Grupa Real2B uruchamia pierwsze regionalne hybrydowe centra handlowe - Quick Parki
Regionalne hybrydowe centra handlowe to połączenie centrum handlowego z parkiem handlowym o powierzchni od 2 do 20 tys. mkw., powstające w mniejszych miastach z potencjałem zakupowym do około 100 tys. mieszkańców. Bazując na stałym wzroście siły nabywczej i zakupowych aspiracjach Polaków Jarosław Fijałkowski, prezes Grupy Real2B oraz współtwórca funduszu Retail Parks Fund FIZ AN, zapowiada budowę kilkudziesięciu Quick Parków w całym kraju. Inwestycja jest realizowana dzięki zaangażowaniu środków z emisji certyfikatów inwestycyjnych funduszu Retail Parks Fund FIZ AN oraz przy udziale finansowania z kluczowych banków.
29 i 30 listopada rozpocznie się nowa era rynku centrów handlowych w Polsce – zostaną otwarte pierwsze regionalne hybrydowe centra handlowe – inicjatywa Jarosława Fijałkowskiego, prezesa Grupy Real2B oraz współtwórcy funduszu Retail Parks Fund FIZ AN. Ideą grupy jest realizacja sieci kilkudziesięciu regionalnych hybrydowych centrów handlowych pod nazwą Quick Park dedykowanych mieszkańcom mniejszych miejscowości, którzy wzorem mieszkańców wielkich miast, będą mogli na co dzień korzystać z możliwości i atrakcji, jakie oferują centra handlowe. Wszystko to w jednym miejscu z kwadransem na dojazd.
50 parków handlowych w kilka lat
Pierwsze centra handlowe: Quick Park Strzegom i Quick Park Mysłowice zostaną oddane zgodnie z planem. Quick Park Strzegom jest pierwszym parkiem handlowym w mieście z powierzchnią handlową około 2 tys. mkw. Obiekt oferuje 7 sklepów, w tym m.in. RTV Euro AGD, CCC, Pepco, Martes Sport oraz bezpłatny parking dla 70 samochodów. Bezpośrednio przy Quick Parku znajdują się: restauracja McDonald’s, supermarket Biedronka, market budowlany Bricomarché oraz stacja benzynowa Shell. Quick Park Mysłowice jest natomiast pierwszym nowoczesnym centrum handlowym w Mysłowicach o powierzchni handlowej blisko 16 tys. mkw. W centrum przewidziane jest około 60 sklepów, punktów gastronomicznych oraz pierwsze nowego formatu kino w Polsce sieci OH Kino. Idea Quick Parku w Mysłowicach spotkała się z dużym zainteresowaniem także włodarzy miasta, którzy zgodnie ze światowymi trendami, postanowili zlokalizować w nim punkt obsługi mieszkańców. Centrum handlowe zaoferuje również bezpłatny parking dla 400 samochodów. Obiekt zapewni kompleksową ofertę handlowo-usługową poprzez połączenie galerii handlowej, parku handlowego, jedynej w mieście restauracji McDonald’s oraz stacji benzynowej.
– Regionalne hybrydowe centra handlowe to określenie, które najlepiej przedstawia naszą pionierską koncepcję budowy centrum handlowym z częścią parku handlowego, gdzie mieszkaniec mniejszej miejscowości będzie miał do dyspozycji sieci sklepów znanych marek, ogólnopolskiego operatora spożywczego, restaurację fast food, aptekę, piekarnię, stację benzynową oraz kino z najnowszymi premierami filmowymi – stwierdza Jarosław Fijałkowski.
Idea Quick Parków zmieni funkcjonowanie wielu średniej wielkości miast w kraju. W przygotowaniach i realizacji są także obiekty w Sulechowie, Olkuszu, Pułtusku, Kępnie, Turku, Oławie i w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie.
Cechą charakterystyczną Quick Parków jest ich usytuowanie bezpośrednio przy głównej arterii komunikacyjnej i przy największych osiedlach mieszkaniowych. Miasta wraz z okolicznymi miejscowościami, które Grupa Real2B bierze pod uwagę nie przekraczają 100 tys. mieszkańców, z kolei podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to max. 200 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Wśród najemców, którzy zdecydowali się na współpracę z pierwszymi centrami Quick Park, w zdecydowanej większości przeważają znane marki, takie jak: Reserved, Sinsey, Cropp, House, H&M, Empik, Smyk, supermarket Piotr i Paweł, Euro RTV AGD, Rossman, Pepco, CCC, Grycan oraz nowa w Polsce sieć kin wielosalowych o nazwie Oh Kino z zaletami wielkomiejskich sieci. O wyborze operatora spożywczego każdorazowo decyduje specyfika miejscowości i siła nabywcza mieszkańców.
Strategia tożsama z potrzebami najemców i trendami rynkowymi
Za słusznością przyjętej przez twórców sieci Quick Park strategii, w tym grupy docelowej i lokalizacji przemawia stan naszego rynku nieruchomości komercyjnych. W Polsce jest ponad 180 miast z liczbą mieszkańców pomiędzy 20 tys., a 100 tys. ze zidentyfikowanym dużym potencjałem na realizację obiektów handlowych, wynikającym z połączenia ograniczonej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej z korzystnymi wskaźnikami ekonomicznymi. Liczba miast stanowiących „białe plamy” na mapie handlowej kraju daje możliwości rozwoju zarówno dla projektów realizowanych przez lokalnych deweloperów, jak i deweloperów budujących sieci centrów handlowych. Indeks siły nabywczej w handlu detalicznym w małych miastach (pomiędzy 20 tys. a 50 tys. mieszkańców) wynosi 105,5 przy średniej krajowej na poziomie 100 i jest zbliżony do kategorii dużych miast – przykładowo w Bydgoszczy wynosi 106, a w Lublinie 103, co potwierdza atrakcyjność mniejszych miejscowości dla inwestorów. Zdecydowanie niższe koszty budowy w porównaniu do galerii handlowych oraz maksymalny czas realizacji – 12 miesięcy dla większych projektów mają także pozytywny wpływ na tego typu inwestycje.
Zamierzenia inwestycyjne grupy Real2B pokrywają się z potencjałem i trendem rynkowym oraz strategiami sieci handlowych.
– Galerie w mniejszych miastach nie będą konkurować z galeriami z dużych miast, a wręcz zaczną odbierać im klientów. To naturalne, że mieszkańcy miejscowości wchodzących w skład dużej aglomeracji miejskiej mając centrum handlowe z ulubionymi sklepami i kinem we własnym mieście wybiorą ten kierunek zamiast dwugodzinnej podróży do najbliższej aglomeracji. Właściciele sieci handlowych o tym wiedzą, a zatem mając do wyboru otwarcie pierwszego i jedynego sklepu w małej miejscowości oraz dwudziestego sklepu w stolicy regionu wybiorą Quick Park. Oferujemy wiec naszym partnerom – sieciom handlowym i ich markom możliwość organicznego, wspólnego rozwoju z niższym kosztem eksploatacji i bez ryzyka kanibalizacji – wskazuje prezes Jarosław Fijałkowski.
Strategia grupy Real2B jest również tożsama z prognozami branżowymi. Raport Cashman & Wakefield z sierpnia br. podaje, że na koniec I poł. 2016 r. wielkość zasobów nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 13,53 mln mkw. W segmencie centrów handlowych jednym z najważniejszych trendów na polskim rynku pozostaje rosnący udział obiektów zlokalizowanych w mniejszych miastach, poniżej 100 tys. mieszkańców. O ile na koniec I poł. 2016 r. już ok. 17% powierzchni formatu „centra handlowe” znajdowało się w małych miastach, to jeszcze 5 lat temu było to 12%, a 10 lat temu – 7%. Analogiczną tendencję obserwujemy w formacie parków handlowych. Na koniec I poł. 2016 r. udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców wzrósł do 25%, podczas gdy 5 lat wcześniej było to tylko 9%. Obecnie w trakcie budowy jest ok. 690 tys. mkw. powierzchni handlowej z planowanymi datami komercjalizacji do końca 2017 r. W miastach poniżej 100 tys. mieszkańców spodziewane jest oddanie do użytkowania ok. 40% z realizowanej obecnie powierzchni handlowej.
Fundusz dewelopersko-projektowy
Finansowanie na rozwój sieci Quick Parków jest pozyskiwane m.in. w ramach emisji certyfikatów funduszu Retail Parks Fund FIZ AN, pierwszego tego typu w Polsce funduszu zamkniętego, inwestującego w działania deweloperskie mające na celu wznoszenie centrów handlowych. Polscy inwestorzy indywidualni oraz firmy mają możliwość udziału w projekcie poprzez zakup certyfikatów, które są emitowane co miesiąc. Przewidywana roczna stopa zwrotu z inwestycji wynosi co najmniej 13 proc. netto. Od uruchomienia emisji pierwszych certyfikatów we wrześniu 2014 roku ich wartość wzrosła o 31,15% na koniec października 2016 roku.
– Nasz fundusz oferuje atrakcyjną stopę zwrotu przy umiarkowanym ryzyku. Model finansowania inwestycji zakłada bowiem zaangażowanie kapitału z funduszu jedynie na poziomie 25 – 30%, z kolei resztę środków stanowią kredyty bankowe. Wartość certyfikatu jest odzwierciedleniem kondycji całej sieci Quick Park, a nie tylko jednego centrum handlowego. Ponadto współpracujemy z kilkudziesięcioma najemcami i wyłącznie z tymi, których cechuje raiting na poziomie AAA. Wszystko to przekłada nam się na bardzo wysoki poziom dywersyfikacji ryzyk – stwierdza Jarosław Fijałkowski, współtwórca Retail Parks Fund FIZ AN.
W 2017 roku fundusz zamierza pozyskać co najmniej 200 mln zł, czym podwoi obecną wartość aktywów.
źródło: informacjebranzowe.pl