informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Roboty sprzątające - science fiction czy rzeczywistość

Roboty sprzątające - science fiction czy rzeczywistość

Wiadomości / 2015.06.17

Rynkowa akceptacja kategorii produktowej domowych robotów sprzątających stale wzrasta - taki między innymi wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez międzynarodowy instytut GfK. W okresie od stycznia do kwietnia 2015 r. wartość sprzedaży robotów sprzątających stanowiła 7,9% ogółu urządzeń odkurzających. Dla porównania w analogicznym okresie 2014 roku wartość ta wyniosła 3,1%.

Rynek

 Dostępne na rynku urządzenia odkurzające można podzielić na kilka grup. W odniesieniu do zasady działania możemy jednak wyróżnić konwencjonalne, obsługiwane manualnie odkurzacze oraz roboty sprzątające, które są najmłodszą z kategorii urządzeń sprzątających. Zaistniała ona w 2002 roku
w momencie wprowadzenia na rynek przez firmę iRobot pierwszego modelu robota odkurzającego - Roomba. Amerykański pionier domowej robotyki, firma iRobot pozostaje liderem, czego dowodzą badania sprzedażowe. Na całym świecie firma sprzedała już przeszło 13 mln tego typu urządzeń. Kategoria robotów sprzątających systematycznie rośnie. W Polsce w okresie od stycznia od kwietnia 2015 roku, ogół wartości sprzedaży robotów sprzątających stanowił 7,9% rynku urządzeń odkurzających. Dla porównania w analogicznym okresie 2014 roku udział ten wynosił 3,1%, natomiast rekordowym momentem okazał się grudzień 2014 roku – 9,1%. Powodów wzrostu sprzedaży tego typu urządzeń jest wiele. Kluczowymi ich zaletami są dokładność, systematyczność oraz przede wszystkim fakt, że wyręczają one domowników w nielubianych obowiązkach.

Sukces marki iRobot na rynku polskim

iRobot jest globalnym pionierem w dziedzinie domowej robotyki. Obecnie posiada w ofercie roboty odkurzające Roomba, myjące podłogi Scooba, mopujące Braava, jak również czyszczące rynny Looj oraz baseny Mirra. Produkty iRobot dostępne są na polskim rynku od 2005 roku, a ogólna wielkość ich sprzedaży przekroczyła w ostatnim czasie pułap 125 tysięcy sztuk. W Polsce marka iRobot pozostaje liderem sprzedaży w kategorii robotów sprzątających. W okresie od stycznia do kwietnia 2015 r. jej udział w ogólnej wartości rynkowej sprzedaży tego typu urządzeń sięgnął 69,4%. W analogicznym okresie 2014 r. wartość ta wyniosła 57,7%. Polska oferta marki została skonstruowana tak, aby jak najlepiej sprostać oczekiwaniom i potrzebom klienta. Dlatego też w porównaniu do konkurencji jest ona szeroka. Ta strategia sprzedaży przynosi wymierne korzyści – w badanym okresie w dziesiątce najpopularniejszych robotów sprzątających w Polsce znalazło się sześć produktów marki iRobot. Co ciekawe, najbardziej popularnymi modelami na polskim rynku pozostają dwaj przedstawiciele najnowszej serii – iRoboty Roomba 880 (1 miejsce) oraz Roomba 870 (2 miejsce). O wzrastającej akceptacji robotów sprzątających wśród Polaków świadczy również fakt, że na 6 miejscu zestawienia znalazł się robot myjący podłogi iRobot Scooba 450.

Bieżąca charakterystyka rynku polskiego

Roboty sprzątające dostępne są zarówno w sklepach internetowych, jak i sklepach stacjonarnych. Rosnące zapotrzebowanie klientów na tego typu produkty sprawia, że są one dostępne praktycznie we wszystkich sieciach detalicznych z elektroniką w Polsce. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy widać tendencję wzrostu udziału sprzedaży w sklepach stacjonarnych kosztem sklepów internetowych. W okresie od stycznia do kwietnia 2015 r. udział sprzedaży robotów sprzątających w stacjonarnych punktach sprzedaży wyniósł 69,8%, co jest wartością o 5,3% większą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Obecnie na rynku robotów odkurzających funkcjonuje wielu producentów, co przekłada się również na rozpiętość cenową. Wspomniana konstrukcja oferty iRobot – spełniająca zróżnicowane potrzeby – przekłada się również na duże zróżnicowanie cen, które charakteryzuje się jednak niewielkimi wahaniami ceny poszczególnych modeli w skali roku. Część producentów wprowadzając nowe modele znacząco obniża ceny swoich starszych produktów, co znajduje odbicie w ogólnej strukturze cenowej. W połączeniu ze wzrastającymi akceptacją i wiedzą klientów sprawiło to, że
w poszczególnych grupach widać wyraźną tendencję wzrostową udziału sprzedaży droższych urządzeń.

Zawarte w raportach liczby są odzwierciedleniem naszej pracy, którą wykonaliśmy w ostatnich latach – mówi Arkadiusz Grochowski, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu DLF Sp. z o.o. - autoryzowanego importera i dystrybutora urządzeń iRobot w Polsce. - Kilka lat temu rozpoczęliśmy w Polsce budowę nowej kategorii produktowej – robotów sprzątających. Każdego dnia dokładamy starań, aby nasza oferta, również posprzedażowa była najlepsza. Cieszą nas wyniki rynkowe, ale również wzrastająca świadomość konsumentów i ich akceptacja dla kategorii produktowej robotów sprzątających. To wszystko motywuje nas do dalszego rozwoju naszej oferty i wzbogacania jej o kolejne roboty
o różnych funkcjonalnościach. Na rynku obecnych jest wiele robotów sprzątających – niektóre niestety tylko udają roboty. Tym bardziej cieszy nas, że Klienci są coraz bardziej świadomi tego co kupują
i doskonale wiedzą czego mogą oczekiwać od robotów światowej klasy. Jesteśmy dumni, że największą sympatią oraz zaufaniem Polacy obdarzają markę iRobot. Nie bez znaczenia jest tutaj fakt posiadanego przez markę iRobot doświadczenia w budowaniu robotów, ale również dostępna gama robotów odkurzających, myjących i mopujących, jakiej nie posiada żaden inny producent.

źródło: irobot/informacjebranżowe.pl

 

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe