Amica przygotowana na sezonowo najlepszy IV kwartał

Finanse :: Wyniki finansowe
2017-11-30
Amica przygotowana na sezonowo najlepszy IV kwartał

Amica, największy polski producent dużego AGD, zanotowała w okresie trzech kwartałów 2017 roku ponad 1,9 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i wypracowała blisko 143 mln PLN wyniku EBITDA oraz ponad 91 mln PLN zysku brutto. W zaksięgowanych 119 mln PLN zysku netto (+41% rdr) ujęte zostało na koniec półrocza 45,9 mln PLN aktywa podatkowego, związanego z dokonanymi inwestycjami w Kostrzyńsko-Słubickiej SSE (kolejna aktualizacja wartości aktywa podatkowego na koniec 2017 roku). W samym III kwartale przychody Grupy Amica wzrosły o 8,5%, do 705 mln PLN, a spółka wygenerowała 42 mln PLN skonsolidowanego wyniku EBITDA oraz 28 mln PLN skonsolidowanego zysku brutto.

Trzeci kwartał 2016 roku stanowił wysoką bazę porównawczą, dlatego też – zgodnie z prognozami analityków – przed rokiem zanotowaliśmy wyższe wyniki niż w minionym kwartale. Istotne były tu czynniki o charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszanie zapasów u dystrybutorów w Polsce. Co jednak ważne, rentowność EBITDA za trzy kwartały br. to wysokie 7,5%, po środku założonego przedziału 7-8% dla całego roku - mówi Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych Amica SA.

- W najważniejszy dla nas IV kwartał wkroczyliśmy bardzo dobrze przygotowani handlowo, finansowo oraz logistycznie, co wraz z korzystnymi tendencjami w otoczeniu biznesowym z pewnością pozytywnie wpłynie na wyniki bieżącego kwartału, jak również całego roku 2017 - podkreśla Wiceprezes Kocikowski.

Grupa Amica utrzymuje wysokie marże pomimo wzrostu w ujęciu rok do roku cen stali, gdzie widać już jednak stabilizację. W samym trzecim kwartale spółka odczuła również jednorazowe koszty, związane z przeniesieniem logistyki z wynajmowanych magazynów do uruchomionego przy zakładzie we Wronkach własnego zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania (inwestycja warta 57 mln PLN). Zmiana modelu logistyki widoczna jest również w bilansie oraz rachunku przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (wzrost stanu zapasów). Należy zauważyć, że w magazynie Grupy Amica we Wronkach znajduje się 26 tys. miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys. urządzeń dużego AGD, a w pełni zautomatyzowany system sterowania pozwala układać około 1,6 tys. sztuk sprzętu na godzinę. Co ważne, zarządzanie dużą liczbą magazynowanych produktów zostało uproszczone, ułatwiając sprawne wysyłki do 56 krajów, w jakich sprzedaje Amica. W efekcie towar może trafić do klientów nawet o ponad dobę szybciej.

- Zgodnie z założeniami widzimy już, że magazyn wysokiego składowania to nie tylko znaczny wzrost możliwości operacyjnych, ale również istotny spadek bieżących kosztów logistyki – mówi Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

W ramach strategii HIT2023 celem Grupy Amica na rok 2017 jest wzrost przychodów o 7-8% rok do roku przy 7-8% rentowności EBITDA i 13-14% wskaźnika ROCE. Finalnie w roku 2023 Amica zamierza osiągnąć około 5 mld PLN sprzedaży przy rentowności EBITDA na poziomie 9%. Jednym z filarów strategii rozwoju Grupy Amica jest dokonywanie komplementarnych przejęć, jak francuskiej spółki dystrybucyjnej Sideme w marcu br. Stała się ona bazą do ekspansji na trzecim co do wielkości rynku Europy. Grupa Amica wypracowała już silną pozycję na europejskim rynku nr 1 (Niemcy) oraz przejęła pod koniec 2015 r. istotną spółkę dystrybucyjną na rynku nr 2 (CDA w Wlk. Brytanii). W rezultacie największym regionem sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w okresie trzech kwartałów 2017 r. odpowiadała za 39% całkowitych przychodów (wartościowo +11,5% rdr).

- Wzrost zrealizowanej sprzedaży w polskich złotych byłby jeszcze wyższy, gdyby nie m.in. deprecjacja funta (-12%). Cieszy powrót do trendu wzrostowego w ujęciu rok do roku w Niemczech, a jednocześnie pozytywnie na skalę sprzedaży w regionie Zachód wpływa francuska spółka Sideme, konsolidowana od II kwartału – zauważa Wiceprezes Kocikowski.

W związku ze zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapasów dystrybutorów, szczególnie widoczne w II i III kw.) krajowe przychody Amiki zmniejszyły się w okresie styczeń-wrzesień o 6% rdr, stanowiąc 27% całkowitej sprzedaży. Należy zauważyć, że na rodzimym rynku pozytywną dynamikę wzrostu zanotował asortyment zmywarek oraz płyt grzejnych, a Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo marką sprzętu grzejnego w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 30%.

W regionie Wschód sprzedaż Grupy Amica, liczona w złotych, wzrosła o 14% rdr, a obszar ten odpowiadał za 18% skonsolidowanej sprzedaży. W Rosji (+10% rdr) pozytywne efekty przynosi rozszerzenie dystrybucji i wzrost dywersyfikacji sprzedaży. Na Ukrainie sprzedaż wzrosła o 17%, a w zakresie sprzętu grzejnego – aż o 48% rdr. Na pozostałych rynkach wschodnich (+27% rdr) szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły płyt grzejnych, kuchni wolnostojących i piekarników.

W krajach skandynawskich (9% skonsolidowanych przychodów) Grupa Amica zwiększyła sprzedaż płyt grzejnych i piekarników do zabudowy, notując nieznaczny spadek wartościowy sprzedaży w złotych (2%). Natomiast wartość sprzedaży w regionie Południe zwiększyła się rok do roku o 11%, a motorem wzrostu na rynku czeskim i słowackim (+11%) był asortyment towarów handlowych, dzięki któremu Amica staje się dostawcą pełnego portfolio produktów AGD. Wartość sprzedaży w pozostałych krajach najmocniej wzrosła na Węgrzech (+48% rdr) i w Izraelu (+45% rdr).

Warto zauważyć, że Amica - realizując ekspansję produktową i geograficzną, w tym poprzez przejęcia i znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych oraz w logistykę – stabilnie utrzymuje bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności.

- Na koniec września posiadaliśmy ponad 73 mln PLN gotówki i jej ekwiwalentów, a zadłużenie netto wobec EBITDA LTM pomimo przejściowego wzrostu długu po przejęciu Sideme znajduje się na bezpiecznym poziomie poniżej 1,7x. Co więcej, widzimy możliwości dużego spadku tego wskaźnika na koniec roku, co wskazuje na znaczną przestrzeń dla dalszego rozwoju biznesu Grupy Amica – podkreśla Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

źródło: amica/informacjebranzowe.pl

KOMENTARZE I OPINIE

Min_d7128891dcd82f2e8593282f7ad04bbd

Trendy w reklamie Digital OOH w 2018 roku

2018-01-16

Rok 2017 był dla branży DOOH bardzo owocny. Dzięki dynamicznemu rozwojowi najnowszych technologii w sektorze reklamy digital out-of-home reklamodawcy zyskali większy dostęp do kreatywnych możliwości, przez co medium to stało się jeszcze atrakcyjniejsze w oczach odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej. Czego zatem możemy się spodziewać w nadchodzącym roku i na co reklamodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę chcąc optymalnie wykorzystać potencjał cyfrowej reklamy zewnętrznej? Odpowiedzi na to pytanie postaram się udzielić w poniższym artykule.

Min_cb8883ed6a1a2777b33f8df873f8f403

Cyberzagrożenia w 2018 roku według eksperta F-Secure

2018-01-10

W 2018 roku należy spodziewać się dalszej popularyzacji osobistych asystentów (takich jak Siri czy Alexa). Wraz ze wzrostem zainteresowania użytkowników z pewnością pojawią się też ataki na tego typu systemy. Początkowo będą to żarty czy akty wandalizmu – mieliśmy już przykłady aktywacji asystentów przez reklamy telewizyjne czy ultradźwięki. Przyszły rok może przenieść nowe kategorie ataków w tym zakresie, być może już o komercyjnym charakterze.

Min_cadc6e534fd863777164d15c7761f5f2

Milionowe korzyści dzięki profesjonalnemu zarządzaniu oprogramowaniem

2018-01-08

W czasach, w których większość pracowników korzysta z kilkunastu aplikacji zainstalowanych jednocześnie na służbowych telefonach, tabletach czy komputerach, nadal istnieją firmy, które zarządzają licencjami oprogramowania… ręcznie. Często są to przedsiębiorstwa działające globalnie i zatrudniające kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Wśród kadry zarządzającej brakuje świadomości, że profesjonalne oprogramowanie do zarządzania licencjami może przynieść miliony złotych oszczędności oraz zwiększyć bezpieczeństwo IT organizacji.

Min_ce7a4cd5ee0e8a378a1d7eb4c1e29936

7 trendów w branży Internetu rzeczy na 2018 rok

2018-01-05

Według danych IHS Markit, firmy specjalizującej się w analizie rynków, na świecie jest już 20 miliardów urządzeń podłączonych do sieci. Generują one ogromną ilość danych, które mogą być nie lada wyzwaniem. Firmy będą musiały zmierzyć się w 2018 roku przede wszystkim z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i prywatności związanej z całą technologią podłączoną do Internetu rzeczy. Poniżej 7 trendów, które powinny mieć największy wpływ na zjawisko Internet of Things w bieżącym roku.

Min_bd622603392b9993973349b0feac3881

Co Facebook dał branży marketingowej w 2017 roku?

2017-12-20

W kończącym się roku Facebook wprowadził tyle ciekawych, lepszych i gorszych zmian, że można byłoby napisać o nich książkę. Warto jednak skupić się na kilku trendach, które z pewnością są najbardziej istotne z punktu widzenia marketerów i dają im szeroką perspektywę.

Min_052eaeaef69ec206f68f63dd754a992a

Wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług. Na co zwrócić uwagę przy księgowaniu i dokumentowaniu?

2017-12-19

Polskie firmy rozszerzają swoją działalność poza granice kraju. Często odbiorcami są klienci z Unii Europejskiej. W ujęciu podatkowym transakcje wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług są niekiedy rozliczane i dokumentowane inaczej niż sprzedaż krajowa. Podejmując się zatem świadczenia usług na rzecz kontrahentów z Unii, warto sprawdzić, na co zwrócić uwagę.

Min_ea306b5ac69d611aee067653577a0bcc

Wzbogacimy się o pieniądze z OFE. Kiedy i ile wypłacimy?

2017-08-08

W przyszłe wakacje możemy być bogatsi nawet o 8 tys. złotych. Powód to zapowiedziana przez wicepremiera Morawieckiego reforma emerytalna. Propozycja zakłada, że pieniądze zgromadzone w OFE staną się naszą własnością.

Min_03e7055fdb126b12a3cb089abd17eeba

Prezydenckie propozycje zmian w zakresie pomocy kredytobiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej

2017-08-03

2 sierpnia 2017 r. prezydent Andrzej Duda skierował do marszałka sejmu nowy projekt ustawy mający na celu po pierwsze zmianę mechanizmu wsparcia finansowego osób spłacających kredyty mieszkaniowe, będących w trudnej sytuacji finansowej, a po drugie wprowadzenie nowego instrumentu wspierającego dobrowolną restrukturyzację kredytów walutowych. Nowa ustawa określa zasady przyznawania i warunki korzystania ze zwrotnego wsparcia finansowego przyznawanego osobom fizycznym zobowiązanym do spłaty kredytu mieszkaniowego, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, zasady przyznawania i warunki korzystania z pożyczki na pokrycie pozostałej części zadłużenia oraz zasady wspierania dobrowolnej restrukturyzacji. Instytucją, przez którą kierowana jest do potrzebujących kredytobiorców pomoc, będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, a źródłem jego finansowania jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców powołany do życia ustawą z 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy.

PARTNERZY

  • Technologie
  • Nieruchomości
Copyright © 2018 Active Media Group Projekt i wykonanie: golianek.pl