

Dwór Korona Karkonoszy
Inflacja i drożyzna. Czy firmy zrezygnują z wyjazdów integracyjnych?
Drożyzna i wysoka inflacja powodują, że wiele firm na polskim rynku coraz ostrożniej podchodzi do wydatków.
Drożyzna i wysoka inflacja powodują, że wiele firm na polskim rynku coraz ostrożniej podchodzi do wydatków. Czy przedsiębiorstwa zrezygnują z benefitów dla pracowników, by ciąć koszty? Najnowsze badania wskazują, że pracodawcy nadal będą w nich inwestować i oferować im szkolenia. Do grup, które najczęściej biorą udział w edukacji, zalicza się nowych pracowników, a także tych, którzy zmienili stanowiska na wyższe[1]. Pracodawcy dostrzegają wartość wynikającą ze szkolenia pracowników – to zwrot z inwestycji. Czy zatem firmy zrezygnują z wyjazdów integracyjnych, by ciąć koszty? Zdaniem ekspertów – nie. Podczas eventów firmowych odbywają się szkolenia i zajęcia team buildingowe, a te – czyniąc zespół bardziej zgranym, a przez to skuteczniejszym w osiąganiu celów biznesowych – umacniają pozycję przedsiębiorstwa na rynku.
Zgodnie z przewidywaniami ekonomistów, szczyt inflacji ma nastąpić pod koniec bieżącego roku bądź na początku 2023 r. Rosnące ceny artykułów i usług, a także koszty związane z ogrzewaniem czy energią elektryczną zmuszają część przedsiębiorstw do redukcji kosztów w wybranych obszarach. W tym celu np. inwestują w zieloną energię, by stać się choć częściowo niezależnymi od podwyżek cen. Ale czy na obecnej sytuacji ucierpią pracownicy?
Pracodawcy nadal będą inwestować w kapitał ludzki
Z raportów Manpower wynika, że w Polsce brakuje pracowników fizycznych, menedżerów projektów oraz przedstawicieli handlowych. Poszukiwani są elektrycy, hydraulicy, spawacze czy murarze. Nie tylko w naszym kraju brakuje pracowników. Podobne problemy zgłaszają przedsiębiorcy z Rumunii i na Tajwanie (62%), w Peru (56%), Japonii (55%), Australii (49%), na Kostaryce (48%). Zdaniem Sebastiana Kopieja z agencji PR Commplace, mając świadomość trudnej sytuacji na rynku, polscy przedsiębiorcy będą inwestować w pracowników.
– Zatrudnienie pracownika i utrzymanie go to proces, który wymaga wielu nakładów. Firmy rozumieją, jak istotną rolę odgrywa employer branding. Znacznie łatwiej jest utrzymać pracownika niż poszukiwać nowych talentów na rynku. Rekrutacja jest kosztowna. Obserwujemy trend w kierunku organizacji szkoleń dla zatrudnionych osób, a te zwykle odbywają się podczas wyjazdów integracyjnych. Ponadto eventy firmowe sprawiają, że pracownicy czują się częścią zespołu i zwiększa się ich motywacja do pracy – wyjaśnia ekspert.
W związku z brakiem wykwalifikowanych pracowników firmy jeszcze bardziej postawią na dbanie o obecny zespół. Część z nich tworzy własne akademie szkoleniowe, by regularnie podnosić umiejętności załogi, a tym samym rozwijać biznes.
Eventy poprawiają retencję pracowników
Aż 58 proc. osób jest zdania, że organizacja szkoleń poprawia retencję pracowników, czyli zdolność do zatrzymania ich w organizacji. Zaś 59 proc. badanych uważa, że szkolenia są odpowiedzią na zmieniające się potrzeby organizacji.
– Szkolenie, podczas którego pracownicy mogą rozwijać umiejętności miękkie i twarde, daje korzyści zarówno zatrudnionym, jak i pracodawcom. W trakcie wyjazdów integracyjnych możliwe jest odkrycie nowych talentów, a także budowanie wewnętrznego portfolio najlepszych ekspertów. Na trudne czasy potrzebna jest silna i zintegrowana załoga – dodaje Sebastian Kopiej z Commplace.
Inwestowanie w szkolenia i wyjazdy integracyjne umożliwi firmom zaoszczędzenie środków finansowych w dłuższej perspektywie. Co więcej, aż 94 proc. przedsiębiorstw oferuje swoim pracownikom szkolenia oparte na rozwoju umiejętności. Dane wyraźnie wskazują, że firmy – pomimo trudnej sytuacji gospodarczej – nadal chcą inwestować w kadrę.
[1] https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/organizational-and-employee-development/pages/report-employers-most-likely-to-train-new-employees-.aspx
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Podwójna nagroda dla Olivia Home podczas Baltic Sea Region Real Estate Awards 2025
2025.05.21W oczekiwaniu na obniżkę stóp kapitalizacji, MLP Group w 1Q’25 znacznie zwiększa EBITDA i przepływy pieniężne
2025.05.20Tylko 5 proc. firm handlowych prognozuje wzrost przychodów, a 23 proc. obawia się ich spadku
2025.05.20Klinika Optegra rusza z wyjątkowym konkursem – stwórz projekt ściany, który przyciąga wzrok!
2025.05.19Sektor biurowy w miastach regionalnych Q1 2025
2025.05.19MLP Group rozpoczęło budowę drugiej inwestycji w regionie Berlina
2025.05.19PETRONAS Lubricants International i IVECO wprowadzają na rynek wspólną linię produktów Tutela dla pojazdów użytkowych
2025.05.17Drukarki i cyberbezpieczeństwo. Europejscy pracownicy biurowi lekceważą zagrożenia.
2025.05.16Biura mają coraz większe wzięcie
2025.05.16