informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Przetasowania na rynku gier wideo to szansa dla graczy

Przetasowania na rynku gier wideo to szansa dla graczy

Technologie / 2022.07.28

Walka o graczy pomiędzy Sony a Microsoftem przyczynia się do zapewnienia fanom gier losowych coraz lepszych warunków pod względem dostępności i ceny.

Microsoft kontra Sony, czyli batalia o graczy

Fani gier wideo w ostatnim czasie nie mają powodów do narzekań. Jeśli ktoś lubi sobie pograć na konsoli lub komputerze, to wystarczy, że trzyma rękę na pulsie i wykorzystuje wszystkie promocje oraz okazje, a z czasem z pewnością będzie mógł bawić się przy dziesiątkach, a nawet setkach gier, które otrzyma całkowicie za darmo lub za relatywnie niską opłatą. Jeszcze lepiej przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o casino online. Tam wszystkie gry są udostępniane w wersji testowej i to bez żadnych ograniczeń z zakresu rozgrywki. Wszystko jest dosłownie podane na tacy, a jeszcze dwie dekady temu, jeśli ktoś chciał zagrać, musiał udać się do sklepu i kupić najczęściej bardzo drogie pudełkowe wersje gier.

Wszystko zmieniło się ze względu na ogromną konkurencję na rynku. Zabawa przy grach wideo stała się taką samą rozrywką jak spotkanie ze znajomymi, wyjście do kina, czy oglądanie filmów i seriali w domu. Gra coraz większy odsetek społeczeństwa, a to sprawia, że warunki na rynku staja się przystępniejsze. Dlatego producenci walczą o graczy, zapewniając im coraz lepsze warunki zabawy. W ostatnim czasie wszyscy patrzą w coraz bardziej spektakularne ruchy największych gigantów na rynku — Microsoftu oraz Sony — firm, które wyrosły na absolutnych liderów branży.

Wieloletnia dominacja Sony i PlayStation i zmiany na rynku

Ostatnią dekadę należy bezwzględnie zaliczyć na korzyść Sony. PlayStation 4 okazało się ogromnym hitem. Sama konsola rozeszła się w imponującej liczbie około 120 milionów egzemplarzy. W tym czasie firma dokonała kilku udanych inwestycji, dzięki czemu pod skrzydłami Sony pracuje wiele firm, które są uważane za najlepsze w branży. Dzięki znacząco przebijającej konkurencję ofercie gier ekskluzywnych konsola od Microsoftu po prostu nie miała możliwości konkurowania z PlayStation. Aktualnie największe i najbardziej dochodowe marki Sony to:

  • God of War;
  • Uncharted;
  • The Last of Us;
  • Spider-Man;
  • Horizon Zero Dawn;
  • Gran Turismo i inne.

Twórcy osiągnęli taki poziom zaufania użytkowników, że wie, że jeśli sięgnie po dowolną grę z powyższych serii/marek, to otrzyma produkt absolutnie najwyższej jakości.

PlayStation oferowało również swoją usługę abonamentową (PS Plus), która niestety znacząco odstawała od oferty, jaką daje Microsoft. Sony przez bardzo długi czas nie chciało zmieniać swojej polityki sprzedaży gier, a konkurencja cały czas działała, co spowodowało potencjalnie wysokie zagrożenie dla PlayStation. Firma została zmuszona do zaprezentowania rozwiniętej usługi abonamentowej, która startuje w Polsce już 22 czerwca. W ramach nowej usługi można liczyć na trzy oferty cenowe:

  • PS Plus Essential (240 zł za rok) — to samo co w dawnym PS Plus, czyli około 2-3 gry co miesiąc do biblioteki i kilka dodatkowych atrakcji.
  • PS Plus Extra (400 zł za rok) — wszystko z wersji Essential oraz dostęp do kilkuset pozycji z oferty Sony i innych popularnych producentów.
  • PS Plus Premium (480 zł za rok) — wszystko z wersji Extra oraz dodatkowe granie w tytuły z poprzednich generacji konsol.

Sony dopiero wiele lat po premierze niezwykle popularnego dzisiaj Game Passa od Microsoftu zdecydowało się na ten krok i eksperci twierdzą, że bardzo trudno będzie zaproponować coś, co będzie mogło konkurować z Microsoftem, który w ostatnich latach bardzo dużo inwestuje.

Wielkie zbrojenie Microsoftu i doskonała oferta Game Pass

Pomimo tego, że przez wiele lat Microsoft musiał znosić bycie w cieniu Sony, w ostatnich latach sytuacja zaczyna się odwracać. Pierwszym krokiem było zapewnienie sobie odpowiedniego zaplecza z grami. Dużym echem w świecie gamingu odbiło się przejęcie Minecrafta, czyli jednego z największych fenomenów ostatniej dekady. Gigant wykupił niewielkie studio Mojang za bagatela 2,5 miliardy dolarów, co w tamtym czasie było jedną z największych kwot wykupu w branży. 

Następnie w 2020 roku zdecydowano się na kolejne rekordowe przejęcie. Wykupiono ZeniMax Media, czyli firmę, w której skład wchodzi, chociażby Bethesda (seria Fallout oraz The Elder Scrolls). Przejęcie opiewało na kwotę 8,1 miliardów dolarów i zasiliło bibliotekę Microsoftu o kilka bardzo mocnych marek. 

Najbardziej spektakularna inwestycja miała miejsce w 2022 roku, kiedy to zdecydowano się na wykupienie jednego z gigantów branży — borykającego się z różnymi problemami Activision Blizzard. Firma odpowiada za takie marki jak Call of Duty, Diablo, World of Warcraft, Starcraft i wiele innych. Dodatkowo Activision Blizzard w 2015 roku wykupił giganta gier mobilnych — King — producenta takich hitów jak Candy Crush Saga, Pet Rescue Saga i wiele innych niezwykle dochodowych gier mobilnych. Wielu ekspertów doszukuje się w tej inwestycji większych udziałów na rynku gier mobilnych, co zapewnia firma King.

Dzięki tym przejęciom Microsoft stał się przedsiębiorstwem, posiadającym pod sobą najwięcej studiów tworzących gry (31), znacząco wyprzedzając Sony, Electronic Arts, czy Tencent. Do tego dochodzi jeszcze oferta Game Pass, która zapewnia granie w abonamencie na konsolach Xbox oraz na komputerach z systemem Windows i potencjalna współpraca z europejskim gigantem — Ubisoftem.

W ostatnim czasie pojawiły się plotki, jakoby Microsoft planował ścisłą współpracę z Ubisoftem, obejmującą dodanie do Game Passa wszystkich pozycji z usługi Ubisoft+. Jeżeli te informacje okażą się prawdziwe, to Sony będzie miało twardy orzech do zgryzienia, bo przewaga może okazać się już zbyt duża, a na rynku pozostało już niewiele firm, które mogłyby się stać potencjalnymi sojusznikami.

źródło: informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe