Onboarding, czyli jak wprowadzić nowego pracownika do organizacji

Wiadomości :: HR
2017-10-10
Onboarding, czyli jak wprowadzić nowego pracownika do organizacji

Pracodawca, który chce pozyskać i zatrzymać pracownika, musi w odpowiedni sposób wprowadzić go do organizacji. Jest kilka istotnych płaszczyzn, o których warto pamiętać.

Na początek trzy anty-przykłady postępowania. Pierwszy – pracownik wchodzi do nowej pracy, szef wskazuje mu biurko, przydziela pierwsze zadania i pozostawia w biurze, wśród pracowników, których mu nie przedstawia. Drugi – szef wprowadzając pracownika do biura informuje go, że na razie nie będzie go oprowadzał po firmie, bo zrobi to po kilku tygodniach, kiedy ten się sprawdzi. Trzeci – szef przedstawia nową osobę zespołowi, ale dalej pozostawia go w myśl zasady „radź sobie”. Każdy z tych przykładów miał miejsce w dużych firmach, które cieszą się dobrą opinią. Niestety to nie firma jako całość odpowiada za onboarding, a często leży on w gestii bezpośredniego przełożonego. Onboarding, który dobrze świadczy o firmie, obejmuje kilka płaszczyzn.

Pierwsze wrażenie, czyli powitanie z zespołem

Najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Pracodawca musi mieć świadomość, że im lepsze wrażenie zespół wywrze na nowej osobie (i wzajemnie), tym większe są szanse na dobrą, efektywną współpracę. Dlatego nowego pracownika do zespołu powinien wprowadzać bezpośredni przełożony – mówi Joanna Żukowska, ekspertka międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. Po tym, jak przedstawi nową osobę, powinien wyznaczyć jej tzw. opiekuna – to on przez kilka tygodni będzie miał zadanie wprowadzić nowego pracownika do zespołu i pracy. Pracownika można przywitać firmową koszulką lub innym powitalnym gadżetem. Onboarding nie jest stratą czasu – dodaje.

Gdzie jest księgowa, czyli praktyczne wskazówki

Opiekun powinien także oprowadzić nową osobę po firmie: pokazać kuchnię, toalety, windy, wyjście ewakuacyjne, jeśli jest – palarnię. W nowoczesnych przestrzeniach biurowych coraz częściej wyznaczone są także strefy do pracy w absolutnej ciszy, do wypoczynku lub strefy rozmów telefonicznych. Jeśli takie pomieszczenia są w firmach, koniecznie należy pokazać je nowemu członkowi zespołu. Historia zna przypadki, że nowa osoba siedzi w bezruchu osiem godzin, bo nic nie wie o przestrzeni w nowym miejscu pracy. Jeszcze gorzej, gdy zaczyna wędrówkę po firmie sama i np. wejdzie do przestrzeni, w której mogą przebywać jedynie osoby uprawnione, chociażby informatycy czuwający nad bezpieczeństwem systemów w firmie. Aby uniknąć takich sytuacji, opiekun powinien zabrać nową osobę na spacer po firmie, tuż po przedstawieniu jej zespołowi. Opiekun powinien poinformować także o zasadach korzystania z firmowego sprzętu (komputera, telefonu, ksero), powiedzieć gdzie siedzi księgowa, ale też pomóc wyrobić wejściówkę do firmy czy kartę parkingową.

Onboarding –  nieformalnie o zwyczajach

Nowa osoba nie ma pojęcia czy można korzystać z ekspresu stojącego w kuchni. Nie domyśli się też, że kawa jest firmowa, ale mleko każdy kupuje we własnym zakresie. Tymczasem wiedza o tych firmowych zwyczajach jest niezwykle ważna. Jeśli w biurze nie ma zwyczaju prowadzenia głośnych, prywatnych rozmów albo jedzenia przy biurku, warto o tym wspomnieć podczas wspólnego spaceru po firmie.

Dla nowego pracownika każda informacja jest ważna, gdyż buduje wyobrażenie o nowym pracodawcy. Wiedza zaś buduje poczucie bezpieczeństwa. W luźnej rozmowie warto wspomnieć np. czy zespół ma w zwyczaju organizować coroczną imprezę integracyjną albo opowiedzieć o stażu pracy kolegów z zespołu – radzi Żukowska.

Przywileje i obowiązki

Nowy pracownik nie będzie się angażował w życie zespołu i firmy, jeśli nie pozna swoich przywilejów i obowiązków. Jeśli więc w firmie pracownicy mogą zgłaszać swoje pomysły do gazetki korporacyjnej albo mają w zwyczaju uczestniczyć w akcjach charytatywnych, nowa osoba powinna o tym wiedzieć. Jeśli niemile jest widziane przychodzenie do biura między 8 a 9, a standardem jest zjawianie się w firmie o 8, także należy to omówić z pracownikiem. Właśnie temu służy onboarding.

„Potworne” powitanie

Onboarding potrafi przebiegać zaskakująco. – W naszej firmie nowi pracownicy na „dzień dobry” otrzymują komplet informacji o tym, jak działamy i jak się ubieramy. Jednak to nie wszystko. Nowa osoba otrzymuje na maila również „potworny plan działania” – opowiada Iga Marcinkowska, Team Leader Customer Service z Monster Polska. Zgodnie z planem pracownik ma przejść szkolenia ze sprzedaży, obsługi klienta, administracji, HR i marketingu. Jest jednak pewne „ale”. – Pracownik, kierując się wskazówkami (ukrytymi przykładowo pod doniczką, na drukarce), musi sam odszukać miejsce i osobę, która ma go przeszkolić. Kiedy już pracownik zakończy „potworny plan działania”, otrzymuje na koniec „potworną grę”. Polega ona na tym, że nowy pracownik otrzymuje listę z przezwiskami. Ma tydzień na ich dopasowanie do kolegów z pracy. Mamy koleżankę, która uwielbia czekoladę i nazywamy ją Czekoladką. Jest też kolega, który na naszej tablicy ze zdjęciami jest zawsze w centrum, więc nazywamy go Mistrzem Pierwszego Planu. Jest też pytanie o kolegę, który ciągle chodzi w futrze, czyli Monstera. Kiedy więc nowa osoba wypełni całą listę, prosimy, aby zrobiła prezentację z tego, jak przebiegał jej onboarding – dodaje Marcinkowska. Jak tłumaczy taki onboarding sprawia, że pracownik w bardzo szybkim tempie czuje się swobodnie w zespole, ale też spokojnie porusza się po firmie.  

Wiedza pozwala nowej osobie szybciej skupić się na pracy. Pracownik nie łamie sobie głowy i nie duma, gdzie jest kuchnia i czy może wyjść na kawę. Dlatego zatrudniając nowe osoby do zespołu, warto poświęcić im uwagę i czas na onboarding.

źródło: monsterpolska/informacjebranzowe.pl

KOMENTARZE I OPINIE

Min_ea306b5ac69d611aee067653577a0bcc

Wzbogacimy się o pieniądze z OFE. Kiedy i ile wypłacimy?

2017-08-08

W przyszłe wakacje możemy być bogatsi nawet o 8 tys. złotych. Powód to zapowiedziana przez wicepremiera Morawieckiego reforma emerytalna. Propozycja zakłada, że pieniądze zgromadzone w OFE staną się naszą własnością.

Min_03e7055fdb126b12a3cb089abd17eeba

Prezydenckie propozycje zmian w zakresie pomocy kredytobiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej

2017-08-03

2 sierpnia 2017 r. prezydent Andrzej Duda skierował do marszałka sejmu nowy projekt ustawy mający na celu po pierwsze zmianę mechanizmu wsparcia finansowego osób spłacających kredyty mieszkaniowe, będących w trudnej sytuacji finansowej, a po drugie wprowadzenie nowego instrumentu wspierającego dobrowolną restrukturyzację kredytów walutowych. Nowa ustawa określa zasady przyznawania i warunki korzystania ze zwrotnego wsparcia finansowego przyznawanego osobom fizycznym zobowiązanym do spłaty kredytu mieszkaniowego, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, zasady przyznawania i warunki korzystania z pożyczki na pokrycie pozostałej części zadłużenia oraz zasady wspierania dobrowolnej restrukturyzacji. Instytucją, przez którą kierowana jest do potrzebujących kredytobiorców pomoc, będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, a źródłem jego finansowania jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców powołany do życia ustawą z 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy.

Min_ea306b5ac69d611aee067653577a0bcc

Prezydent chce pomóc frankowiczom - czy nie za późno?

2017-08-03

Prezydent przedstawił nową propozycję pomocy Polakom zadłużonym we frankach. Oferta  może być nieco spóźniona, gdyż frankowicze najbardziej jej potrzebowali pod koniec ubiegłego roku, kiedy ich raty wzrosły do najwyższego poziomu w historii. Na szczęście kurs franka od tego czasu istotnie spadł. Z wyliczeń Expandera wynika, że dzięki temu sierpniowa rata będzie najniższa od ponad 3 lat.

Min_88b7dfeddea2e638e6fc4cf5f87b483c

Komentarz do ataku ransomware Petya

2017-06-28

Oprogramowanie Petya wykorzystuje te same podatności, co te użyte przy ataku WannaCry w maju. Jest to tzw. „ransomworm” – ten wariant zamiast atakowania pojedynczej organizacji, wykorzystując robaka infekuje każde urządzenie, które napotka na swojej drodze.

Min_d5971980973fa0c78185e60199722b32

„Grosika NIE będziemy dłużni”, czyli Dzień Bez Płacenia Gotówką

2017-06-27

Ponad 80 proc. polskich sprzedawców detalicznych korzystających z kas fiskalnych nadal nie oferuje swoim klientom możliwości płacenia kartą.  Skutkuje to licznymi problemami: proces obsługi klienta wydłuża się, zniechęceni kupujący rezygnują z zakupu, a sklep odnotowuje niższe zyski. Czy musi tak być? Z pomocą przychodzą nowe technologie.

Min_62efb29844a8cdb62958cac6239c4318

Rynek RTV/AGD w Polsce. Zachowania konsumentów, a działania marketingowe elektromarketów

2017-06-23

Polacy coraz chętniej wydają pieniądze na sprzęt RTV/AGD. Związek Pracodawców AGD (CECED Polska) wskazuje na dynamiczny wzrost sprzedaży tak pod względem ilościowym jak i wartościowym. W 2016 roku sprzedaż sprzętu gospodarstwa domowego wzrosła względem 2015 roku o ponad 6%. W ubiegłym roku na sam tylko „duży sprzęt” AGD (pralki, lodówki, kuchenki i zmywarki) Polacy wydali ponad 9,6 mld PLN[1]. Wartość detaliczna rynku RTV/AGD jest szacowana na blisko 23 mld PLN[2]. Jakie działania stosują firmy zajmujące się sprzedażą elektroniki, by zachęcić konsumentów, którzy wydają coraz więcej na tego typu produkty, do dokonywania zakupów właśnie w ich sklepach?

Min_e387d2345a155167e31f3a90c4d9cfe5

Inteligentne fabryki

2017-06-13

Inteligentne fabryki wraz z Internetem Rzeczy, analizą Big Data czy Sztuczną Inteligencją są podstawą 4 rewolucji przemysłowej opartej o technologie cyfrowe. Zaawansowana robotyka, którą się w nich wykorzystuje, nie tylko zwiększa efektywność, ale również jakość produkcji oraz optymalizuje procesy.

Min_c564fb94db0dc5d1275a92dd6b0e9819

Decyzja Brytyjczyków to trudniejszy Brexit dla Teresy May

2017-06-09

Wyniki wyborów do Izby Gmin brytyjskiego parlamentu, które wygrała Partia Konserwatywna, choć bez większości mandatów, to z pewnością złe wieści dla premier Theresy May. Bez przewagi w parlamencie i możliwości rządzenia osłabi się jej pozycja w negocjacjach dotyczących przyszłych warunków współpracy między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską. Z jednej strony trudna do przewidzenia sytuacja polityczna w Wielkiej Brytanii, to także zła wiadomość dla UE.

PARTNERZY

  • Technologie
  • Nieruchomości
Copyright © 2017 Active Media Group Projekt i wykonanie: golianek.pl