informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook

Rynek RTV/AGD w Polsce. Zachowania konsumentów, a działania marketingowe elektromarketów

Wiadomości / 2017.06.23

Polacy coraz chętniej wydają pieniądze na sprzęt RTV/AGD. Związek Pracodawców AGD (CECED Polska) wskazuje na dynamiczny wzrost sprzedaży tak pod względem ilościowym jak i wartościowym. W 2016 roku sprzedaż sprzętu gospodarstwa domowego wzrosła względem 2015 roku o ponad 6%. W ubiegłym roku na sam tylko „duży sprzęt” AGD (pralki, lodówki, kuchenki i zmywarki) Polacy wydali ponad 9,6 mld PLN[1]. Wartość detaliczna rynku RTV/AGD jest szacowana na blisko 23 mld PLN[2]. Jakie działania stosują firmy zajmujące się sprzedażą elektroniki, by zachęcić konsumentów, którzy wydają coraz więcej na tego typu produkty, do dokonywania zakupów właśnie w ich sklepach?

Na dynamiczny wzrost sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego niebagatelny wpływ ma rządowy program „Rodzina 500+”. Dane wskazują, że mając więcej gotówki w portfelu, Polacy nie chcą oszczędzać, a raczej je wydawać. Według danych GUS, w marcu 2017 roku sprzedaż produktów RTV/AGD uplasowała się na 3. miejscu wśród wszystkich kategorii zakupowych, na które wydatki wzrosły, odnotowując ponad 18% wzrost w ujęciu rocznym i została wyprzedzona tylko przez paliwa (23,6% wzrostu) oraz odzież i obuwie (20,3%)[1]

O zwiększaniu wydatków na elektronikę decyduje nie tylko lepsza sytuacja materialna społeczeństwa, ale również chęć do otaczania się nowinkami technologicznymi. W Europie inteligentne urządzenia AGD stanowią już 3% całego rynku. W Polsce ten odsetek jest nieco niższy, ale zauważalnie zwiększa się zainteresowanie Polaków takimi urządzeniami. Badanie GfK wskazuje, że zawarcie w nazwie urządzenia przedrostka „smart” pozwala detalistom na podniesienie jego ceny o 50% względem porównywalnych urządzeń tradycyjnych[2].

Elektromarkety mimo dobrej koniunktury muszą walczyć o swoją pozycję. W dobie e-commerce coraz więcej klientów wybiera sklepy online. Badanie Gemius wykazuje, że ponad 55% ankietowanych kupuje sprzęt RTV/AGD i jest skłonna wydać co pół roku średnio 98 zł na produkty z tej kategorii przez internet[3]. Niewątpliwie wpływa na to niższa cena oferowana przez e-sklepy, szersza oferta i większa dostępność produktów, ale również nienajlepsza sława, jakiej dorobiły się w ostatnich latach wielkie sieci RTV/AGD.

Sprzedawanie klientom niechcianego, wadliwego lub używanego sprzętu, mimo że pozwalało elektromarketom na pozbycie się zalegającego w magazynach sprzętu, przyczyniło się do spadku zaufania do wielkich sieci sklepów RTV/AGD i znacząco obniżyło ich popularność[4].

Sprzedawcy sprzętu gospodarstwa domowego muszą pamiętać, że wraz z powszechnym dostępem do internetu, klienci zyskali źródło szczegółowych informacji na temat oferowanych przez poszczególne sieci i ich punkty produktów. Badanie „2015 Connected Shoppers Report” wskazuje, że aż 80% ankietowanych, którzy dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych, na co dzień korzysta z internetu porównując cechy produktów i ich cenę w danym sklepie. Tym samym spadł autorytet personelu elektromarketów. Blisko połowa respondentów twierdzi, że zna ofertę sklepu i wystawione produkty lepiej od pracowników, a brak wiedzy zniechęca ich do dalszych zakupów[5].

Jak elektromarkety wspierają swoją sprzedaż?

Sklepy zauważają, jak bardzo w ostatnich latach wzrosło znaczenie wielokanałowości sprzedaży. Ogromną rolę ma tu efekt ROPO (research offline, purchase online) – duża część klientów jest chętna do oglądania produktów w sklepach, kupuje je natomiast w internecie. Z badania „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” wynika, że sprzęt elektroniczny w sieci kupuje obecnie 46% mężczyzn i 36% kobiet, natomiast szacunkowo te liczby do 2030 roku mają wzrosnąć do 75% mężczyzn i 50% kobiet[6].

Wielkie sieci RTV/AGD takie jak Saturn, Media Markt, Euro RTV AGD w dobie e-commerce musiały dostosować się do skłonności konsumentów do robienia zakupów w sieci, jak również nauczyć się podążać za efektem ROPO. Wszystkie duże sklepy posiadają w związku z tym rozbudowane sklepy online, które umożliwiają klientom zarówno zamawianie wybranych produktów, jak również zarządzanie swoimi zakupami. Po zalogowaniu i podaniu swoich danych osobowych klient zyskuje dostęp do takich opcji jak: śledzenie przesyłek, rejestrowanie paragonów i faktur. Pozwala to na przykład na śledzenie historii zakupów czy zarządzanie reklamacją, co jest wygodną alternatywą do konieczności odwiedzania sklepów stacjonarnych.

To, co w założeniu ma ułatwiać życie klientowi sklepu, niesie ze sobą również korzyści dla samej sieci.  Każdy ze sklepów posiada rozbudowany system CRM, który zbiera informacje o indywidualnym kliencie i na podstawie dokonywanych przez niego zakupów pozwala wygenerować spersonalizowaną ofertę, dokładnie dostosowaną do jego potrzeb. Następnie jest ona przesyłana w formie gazetek online, newsletterów czy alertów wyświetlających się na urządzeniu użytkownika. Jest to szczególnie istotne w komunikacji z klientami należącymi do pokolenia Millenialsów. Blisko 2/3 przedstawicieli pokolenia Y chętnie udostępni sklepom swoje dane oraz zezwoli na otrzymywanie oferty, by zostać jak najlepiej obsłużona, mieć dostęp do spersonalizowanych promocji czy ofert specjalnych. Aż 31% wszystkich klientów ceni sobie to, że pracownicy sklepów stacjonarnych mają dostęp do historii ich wcześniejszych zakupów (również produktów zakupionych online)[7]. Tym samym marki oferujące elektronikę użytkową mogą w pełni wykorzystywać trend konsumentocentryzmu – koncentrowania się na indywidualnych potrzebach klienta i takie personalizowanie oferowanych mu produktów by czuł, że dana sieć naprawdę rozumie i szanuje jego potrzeby.

Równie istotna jak spersonalizowana oferta, jest łatwość wyszukiwania informacji o produktach dostępnych w danym sklepie. Z pomocą przychodzi więc reklama digital (SEM/Adwords, Programmatic), na którą polskie marki wydały ponad 171,5 mln zł w 2015[8], a kwota ta stale wzrasta.

Moc mediów społecznościowych

Sieci elektromarketów doceniają znaczenie mediów społecznościowych w życiu swoich klientów. Wszyscy najwięksi gracze posiadają profile lub fanpage w mediach społecznościowych, niektóre decydują się nawet na zakładanie odrębnych profili poszczególnym sklepom.

Niewątpliwie wizerunkiem w social media najlepiej zarządza sieć Media Markt. Treści publikowane przez markę są lekkie, zabawne i angażujące dla jej fanów. Fanpage marki w portalu Facebook posiada ponad 300 tysięcy polubień i chętnie wchodzi w interakcję z komentującymi. Dobrą praktyką wspierającą sprzedaż stosowaną przez Media Markt jest prowadzenie sklepu przez Facebook[9], co umożliwia prezentowanie ofert sklepu jak również przenoszenie zainteresowanych bezpośrednio do sklepu internetowego marki.

Czy tradycyjna reklama nadal się opłaca?

Mimo, że w 2016 roku firmy wydały ponad 4 mld złotych (czyli o 1,79 proc. więcej niż w 2015 r.) na reklamę telewizyjną, jej udział w ogólnych wydatkach reklamowych firm spada. W 2016 udział wyniósł 48,8% (w 2015 roku było to 48,7%). Najwięcej w reklamę TV inwestują sklepy sprzedające elektronikę, wśród nich Media Expert, Euro RTV AGD, MediaMarkt czy Neonet[10]. Ich reklamy często są jednak przez obiorców uznawane za irytujące[11], ze względu na częstotliwość ich odtwarzania w telewizji. Wielu klientów deklaruje nawet, że reklamy skutecznie zniechęciły ich od zakupu w tych sklepach. Niektóre z nich, jak np. reklama Media Expert z udziałem Eweliny Lisowskiej doczekały się nawet wyśmiewającego je fanpage na Facebooku oraz wielu prześmiewczych przeróbek zamieszczonych na portalu YouTube.

Sieci RTV/AGD chętnie inwestują również w reklamy radiowe. Przykładem jest sieć EuroNet, która zainwestowała w promocję Warszawskich sklepów stacjonarnych ponad 99 mln złotych przez co znalazła się w top 5 reklamodawców radiowych w 2015[12].  

Reklama ATL kierowana do klienta masowego nadal ma silną pozycję we wspieraniu sprzedaży sklepów RTV/AGD. Dostęp do oferty konkurencji w internecie i rosnące wymagania Millenialsów – największej obecnie grupy konsumentów sprawiły, że najwięksi sprzedawcy elektroniki użytkowej dostrzegli konieczność przerzucenia się na reklamę skierowaną do klienta indywidualnego. W związku z tym – przeznaczają oni coraz więcej pieniędzy na personalizowanie komunikatów i promocji, a także reklamy wykorzystujące cookies i „śledzące” swoich klientów w sieci. By pozostać konkurencyjnymi i być atrakcyjnym dla nowego pokolenia konsumentów – pokolenia Y i Z, sieci RTV/AGD muszą porzucić dotychczasowe praktyki, które wydawały się przez wiele lat skuteczne (takie jak reklamy skierowane do mas) i zacząć komunikować się w duchu konsumentocentryzmu, wykorzystując w pełni potencjał spersonalizowanej reklamy i oferty. Tylko tak będą w stanie sprostać wymaganiom swoich klientów i nie zostaną wypchnięte z rynku przez małe sklepy elektroniki użytkowej, które działają w internecie. 


[1] http://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/sprzedaz-detaliczna-dane-gus-za-marzec-2017-rok/2vdn9xt

[2] http://businessinsider.com.pl/finanse/handel/ifa-2016-raport-gfk-rynek-agd-w-europie-i-na-swiecie/7x6ed8v

[3] https://blog.redcart.pl/blog/aktualnosci/582/co-sprzedawac-w-internecie-najpopularniejsze-branze-w-e-commerce.html

[4]http://wyborcza.biz/biznes/1,143821,17871163,Elektromarkety_nagminnie_sprzedaja_uzywany_sprzet.html

[5] https://www.crn.pl/aktualnosci/czego-klienci-oczekuja-od-sklepow

  1. https://www.pb.pl/na-zakupach-dzis-i-w-2030-roku-861138

[7]https://www.crn.pl/aktualnosci/czego-klienci-oczekuja-od-sklepow

[8] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/7-65-mld-zl-na-reklamy-w-polsce-w-2015-r-internet-radio-i-telewizja-najbardziej-w-gore-w-dol-prasa-raport

[9] https://www.facebook.com/pg/MediaMarktPolska/shop/?ref=page_internal

[10] http://businessinsider.com.pl/media/reklama/rynek-reklamy-w-polsce-w-2016-roku/5lke08s

[11] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/telewidzowie-zmeczeni-reklama-media-expert-z-ewelina-lisowska-w-internecie-krytyka-i-parodie-wideo

[12]http://www.radiotrack.pl/files/RaportAdBranch2015.pdf

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe