmy SoftwareHut, Robert Matyszewski. – Inne podejście reprezentuje model „agile”, w którym wszyscy członkowie zespołu bezpośrednio komunikują się z Klientem. Branża IT składa się z wyspecjalizowanych jednostek, które często mają bardzo odmienne kompetencje. Wymusza to komunikację bezpośrednią specjalistów po stronie odbiorcy oraz dostawcy usług IT z uwagi na ilość szczegółów wymagających doprecyzowania. Taka praca odbywa się na zasadzie codziennych krótkich spotkań oraz planowania zadań na najbliższe tygodnie. W zespole po stronie dostawcy usług z zakresu technologii jest specjalna osoba zajmująca się planowaniem wszystkiego i mająca na celu reprezentowanie interesów Klienta. Model ten jest realizowany zazwyczaj w projektach, które nie mają ściśle określonych założeń, a to właśnie zadaniem wspólnego zespołu jest szukanie najlepszych rozwiązań do wdrożenia w najbliższym czasie – wyjaśnia Robert Matyszewski.

Content marketing – skutecznym narzędziem promocji

Branża IT jest ciągle w fazie dynamicznego rozwoju, co niekiedy prowadzi do luki wiedzy technologicznej między Klientami czy też nawet potencjalnymi pracownikami. Content Marketing jest bardzo skutecznym narzędziem promocji w momencie, kiedy istnieje realne zapotrzebowanie na dane projekty. Dodatkowym i koniecznym elementem jest dobre dopasowanie treści do odbiorcy, tak by mógł otrzymać to, czego naprawdę oczekuje. –Budowanie rzetelnych treści, publikowanie artykułów w mediach czy prowadzenie bloga na stronie firmowej to bardzo dobry sposób na edukację, wspieranie i rozwój dla aktualnych i nowych Klientów. Content marketing jest stosunkowo tanim narzędziem w porównaniu do płatnych reklam czy uczestnictwa w wydarzeniach branżowych. Ten kanał doskonale nadaje się do wykorzystania potencjału komunikacji czy edukacji środowiska. Otwartość firmy na dzielenie się wiedzą jest bardzo dobrze postrzegane przez otoczenie – mówi wiceprezes SoftwareHut.

źródło: informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe