Alcatel-Lucent zakończył modernizację Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego w ramach projektu KSBM etap I z wykorzystaniem najnowszych technologii IP/MPLS
Alcatel-Lucent (Euronext Paris and NYSE: ALU) jako lider konsorcjum stworzonego z Indrą - międzynarodową firmą technologiczno-konsultingową, z sukcesem zakończył modernizację Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego w ramach projektu KSBM etap I, w oparciu o najnowsze rozwiązania IP/MPLS. Nowy system zwiększy możliwości komunikacji, monitorowania, zarządzania i kontroli, a także wpłynie na poprawę efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa tak w polskich portach, jak i na wodach terytorialnych.
Modernizacja Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM etap I) została przeprowadzona na zlecenie i we współpracy z Urzędami Morskimi w Gdyni, Szczecinie oraz Słupsku, a także z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). Nowe rozwiązania zapewnią wsparcie w zakresie monitoringu i analizy danych związanych z bezpieczeństwem ruchu morskiego, przewidywania i reagowania w przypadku katastrof morskich czy zagrożeń ekologicznych, a także koordynacji bezpośrednich działań w sytuacjach kryzysowych.
Alcatel-Lucent we współpracy z Indrą odpowiedzialny był za opracowanie projektu technicznego rozwiązania, nadzór nad realizacją, budowę i modernizację obiektów stacji brzegowych (między innymi nowych wież radarowych), a także montaż oraz integrację i wdrożenie wszystkich wykorzystanych podsystemów i rozwiązań technologicznych. Na bazie rozwiązań Indry wdrożono trzy nowe systemy kontroli ruchu VTS (ang. Vessel Traffic Services), a w oparciu o sprzęt IP / MPLS Alcatel-Lucent rozbudowano i zmodernizowano istniejącą infrastrukturę teleinformatyczną Urzędów Morskich. Niezmiernie ważnym elementem projektu było zaprojektowanie i modernizacja krajowej sieci radiokomunikacji morskiej dla wszystkich Urzędów Morskich w oparciu o nowoczesne, zintegrowane systemy komunikacji morskiej VHF oraz budowę i wdrożenie pierwszego etapu Krajowej Sieci GMDSS dla Służby SAR. Alcatel – Lucent wraz z Indrą odpowiedzialni są również za zapewnienie usług utrzymaniowych i serwisowych dla systemu KSBM etap I.
Rosnąca rola transportu morskiego oraz stale zwiększająca się liczba statków wpływających do krajowych portów sprawiają, że projekt KSBM etap I może odegrać kluczową rolę w rozwoju polskiej gospodarki. Polska posiada 18 portów morskich rozlokowanych wzdłuż 440 km granicy morskiej oraz 68 kilometrowego toru wodnego Szczecin – Świnoujście, a 40% ludności mieszka w zlewisku Morza Bałtyckiego. Przez ostatnie lata polski rząd intensywnie rozwijał sektor gospodarki związany
z przemysłem oraz transportem morskim, czego przykładem może być inwestycja w budowę gazoportu
w Świnoujściu. Nowy system kontroli ruchu morskiego oraz bezpośredni monitoring kluczowych elementów infrastruktury, wykorzystujące rozwiązania dostarczone przez Alcatel-Lucent, znacząco wpłyną na poprawę bezpieczeństwa we wszystkich polskich portach.
Kluczowe infromacje:
- Alcatel-Lucent i Indra dokonały modernizacji Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego w ramach projektu KSBM etap I zgodnie z najwyższymi międzynarodowymi normami oraz wytycznymi Urzędów Morskich.
- Alcatel-Lucent dostarczył najnowocześniejsze rozwiązania własne, w tym technologię IP/MPLS i technologię Microwave (m.in. poprzez routery z serii 7750, 7210 Service Access Switch, 7705 Service Aggregation Router i urządzenia 9500 Microwave Packet Radio), a także rozwiązania od dostawców zewnętrznych.
- Wysoce niezawodny i zunifikowany system zarządzania ruchem morskim został stworzony przy współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi urzędami i instytucjami, w tym z Ministerstwem Infrastruktury, odpowiedzialnym za Urzędy Morskie oraz polskimi służbami ratownictwa morskiego.
- W skład projektu KSBM etap I wchodzą: systemy kontroli ruchu statków VTS (trzy niezależne systemy zintegrowane z międzynarodowym systemem SafeSeaNet) z czterema Centrami VTS w Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu i Ustce, autonomicznymi stanowiskami operatorów VTS do zarządzania ruchem, zbierania i analizy danych oraz monitorowania bezpieczeństwa ruchu morskiego oraz 8 lokalnych ośrodków nadzoru ruchu ze stanowiskami operatorów połączonych z centrami VTS, podsystem stacji radarowych, dostarczający dane radarowe do systemów VTS, podsystem kamer wizyjnych CCTV, podsystem stacji hydrometeorologicznych, podsystem radionamierników RDF, systemy radiokomunikacji morskiej VHF dla Urzędów Morskich i system GMDSS dla służby SAR, podsystem monitoringu urządzeń i obiektów, system komunikacji telefonicznej oparty na rozwiązaniach IP/MPLS. Wszystkie systemy i podsystemy są połączone w nowej, zmodernizowanej sieci rozległej IP/MPLS.
- W ramach projektu w pasie całego polskiego wybrzeża i toru wodnego Szczecin - Świnoujście wybudowano nowe stacje radarowe i stacje wynośne do komunikacji morskiej VHF, a także dokonano modernizacji i rozbudowy istniejącej infrastruktury technicznej praktycznie na wszystkich stacjach brzegowych Urzędów Morskich i obiektach służby SAR.
źródło: a-l/informacjebranzowe.pl