informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Słowniczek początkującego startupowca

Słowniczek początkującego startupowca

Technologie / 2018.10.18

Jeśli właśnie zaczynasz swoją przygodę w startupowej rzeczywistości to z pewnością natknąłeś się na specyficzny żargon, który wprawia cię w konsternację, a być może i kompletnie zmieszanie. Poniższy słowniczek z pewnością wystarczy sprawi, że poczujesz się dużo pewniej w świecie biznesu.

A/B – jest to rodzaj testu wysyłki, podczas której kontakty podzielone są na dwie części. Pierwsza część (grupa testowa) zostanie podzielona na segmenty, które otrzymają różne wersje treści. Druga część kontaktów otrzyma ten rodzaj wiadomości, który okazał się najskuteczniejszy w pierwszej grupie. Ta technika pozwoli na podniesienie skuteczności wysyłki, a kolejnym plusem jest łatwość interpretacji wyników testu.

Akceleracja – jest to program trwający najczęściej od 3 do 6 miesięcy, którego uczestnikami są startupy we wczesnej fazie rozwoju. Celem uczestnictwa w Programie Akceleracyjnym jest nie tylko pozyskanie finansowania dla swojego startupu, ale także uzyskanie wiedzy od ekspertów z dziedziny biznesu, marketingu, prawa czy finansów w celu wpracowania najbardziej korzystnego modelu działalności.

Anioł biznesu (business angel) – przeważnie indywidualny inwestor, który przeznacza środki prywatne w zamian za dany procent udziałów w firmie we wczesnej fazie rozwoju. Jego zaangażowanie w przedsięwzięcie to przeważnie od 3 do 6 lat, dlatego też zależy mu na wzroście wartości firmy by w dalszym etapie sprzedać swoje udziały.

BEP – break even point – próg rentowności – jest to punkt graniczny, który obrazuje sytuację, kiedy działalność przedsiębiorstwa nie przynosi zysku ani nie generuje strat. Wynik finansowy firmy jest równy zero.

Canvas model – aktualnie najczęściej używany rodzaj modelu biznesowego, obejmujący 9 podstawowych obszarów działalności - są to: kluczowe działania, partnerzy, propozycja wartości, relacje z klientami, segmenty klientów, kluczowe zasoby, kanały oraz struktura kosztów i struktura przychodów.

Cold Calling – rozumie się przez to kontaktowanie się z nieznajomą osobą, która może być dla nas np. potencjalnym klientem, zwykle drogą telefoniczną, ale także elektroniczną czy za pomocą faksu.

Co-working – jest to alternatywa do posiadania własnego biura. Przestrzeń coworkingowa jest bardzo elastyczna dla klienta – zwykle skupia w sobie wiele firm lub freelancerów, jednak pozwala na indywidualną pracę. Daje to większy komfort pracy niż w domu, umożliwia rozszerzenie sieci kontaktów i korzystanie z usług dostępnych w centrach coworkingowych, które obecnie znajdują się już w każdym większym mieście w Polsce.

Crowdfunding – jest to rodzaj finansowania przez społeczność na rzecz różnego rodzaju projektów i inicjatyw. Zwykle na kwotę końcową składa się wiele drobnych wpłat przez darczyńców zainteresowanych danym projektem.

Feedback - jest to udzielenie informacji zwrotnej.

FinTech – tym terminem określa się sektor gospodarki, w którym bazowymi obszarami działalności są finanse i technologia. Zwykle miano „ firmy FinTechowej” nosi firma, która oferuje usługi finansowe za pośrednictwem internetu.

Inkubator – od akceleratora różni się tym, że mogą przychodzić do niego osoby, które posiadają jedynie pomysł na biznes. Pomysłodawca otrzymuje przestrzeń biurową oraz wsparcie biznesowe, prawne i księgowe by móc postawić swobodnie wejść w rynek.  

Lean startup - krótko mówiąc, jest to metodologia budowania biznesu, oparta na szybkim eksperymentowaniu i szukaniu właściwego modelu produktu oraz wprowadzenie go na rynek. Dokładne planowanie każdego obszaru działalności jest tutaj mniej istotne.

Minimal Viable Product (MVP) – jest to wersja produktu, która musi spełniać jedynie te funkcje, które będą wartością minimalną, wymaganą przez  testowaną grupę konsumentów. W swoim założeniu MVP ma chronić autora produktu przed stworzeniem czegoś, co nie będzie atrakcyjne dla konsumenta.

MixEr/MeetUp – zwykle nieformalne spotkania przedstawicieli startupów.

Outsourcing- jest to zlecanie zewnętrznym firmom lub osobom wykonanie konkretnej usługi lub jej części, co pozwala na skupienie się przez firmę zlecającą na podstawowych celach i kompetencjach oraz zwiększeniu elastyczności działania przedsiębiorstwa.

Pitch – jest to termin oznaczający prezentację startupu, najczęściej przed grupą inwestorów. Zwykle taka prezentacja jest bardzo zwięzła i obejmuje jedynie najważniejsze aspekty prezentowanego pomysłu. Jego celem jest zazwyczaj znalezienie finansowania lub grupy potencjalnych klientów.

Skalowanie – oznacza ekspansję firmy na nowe rynki i branże, poprzez zwiększanie rozmiarów i zakresu oferty startupu. Biznes skalowalny charakteryzuje się tym, że istnieje możliwość przeniesienia go i dopasowania do innego miejsca.

Spin off – określa się tak spółkę, która powstała poprzez wydzielenie się od spółki matki.

Unicorn – to startup, którego wartość przekroczyła 1 000 000 000 dolarów. Takich firm na świecie jest już ponad 150.

Venture capital (VC) - są to fundusze wysokiego ryzyka, które inwestują środki w startupy i przedsięwzięcia na zalążkowym etapie rozwoju. Celem takiej inwestycji – zazwyczaj długoterminowej – jest osiągnięcie zysku wynikającego z przyrostu wartości przedsiębiorstwa po sprzedaży akcji i udziałów po upływie pewnego okresu czasu.

 

Chcesz dowiedzieć się jak przygotować się do pitchu, dojść do MVP czy dowiedzieć się, gdzie możesz przystąpić do akceleracji przyjdź na bezpłatne doradztwo biznesowe w ramach Programu doradczego #Academy_Smolna ! Eksperci ze świata biznesu pomogą ci rozwinąć skrzydła, oprócz tego masz też możliwość odbycia doradztwa księgowego i prawnego. Zapisy na www.academysmolna.nakiedy.pl. Konsultacje odbywają się w Centrum Przedsiębiorczości Smolna w Warszawie - Marta Śledź, Polska Przedsiębiorcza.

źródło: informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe