

Materiały prasowe Etisoft
Fakty i mity na temat RFID
Technologia RFID (Radio Frequency Identification), choć znana jest i używana od kilkudziesięciu lat wciąż budzi wiele emocji. Może nawet nie tyle emocji ile wątpliwości. Prawdziwe doświadczenia mieszają się z powtarzanymi sloganami, które nie zawsze mają wiele wspólnego z prawdą. Producenci wciąż spotykają się z pytaniami i stwierdzeniami: Co to jest? Gdzie to można wykorzystać? Spróbujmy choć po części odpowiedzieć na te pytania i rozprawić się z krążącymi w sieci mitami.
RFID to technologia przyszłości?
Wiele osób nawet nie wie, że spotyka się z tą technologią każdego dnia. W jakich sytuacjach? Przykładowo - płacąc za zakupy zbliżeniowo wykorzystujemy rozwiązania NFC (Near Field Communication), będące de facto rozwiązaniami RFID. To nie wszystko. Wchodząc na basen, do SPA korzystamy z opasek na rękę działających w oparciu o RFID. Wypożyczając książki w nowoczesnych bibliotekach również możemy się spotkać z wklejonym w nie znacznikami RFID. Biorąc udział np. w zawodach biegowych pomiar czasu odbywa się w oparciu o tagi RFID (UHF) naklejone na numer startowy lub przypięte do butów zawodników. Takich przykładów jest oczywiście dużo więcej…
tag RFID
RFID to „tylko” etykiety? Oczywiście duża część rozwiązań to rzeczywiście etykiety z wklejonym tzw. inlayem zawierającym taga RFID składającego się z dwóch elementów: miniaturowego chipa pozwalającego na zapis informacji oraz anteny, od wielkości której (w dużym uproszczeniu) zależy odległość odczytu. Na rynku oferowane są jednak również znaczniki RFID dostępne w postaci żetonów, kart, przywieszek, opasek i itp. Bez względu na formę znacznika jego główne elementy pozostają bez zmian – to chip z anteną.
RFID wymaga posiadania skomplikowanego sprzętu?
Etykiety RFID mogą być zadrukowane i zakodowane przy wykorzystaniu typowych drukarek termotransferowych. Wyposażone są one jedynie w dodatkowy (najczęściej niewidoczny dla użytkownika) moduł RFID. Polecenie zapisu danych do taga następuje wraz z wysłaniem etykiety do drukarki w związku z czym dla osoby obsługującej drukarkę… nic się nie zmienia.
W jaki sposób odczytywać tagi RFID?
Odczyt tagów może nastąpić przy użyciu ręcznych terminali. Są one podobne do tych, jakie obecnie wykorzystywane są w wielu obszarach przedsiębiorstwa, np. w operacjach magazynowych. Podobnie więc, jak w przypadku drukowania niewiele zmienia się tu dla użytkownika. Wręcz przeciwnie, w wielu przypadkach może być łatwiej, gdyż nie ma konieczności „walki” ze źle wydrukowanym, czy trudno dostępnym kodem kreskowym. W przypadku wykorzystania tagów NFC do odczytu może służyć smartfon. Coraz więcej urządzeń na rynku jest już standardowo wyposażonych w czytnik NFC.
Możliwe jest również wykorzystanie stacjonarnych anten, czy też bramek RFID, pozwalających na bezobsługowy odczyt tagów RFID.
Czy RFID jest następcą kodów kreskowych?
- I tak i nie – mówi Dariusz J. Kawecki z Etisoft, która specjalizuje się w rozwiązaniach RFID. - Oczywiście można sobie wyobrazić zastąpienie kodów kreskowych etykietami z RFID, co więcej są nawet plany wdrożenia takich rozwiązań w niektórych krajach. To jednak byłoby zbyt wielkie uproszczenie i… czasem zbyt wielki koszt gdybyśmy na samym zastąpieniu chcieli poprzestać. Technologia RFID oczywiście w 100% jest w stanie zastąpić kody kreskowy, ale przede wszystkim pozwala na wiele więcej – dodaje ekspert z Etisoft.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Mikołajkowy weekend w G City Plejada. Dwa dni pełne świątecznych spotkań i atrakcji dla najmłodszych
2025.12.03G City Promenada zaprasza do Świątecznego Miasteczka: kreatywne warsztaty i zimowe niespodzianki
2025.12.03Jak budować odporność łańcucha dostaw – Go Logis o dostawach dla przemysłu chemicznego
2025.12.03Zimowe Melodie w Promenadzie - wyjątkowy koncert gwiazd bajkowych przebojów i spotkanie ze Świętym Mikołajem!
2025.12.03G City Targówek zaprasza do Miasteczka Świątecznych Słodkości
2025.12.03Portale pracownicze – narzędzia HR na miarę czasów
2025.12.03560 pomysłów i 40 półfinalistów w V edycji Solve for Tomorrow
2025.12.03Początek roku w CH Kasztanowa pod hasłem nowych otwarć – drogeria dm i Pasta Club dołączają do grona najemców
2025.12.02Sparta Loyalty wdraża nowy program lojalnościowy dla klientów marki OCHNIK
2025.12.02





