informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Inteligencja emocjonalna a sukces zawodowy - dlaczego jest tak ważna?

Inteligencja emocjonalna a sukces zawodowy - dlaczego jest tak ważna?

HR / 2024.03.25

W świecie, w którym wiele energii poświęca się na zdobywanie umiejętności twardych, emocje mogą wydawać się czymś mniej ważnym. Jest jednak zupełnie inaczej.  Profesjonalizm w żadnym wypadku nie powinien ich wykluczać.

Emocje w środowisku zawodowym

Bez względu na stanowisko w organizacji czy branżę, w której działamy, emocje są nieodzowną częścią życia. Pozwalają nam nie tylko wyrażać to, co się dzieje z nami w obliczu różnych zdarzeń, ale także m.in. sygnalizować swoje granice czy otwierać się na inne osoby. Profesjonalizm nie musi więc oznaczać, że całkowicie rezygnujemy z okazywania emocji. Kluczem jest jednak ich właściwe rozpoznawanie i kontrolowanie reakcji. Dzięki temu możemy się jasno komunikować bez narzucania swoich uczuć innym osobom, jednocześnie nie ukrywając każdej emocji, która się pojawi.

Co składa się na inteligencję emocjonalną?

Najczęściej przez inteligencję emocjonalną rozumie się zestaw czterech kompetencji:

  • Samoświadomość - czyli umiejętność nazywania i rozpoznawania swoich emocji. Oznacza to także zrozumienie, jak reagujemy na dane bodźce.
  • Zarządzanie emocjami - inaczej umiejętność, która obejmuje to, jak reagujemy na własne emocje, np. czy się zamykamy, czy działamy agresywnie itp. Sposób radzenia sobie z emocjami to jedno z kluczowych zagadnień samoregulacji, które pozwala nam zdrowo reagować na różnorodne sytuacje i stany.
  • Empatia - rozumienie własnych emocji to jedno, warto poza tym zwrócić uwagę na to, jak widzimy odczucia innych. Czy jesteśmy w stanie odczytać, co w danym momencie czują inni? Czy potrafimy przewidzieć, jak wybrana osoba poczuje się w związku z naszymi słowami lub działaniem?
  • Zarządzanie relacjami - to kompetencja obejmująca przede wszystkim komunikację, pozwalającą budować i utrzymywać relację z innymi ludźmi.

Niska inteligencja emocjonalna oznacza, że nie kontrolujemy reakcji na swoje emocje, nie rozpoznajemy ich poprawnie zarówno u siebie, jak i u innych osób. Pracownicy o takiej charakterystyce mogą uchodzić za chaotycznych, niedostępnych (tj. trudno z nimi nawiązać relację) czy wręcz samolubnych (przez brak empatii i zrozumienia innych). Z tego względu warto, aby firmy zwróciły uwagę na poziom tej kompetencji w swojej organizacji, szczególnie w wypadku osób zarządzających zespołami.

Przeczytaj też: https://www.impactinternational.com/pl/blog/dlaczego-inteligencja-emocjonalna-w-pracy-jest-tak-istotna

Inteligencja emocjonalna a kultura organizacyjna

Obecność inteligencji emocjonalnej w środowisku zawodowym to tylko częściowo kwestia naturalnych zdolności czy talentu. W organizacjach warto stawiać na osoby i wspierać postawy, które pozwalają budować kulturę organizacyjną opartą o inteligencję emocjonalną. Może to wymagać wprowadzenia znaczących zmian w sposobie, w jakim organizacja funkcjonuje. Pomogą w tym programy rozwojowe Impact, których nadrzędnym zadaniem jest wsparcie firmy w kluczowych obszarach, które muszą ulec modyfikacjom i unowocześnieniu. Tylko w ten sposób organizacje mogą realnie tworzyć przyjazne miejsca pracy, w których emocje są respektowane i traktowane z empatią.

źródło: informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe