

Omnichannel po polsku - raport z badań sieci sklepów stacjonarnych i online 4 branż
Jak wynika z badania przeprowadzonego na początku maja br. przez Lizard Media, firmę specjalizującą się w e-commerce, prawie połowa dużych sklepów online w Polsce nie aktualizuje stanów magazynowych na bieżąco, jedna trzecia nie ma spójnego programu lojalnościowego, a także nie umożliwia oddania towaru w sklepie stacjonarnym po zakupie przez internet.
Badanie przeprowadzono na 19 największych i najbardziej znanych sklepach internetowych, które mają również duże, ogólnopolskie sieci sklepów stacjonarnych. Zbadano 4 branże: artykuły sportowe, biżuteria, apteki oraz RTV i AGD. Dane pozyskiwano na podstawie rozmów z konsultantami infolinii. Celem było sprawdzenie, na jakim poziomie jest polski omnichannel, czyli technologiczne i strategiczne połączenie różnych kanałów sprzedaży i obsługi klienta.
– Specjaliści e-commerce od kilku lat na konferencjach, seminariach, warsztatach branżowych podkreślają konieczność wprowadzania strategii omnichannel – mówi Paweł Biliński, współwłaściciel oraz CTO Lizard Media. – Chcieliśmy zobaczyć, czy intensywna edukacja rynku ma przełożenie na praktykę – dodaje Paweł Biliński.
Wyniki okazały się bardzo zróżnicowane i przyniosły sporo ciekawostek: 47 proc. sklepów nie aktualizuje stanów magazynowych na bieżąco, w czasie rzeczywistym. Niektóre z nich informacje o dostępności towaru uzupełniają co kilka godzin, a nawet tylko raz dziennie, przed otwarciem sklepów stacjonarnych. Brak sprawnego rozwiązania technologicznego w tym zakresie rodzi wiele nieporozumień i frustracji zarówno po stronie klientów, którzy o braku towaru dowiadują się po pewnym czasie, jak i po stronie obsługi sklepów, która musi nieustannie „gasić pożary”.
Aż 32 proc. sklepów nie ma spójnych programów lojalnościowych łączących na jednym koncie zakupy tego samego klienta w sklepie internetowym i placówkach stacjonarnych. Również 32 proc. sieci nie pozwala na oddanie towaru w sklepie stacjonarnym po zakupie online. Nawet tak podstawowa funkcja jak zakup i zapłata za towar online oraz odbiór w wybranym sklepie stacjonarnym nie jest obecna w 26 proc. sklepów.
Są jednak również powody do zadowolenia i wyjątki: 5 największych sklepów RTV i AGD biorących udział w badaniu, czyli Euro AGD, Media Markt, Saturn, Media Expert i Komputronik, uzyskało niezwykłe 96 proc. dostępności sprawdzanych funkcji omnichannel. Tak duże sieci sklepów mają odpowiednie zasoby, aby nowe technologie wdrażać jako pierwsze, oraz wyznaczają pewien standard obsługi klienta, do którego mniejsze sieci, sklepy internetowe i stacjonarne dążą.
– Z naszego doświadczenia wynika, że większość sieci sklepów stacjonarnych zakłada sklep online, aby zwiększyć swoją sprzedaż, i traktuje go często jako dodatkowe źródło dochodu i kanał sprzedaży – tłumaczy Paweł Biliński z Lizard Media. – Dopiero po pewnym czasie przychodzi refleksja, że oba kanały sprzedaży można łączyć na wiele sposobów, radykalnie podnosząc standard obsługi klienta, optymalizując logistykę i zasoby magazynowe, a także wzmacniając siłę marki – dodaje.
Funkcje omnichannel sprawdzane w badaniu to:
1. Zakup online, odbiór w dowolnym sklepie stacjonarnym sieci.
2. Zamówienie online, odbiór i płatność w sklepie stacjonarnym.
3. Zwrot towaru (nie reklamacja) zakupionego online w dowolnym sklepie stacjonarnym sieci.
4. Program lojalnościowy, konto, karta, które rejestrują zakupy online i offline.
5. Aktualizowanie stanów magazynowych na stronie sklepu w czasie rzeczywistym.
Najważniejsze liczby w badaniu Lizard Media:
47% przebadanych sklepów online nie aktualizuje stanów magazynowych na bieżąco,
32% przebadanych sklepów online nie ma programu lojalnościowego łączącego zakupy online i offline,
32% przebadanych sklepów online nie zapewnia możliwości oddania w sklepie stacjonarnym towaru zakupionego online,
26% przebadanych sklepów online nie daje możliwości odebrania produktu opłaconego online w sklepie stacjonarnym,
5 największych sklepów online RTV i AGD spełnia podstawowe funkcje omnichannel w 96%,
21% przebadanych sklepów spełniała wszystkie kryteria omnichannel.
Pełna wersja raportu dostępna na stronie: http://raport.lizardmedia.pl
źródło: lizardmedia/ib.pl
Najnowsze aktualności
Już w maju kluczowe wydarzenie dla branży geoinformacyjnej – Kongres GIS 2025 „Dotknij przestrzeni”.
2025.05.14Telefon wciąż na pierwszym miejscu w obsłudze klienta
2025.05.14Rolnicy wracają do inwestycji: w I kwartale leasing maszyn wzrósł o 27% r/r
2025.05.14Girteka przyspiesza rozwój warszawskiego biura i usług spedycji drogowej
2025.05.13DXC udostępnia rozwiązanie SaaS dla ubezpieczeń w AWS Marketplace
2025.05.13CEVA Logistics wzmacnia partnerstwo z Magneti Marelli Parts & Services
2025.05.13Zdrowe dziąsła, zdrowy organizm – świętuj Dzień Zdrowych Dziąseł. Zaznacz w kalendarzu 12 maja.
2025.05.09Grupa T2S w trosce o środowisko - Raport ESG 2024 -
2025.05.08Awanse w Avison Young w Polsce
2025.05.08