

AMICA ze wzrostem zysku brutto o 80% w III kw. 2020
Grupa Amica zanotowała w trzech kwartałach 2020 roku zbliżone w ujęciu rok do roku przychody ze sprzedaży (ponad 2,1 mld zł), co przy wzroście marży EBITDA o 1,5 pkt. proc. oznaczało wypracowanie 181,1 mln wyniku EBITDA (+21,6% rdr). Jeszcze mocniej wzrosła rentowność na poziomie wyniku brutto (+1,7 pkt proc.), dzięki czemu zysk brutto zwiększył się o 39,3% rdr, do 130,4 mln zł. W samym trzecim kwartale przychody ze sprzedaży wzrosły o 10%, zysk operacyjny o 65%, a zysk brutto – aż o 80% w ujęciu rok do roku.
- W trzecim kwartale obserwowaliśmy na wielu rynkach ożywienie popytu po okresie lockdownu w marcu i kwietniu. Wraz z dużym reżimem kosztowym pozwoliło nam to wypracować wysokie dynamiki wzrostu wyników, które przekroczyły nasze wcześniejsze oczekiwania. Koniunktura rynkowa wspiera nas również w czwartym kwartale, choć oczywiście kluczowy będzie grudzień, który historycznie zawsze był okresem wzmożonej sprzedaży AGD – wskazuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i personalnych.
W Polsce sprzedaż Grupy Amica w okresie trzech kwartałów wzrosła o 6,6% rdr, przy czym dynamika rośnie z kwartału na kwartał przy obserwowany wzmocnieniu kanałów internetowych. Z kolei w samym trzecim kwartale w Europie Zachodniej sprzedaż była wyższa o ponad 22%, co pozwoliło na odrobienie niższej sprzedaży z pierwszego półrocza. W tym regionie spadek sprzedaży wystąpił w Wlk. Brytanii (głównie kwestia dostępności towarów importowanych z Dalekiego Wschodu), podczas gdy wzrostowym rynkiem były Niemcy, a marże zwiększyły się zarówno w Niemczech, jak i we Francji. W Skandynawii sprzedaż była stabilna, natomiast przesunięty w czasie względem Zachodu lockdown w Rosji spowodował spadki sprzedaży w tym kraju, których nie zrekompensowały wzrosty na innych rynkach wschodnich. Z kolei na rynkach południowych wyższa sprzedaż w Czechach i Słowacji nie skompensowała niższej sprzedaży w Rumunii.
Patrząc na poprawę marży zysku na sprzedaży w okresie trzech kwartałów br. o 0,7 pkt proc., należy wskazać na wzrost rentowności sprzedaży towarów w ślad za zmianą ich portfolio we Francji i Polsce oraz dzięki niższym cenom zakupu. Znaczenie miały również niższe ceny zakupu komponentów do produkcji. Z kolei niższe koszty sprzedaży dotyczą głównie kosztów logistyki, a istotny spadek kosztów ogólnego zarządu to w główniej mierze efekt działań oszczędnościowych, podjętych w związku z COVID-19. Złożyły się na to niższe koszty działań marketingowych i komunikacyjnych oraz niższe koszty administracyjne
Należy zauważyć, że Grupa Amica zakończyła trzeci kwartał z bardzo dobrą sytuacją płynnościową i silnym bilansem. W ramach działań optymalizacyjnych kapitału obrotowego zmniejszono wielkość zapasów. Zadłużenie z tytułu kredytów, pożyczek i instrumentów dłużnych zostało zredukowane o 35%, do 298,6 mln zł, a wskaźnik ogólnego zadłużenia zniżył się do 0,53. Solidne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej - pomimo wypłaty 22,6 mln zł dywidendy i uruchomienia inwestycji rozwojowych - przełożyły się na wysoki stan gotówki (227 mln zł, +191%). Wyraźnie wzrosły wskaźniki płynności, a wskaźnik dług netto do EBITDA spadł poniżej 1,2.
- Mamy bardzo bezpieczne wskaźniki, dzięki czemu jesteśmy przygotowani na ewentualne skutki kolejnych fal pandemii. Jednocześnie rozwijamy się, wykorzystujemy rynkowe szanse i budujemy pozycję rynkową. Zawirowania związane z pandemią pokazały też, jak bardzo zaangażowani i odpowiedzialni są nasi pracownicy, z czego jesteśmy dumni i za co każdemu członkowi zespołu dziękuję w imieniu Zarządu – podkreśla Michał Rakowski.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Kto obsłuży rosnącą powierzchnię magazynowo – przemysłową w Polsce?
2025.04.03Nowy szef sprzedaży Beyerdynamic w regionie CEE & CIS
2025.04.03Startuje dziesiąta edycja konkursu WIZJERY’25 – święto ekspertów branży nieruchomości
2025.04.02Sztuka cyfrowa w nowym wymiarze – wystartowała wystawa Victorii Fard w CH Promenada
2025.04.02Exide Technologies otrzymał Złoty Medal EcoVadis za wzorowy standard zrównoważonego rozwoju
2025.04.02Igepa Polska wprowadzi się do MLP Łódź
2025.04.02Sześć najważniejszych zalet pracy konsultanta SAP
2025.04.01Nagrody Olivia Prize 2024 trafiły do zwycięzców
2025.03.28Obiekty typu mix-use coraz częściej wybierane przez inwestorów
2025.03.28