informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Biznes rozwija mentoring młodzieży

Biznes rozwija mentoring młodzieży

CSR / 2021.02.02

Powiedzenie, że miarą społeczeństwa jest to, jak traktuje najsłabszych można przenieść również na środowisko biznesu i powiedzieć, że miarą klasy biznesu jest to, jak wykorzystuje swój potencjał, aby pomagać i rozwijać młode pokolenia pomagając im na etapie wkraczania w życie zawodowe.

Ludzie sukcesu chcą się dzielić wiedzą i doświadczeniami

To, co wyróżnia projekty mentoringowe od szkoły, to fakt, że spotkania takie prowadzą doświadczeni biznesmeni, menadżerowie, którzy mają potrzebę dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Młodzi uczestnicy programu mają więc wyjątkową okazję, aby poznać przedsiębiorczość od strony praktycznej, ale również znacznie bardziej świadomie wybrać swoją ścieżkę kariery zawodowej. Często dopiero w czasie spotkań z mentorami uświadamiają sobie jak ważny jest właściwy wybór studiów, uczestnictwo w programach stażowych oraz odpowiednia selekcja zajęć dodatkowych, które pozwolą im wejść w dorosłość. W sytuacji, gdy szkoła nie zapewnia wiedzy praktyczniej ani możliwości właściwego rozeznania własnych możliwości, takie programy mogą pomóc młodym ludziom dostrzec własne walory, odkryć pasje i odpowiednio pokierować swoim życiem.

Programy mentoringowe są najczęściej formą misji, którą kierują się menedżerowie w nie zaangażowani, dlatego najczęściej są to zajęcia, za które uczestnicy wpłacają maksymalnie po kilkaset złotych za semestr. Uczestnictwo w The Grade, gdańskim projekcie, realizowanym częściowo na terenie Olivia Business Centre to koszt 100 zł za semestr, w Avenue 200 zł, a dzięki wsparciu unijnemu i środkom ministerialnym Akcelerator karier, prowadzony przez coworking O4 w Gdańsku jest programem bezpłatnym. Dzięki temu nie wykluczają społecznie żadnej z grup młodzieży, a nawet więcej: pozwalają otworzyć możliwości przed nastolatkami, którzy na co dzień nie mają okazji korzystania ze wsparcia środowiska naukowego czy biznesowego.

Zaangażowanie w działalność z misją może przy tym nieść wiele korzyści również dla przedsiębiorstw i dla samych mentorów. Potwierdza to Maciej Kamiński, jeden z mentorów, zaangażowany w projekt The Grade: Te zajęcia dają mi niesamowitą satysfakcję i spełnienie. Program The Grade jest kontynuacją moich społecznych pasji. W ten sposób udało mi się połączyć moje życiowe pasje: pracę z młodzieżą z tą witalnością i energią, poświęconą na wzmacnianiu i wydobywaniu ich potencjału oraz towarzyszenie im w poszukiwaniu swojego miejsca na Ziemi. 

Serce mentoringu bije w biurowcach

Gdańskie centrum biurowe stało się w sercem trójmiejskim programów mentoringowych, gdyż na jego obszarze realizowane są aż trzy takie projekty: The Grade kierowany jest do młodych chłopców w wieku od 13 do 19 lat i ma na celu pomoc w wejściu w dorosłość, a także umożliwić im odpowiednio pokierować swoją ścieżką życiową i karierą, chociażby poprzez właściwy wybór kierunku studiów. Program realizowany jest w grupach, jak i w trakcie spotkań indywidualnych, a każdy uczestnik ma przydzielonego własnego przewodnika - mentora. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie, a wszystkie są prowadzone przez doświadczonych w danej dziedzinie prelegentów.

Mentorami są najczęściej menedżerowie ze skupionych w Olivia Business Centre firm, jak i zewnętrzni eksperci, którzy mają w swoim dorobku prowadzenie własnych przedsiębiorstw, zarządzanie projektami, ale również psychologowie biznesu, finansiści i doradcy inwestycyjni. The Grade to wyjątkowy projekt, otwierający przed uczestnikami nowe możliwości, na bardzo kluczowym etapie życia, gdy kształtują się ich postawy i wartości, którymi będą się w życiu kierowali. Na istotę programu The Grade składa się szereg czynników – mówi Maciej Kamiński. Po pierwsze – młodzi ludzie mają do dyspozycji wiedzę i doświadczenie fantastycznych mentorów, którzy dzielą się swoim życiowym doświadczeniem. Po drugie – bardzo atrakcyjna formuła samego programu, która zapewnia możliwość poznawania interesujących i inspirujących ludzi, oferuje możliwość angażowania się w ciekawe inicjatywy, jak i nawiązywanie przyjaźni z myślącymi podobnie rówieśnikami. No i przede wszystkim stanowi kapitalną alternatywę dla spędzania czasu przed komputerem czy telewizorem.

Podobnie jest z analogicznym projektem o nazwie Avenue, kierowanym do młodych uczennic szkół średnich. Mentorkami i uczestniczkami w nich są wyłącznie kobiety, które czują się spełnione zawodowo i prywatnie i z chęcią dzielą się swoją wiedzą i czasem z młodymi licealistkami. W programie zajęć są takie tematy jak proaktywność, motywująca dziewczęta do aktywnego i świadomego przejścia nauki w liceum, zarządzanie czasem, finansami, negocjacje czy budowanie świadomych relacji i przywództwo w grupie.

Maciej Kamiński podkreśla, że okres dorastania stanowi najbardziej krytyczny okres życia i dlatego mentorzy koncentrują się na młodych osobach właśnie w tym wieku. To w okresie licealnym określamy kim jesteśmy i decydujemy w jakim kierunku zmierzamy. W obecnym pędzącym, zmiennym, nieprzewidywalnym świecie bardzo trudno młodym ludziom znaleźć odpowiedz na te pytania. Dodatkowo nie posiadając ugruntowanych wartości bardzo łatwo w tym wszystkim się pogubić. Wsparcie dorosłego, dojrzałego człowieka, który wesprze w tym procesie swoją mądrością i doświadczeniem jest bezcenne – podsumowuje Maciej Kamiński.

Program, w którym młodzież może nauczyć się pisania i wdrażania projektów, aby następnie poddać swoje pomysły ocenie i weryfikacji ekspertów to Akcelerator karier, prowadzony przez Martynę Czarnobaj – Borowską z O4, coworkingu, również mającego swoją siedzibę w gdańskim Olivia Business Centre. Głównym celem akceleratora jest rozwój kompetencji społecznych uczestników poprzez udział w warsztatach, szkoleniach i spotkaniach z mentorami, coachami czy biznesmenami, prowadzącymi własne firmy ale właśnie w formie opracowania pomysłu na inicjatywę społeczną, akcję czy inną aktywność, kształtującą postawy społeczne, bądź zachęcającą do działania. Uczestnicy w ciągu 18 miesięcy przygotowali projekty, które swoim profesjonalizmem i pomysłowością niejednokrotnie zaskoczyły członków jury, finalnie oceniających złożone pomysły licealistów. Wśród nich były projekty z zakresu ekologii, psychologii, promocji zdrowej żywności, edukacji czy kultury. Na spotkaniu networkingowym, kończącym projekt, zobaczyłam na własne oczy jak niesamowity postęp zrobili Ci młodzi ludzie, jak świetnie rozwinęli swoje kompetencje. Nabrali doświadczenia, zyskali większą pewność siebie i otworzyli się na drugiego człowieka. Jestem przekonana, że wszyscy otrzymają certyfikaty potwierdzające rozwój kompetencji społecznych, o które ubiegali się realizując projekty. – mówi koordynatorka projektu Martyna Czarnobaj-Borowska

Kompetencje i kariera to jednak nie wszystko

Jednak certyfikaty to nie są najważniejsze cele uczestników i organizatorów projektów mentoringowych. Jak mówi Natalia, jedna z uczestniczek programu Akcelerator karier, ewolucja, jaką przeszły w trakcie jego trwania pozwoliła im zupełnie inaczej spojrzeć na swoje kompetencje i życiowe plany: Wspominamy sobie ten dzień, gdy pełne stresu i niepewności weszłyśmy pierwszy raz do jednego z budynków Olivia Business Centre i nie umiałyśmy obsłużyć windy, gdyż trzeba było skorzystać z karty dostępu. Małe, zagubione dziewczynki pierwszy raz w wielkim korporacyjnym świecie. Akcelerator Karier przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania, gdyż dał nam znacznie więcej niż tylko rozwój kompetencji społecznych. Cała część warsztatowa, trenerzy, poziom organizacji i troski o nas uczestnik ów to jeden wielki kosmos! W podobnym tonie wypowiada się inna uczestniczka Akceleratora, Adrianna: To była niesamowita przygoda, która na pewno zostanie do końca życia w moim sercu. Umiejętności, które zdobyliśmy po prostu stały się już częścią mnie i przydadzą się w dalszym rozwoju. Poznałam mnóstwo cudownych osób, za które jestem bardzo wdzięczna. Za to, że każdy daje z siebie tyle ile potrafi i wniósł do projektu swoją cegiełkę. Będę miło wspominać ten cały okres projektu

Analizując efekty programów, mentorzy oceniają ich cele z nieco innej perspektywy. Dla nich najważniejsze są wartości i bardziej długofalowe korzyści, jakie wyciągają z nich uczestnicy: Mamy tu przynajmniej 2 warstwy rozumienia terminu „sukces”. – mówi Maciej Kamiński. Z jednej strony będzie to wybór swojej ścieżki życiowej, być może kierunku studiów, poprawa osobistej efektywności i zdyscyplinowania na drodze do osiągniecia zaplanowanych celów. Ale jest też głębsza warstwa tego zagadnienia. Młodzi ludzie poprzez konfrontację z dojrzałymi dorosłymi mają niezaprzeczalną okazję spojrzeć na życie z szerszej perspektywy, zastanowić się co tak naprawdę przesądzi o ich szczęściu w życiu. Czy wspinanie się po szczeblach kariery? A może jednak zacieśnianie głębokich relacji rodzinnych? Uczestnicy spotkań często odpowiadają sobie na pytanie o to czy zdefiniowane przez obecne społeczeństwo pojęcie „sukcesu” jest tym czego faktycznie pragną. I pod tym względem mam w głowie kilka przykładów młodych nastolatków, którzy w wyniku kontaktu z The Grade przeorientowało swoje cele. Poszło w kierunku bardziej zgodnym z swoimi naturalnymi talentami, marzeniami, a niekoniecznie oczekiwaniami i presją środowiskową. I to jest prawdziwy powód do dumy!

Programów mentoringowych na terenie całego kraju z pewnością są setki. Efekty tych, które prowadzone są w środowisku związanym z Olivia Business Centre wskazują, że młodzi ludzie nie powinni obawiać się poszukiwać szansy dla siebie w środowisku nowoczesnych firm i biurowców. Samo surfowanie po stronach centrów biznesowych i rozeznawanie się w możliwościach, prowadzonych programach społecznych czy innych inicjatywach wsparcia może okazać się inspirującym zajęciem, a może nawet początkiem nowej życiowej drogi.

źródło: informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe