

Amerykańscy inwestorzy wybierają Polskę
Według danych z raportu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) i firmy Hays wśród zagranicznych inwestorów z sektora usług dla biznesu zdecydowanie przodują Stany Zjednoczone. Amerykańskie przedsiębiorstwa stanowią blisko ¼ wszystkich firm z branży. Dlaczego inwestorzy zza Oceanu coraz częściej wybierają Polskę w miejsce tańszych Indii, Filipin czy krajów Ameryki Środkowej i Południowej?
Według danych z w/w raportu największy udział w liczbie centrów usług dla biznesu w Polsce mają firmy z kapitałem rodzimym (32%). Na drugim miejscu, a pierwszym wśród inwestorów zagranicznych, plasują się przedsiębiorstwa amerykańskie (24%). Kolejne pozycje należą do krajów skandynawskich (9% firm), Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii (po 7% firm w sektorze). W kategorii „wielkości zatrudnienia” w sektorze firmy ze Stanów Zjednoczonych przodują, pokonując nawet przedsiębiorstwa polskie. Jest to sygnał pewnej tendencji, która może stanowić wskazówkę dla polskich miast zabiegających o zwiększenie potencjału inwestycyjnego.
Znając skłonność inwestorów amerykańskich do lokowania swych centrów w Polsce warto zidentyfikować czynniki, mające wpływ na te decyzje i pod ich kątem budować przewagę nad innymi destynacjami biznesowymi. Według słów Deborah Hamill, Prezes największego na świecie międzynarodowego stowarzyszenia zajmującego się outsourcingiem – IAOP, kluczowym czynnikiem przestał być już niski koszt prowadzenia działalności. Dziś liczy się konkurencyjność w zakresie jakości wykonywanych usług. 1„10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce” – raport PAIiIZ i firmy Hays przy merytorycznym wsparciu Fundacji Pro Progressio
Ponieważ sektor outsourcingu nadal dojrzewa, a firmy szukają nowych, innowacyjnych dróg dostarczania wartości, zmieniają się również ich oczekiwania wobec partnerów i lokalizacji. Na pewno istotną rolę odgrywa łatwość prowadzenia działalności, dostęp do talentów, podobieństwa kulturowe, oszczędności oraz umiejętności językowe. Oczywiście, Europa jest atrakcyjna dla nabywców z różnych względów, w zależności od regionu, ale wyróżnia się w szczególności ze względu na połączenie znajomości wielu języków, dobrze wykształconej i silnie zmotywowanej siły roboczej i konkurencyjnych cen. Nasze ostatnie badanie State of the Industry, przeprowadzone we współpracy z ISG, przyniosło interesujące wyniki: Przyczyną numer jeden outsourcingu nie są już oszczędności, ale raczej zapewnienie elastyczności przy prowadzeniu działalności. Firmy chcą również mieć dostęp do utalentowanych i innowacyjnych partnerów. Są to kluczowe czynniki motywujące przy podejmowaniu decyzji nabywczych – powiedziała Debi Hamiil.
Inwestorzy ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej są obecni w Polsce od wielu lat. Duży udział kapitału amerykańskiego w polskim sektorze BPO/SSC świadczy o tym, że cenią oni nasz kraj nie tylko jako lokalizację zakładów produkcyjnych, ale także jako kierunek usługowy. To dzięki inwestycjom z USA tak dynamicznie rozwinął się rynek usług outsourcingowych i centra usług wspólnych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu i innych polskich miastach. Amerykanie wskazali drogę, którą w tej chwili podążają inwestorzy ze Skandynawii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i innych krajów, zarówno z Zachodu jak i Wschodu – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.
źródło: proprogressio/informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Logistyka gotowa na sezonowy wzrost sprzedaży - CEVA Logistics o wyzwaniach i sprawdzonych strategiach
2025.09.19Polski rynek pracy potrzebuje planu rozwoju. Demografia i migracje zmieniają zasady gry
2025.09.19Mars wyróżniony w rankingu World’s Best Companies 2025 magazynu TIME
2025.09.18Nowe badanie: postawienie tylko na boty w contact center to kosztowny błąd
2025.09.18Śnieżka publikuje wyniki za I półrocze 2025 roku
2025.09.18Partners Group i Peakside ukończyły City Point Okęcie dla Welcome Airport Services
2025.09.17Schneider Electric i Maluka wspólnie tworzą przyszłość inteligentnego pakowania – nowoczesna automatyzacja w służbie elastyczności i efektywności
2025.09.17MLP Group wzmacnia zespół leasingu
2025.09.17Barometr AI: dwa razy więcej firm prognozuje wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniu AI, a 16 proc. planuje nowe miejsca pracy
2025.09.17