Galerie sztuki w galeriach handlowych
Sztuka i centrum handlowe - to połączenie brzmi zaskakująco? Nie powinno. Ten mariaż coraz częściej się udaje.
Polygone Riviera w Cagnes-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu jest aktualnie najciekawszym przykładem funkcjonowania prac uznanych artystów w przestrzeni handlowej. Twórcy projektu zauważają, że jest to pierwszy z nowej kategorii „lifestyle malls”, gdzie klienci mogą swobodnie spacerować w otoczeniu dzieł sztuki, między wizytami w sklepach czy restauracjach. A dzieła w Polygone Riviera są pierwszoligowe - na czele z pracami brytyjskiego duetu Tim Noble & Sue Webster czy też najsłynniejszego współczesnego rzeźbiarza Francji, Cesar’a.
Centrum handlowe Aïshti w Bejrucie, poza sklepami luksusowych marek, gości galerię sztuki o łącznej powierzchni wystawienniczej 4 000 mkw., czyli ponad dwa razy większej od warszawskiej Zachęty.
- Od galerii do wystawy
Najbardziej znanym polskim przykładem połączenia handlu i sztuki jest poznański Stary Browar, gdzie obok sklepów funkcjonują galerie sztuki, odbywają się wystawy. Świątynią handlu, ale i mekką sztuki nowoczesnej jest Wrocławski Dom Handlowy Renoma, a w Galerii Bronowice w Krakowie odbywają się wystawy dzieł pracowników i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Warto jednak zwrócić uwagę, że sztuka wychodzi poza enklawy luksusu i pojawia się także w popularnych centrach handlowych, sąsiadując ze sklepami Zara czy H&M. Na przykład w ubiegłym roku w Centrum Handlowym Blue City wystawę swoich prac miał Tomasz Sikora, ceniony i wielokrotnie nagradzany fotograf.
- Skąd zainteresowanie centrów handlowych sztuką?
- Charakter miejsca zawsze był istotnym czynnikiem sukcesu centrum handlowego. Jednak w ostatnich latach genius loci zdecydowanie zyskał na znaczeniu. Głównie za sprawą zmian na rynku retail i rozwoju wielkich sieci odzieżowych. Coraz trudniej konkurować listą najemców. Jeśli dodać do tego nieustanny rozwój e-commerce, łatwo dojść do wniosku, że przestrzeń centrum handlowego musi być na tyle przyjazna, by mobilizować klientów do odwiedzin – mówi Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.
- Galeria inna niż wszystkie
Nasycenie powierzchnią handlową oraz rosnąca konkurencja to czynniki sprzyjające projektom wyróżniającym centra handlowe na rynku.
- Sztuka świetnie sprawdza się w tej roli, nadaje miejscu klimat, decyduje o jego unikalności (dzieło sztuki jest unikalne z założenia). I najważniejsze, całkowicie odmienia doświadczenie marki (centrum handlowego). Zamiast budynku szczelnie wypełnionego sklepami i fast foodami otrzymujemy przestrzeń zaprojektowaną i skoncentrowaną na jego odbiorcy, gdzie miłe spędzanie czasu jest co najmniej tak samo istotne jak zakupy – mówi Rafał Grzeszkowski, artysta plastyk, creative director agencji reklamy Communication Unlimited.
Wystawy, instalacje artystyczne, warsztaty związane z kulturą, wzbogacają centra handlowe i umożliwiają wielu osobom kontakt ze sztuką. Z kolei zarządcy obiektów handlowych mogą stać się mecenasami sztuki. Bez wątpienia sztuka dodaje wartości obiektom handlowym i można przypuszczać, że w najbliższych latach zaobserwujemy jeszcze więcej podobnych projektów łączących biznes i kulturę.
źródło: informacjebranzowe.pl