Jak założyć darmowy sklep internetowy w praktyce?
Coraz więcej dziedzin życia przenosi się do sieci, ewolucja ta nie ominęła także handlu. Wiele placówek i firm posiada swoje sklepy internetowe. Obecnie staje się to nieodzownym elementem i etapem rozwoju przedsiębiorstwa, w który właściciele powinni zainwestować. Jak założyć witrynę e-commerce? Na co zwrócić uwagę i jakie rozwiązanie jest najlepsze?
Jaki powinien być sklep internetowy?
Przede wszystkim - dopasowany do potrzeb klientów, a jednocześnie łatwy w obsłudze dla szefa i pracowników. Z perspektywy potencjalnych kupców, sklep musi być przejrzysty, dostarczać informacji na temat poszukiwanych artykułów, zapewniać dostęp do szerokiego - często szerszego, niż stacjonarnie - asortymentu oraz umożliwiać wybór formy płatności i dostawy. Z kolei pracownikom obsługa platformy nie powinna nastręczać zbyt wielu trudności. Integracja systemu wraz ze stanem na magazynie lub w hurtowniach, możliwość dodawania kolejnych produktów i edytowania już istniejących, a także prowadzenie statystyk i analiz to tylko niektóre z wymogów, jakie są stawianie przed platformami e-commerce. Czy istnieje rozwiązanie, które zaspokoi wszystkie te potrzeby, pochodzące z obu stron? Jak najbardziej.
Darmowe sklepy internetowe
Często początkujący przedsiębiorcy lub ci, którzy jakiś czas już prowadzą firmę, lecz dopiero startują ze sprzedażą internetową, starają się ciąć koszty, decydując się na założenie darmowego sklepu w systemie open source. Pozornie może się to wydawać bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Jego instalacja nie niesie za sobą konieczności uiszczania opłat, a kod źródłowy jest otwarty. Jednak w rzeczywistości, nie jest to całkowicie darmowa opcja. Jeżeli właściciel sklepu nie posiada szerokiej wiedzy i doświadczenia w zakresie informatyki i programowania, prawdopodobnie ciężko mu będzie samemu skonfigurować wszelkie koniecznie aspekty i zwróci się z tym do specjalistów, którzy za swoje usługi często pobierają znaczne opłaty. Ponadto, wprowadzanie dodatkowych funkcji w sklepie, często wiąże się z koniecznością kupna poszczególnych z nich, w związku z czym koszty zaczynają rosnąć.
Kolejną wadą darmowych sklepów internetowych jest wymóg znalezienia i zakupienia serwera, który będzie właściwie zabezpieczony, co pociąga ze sobą kolejne opłaty. Do tego dochodzi jeszcze kwestia obsługi sklepu. Panel Administracyjny w przypadku darmowej witryny e-commerce może być nieczytelny i nieintuicyjny. Co za tym idzie - konieczne będzie poświęcenie długich godzin na opanowanie tego zagadnienia. Niejednokrotnie, ciężko jest także uzyskać fachową pomoc od obsługi technicznej danego oprogramowania.
Modele abonamentowe
Dużo bardziej optymalnym rozwiązaniem jest wykupienie abonamentu typu SaaS, umożliwiającego prowadzenie sklepu internetowego. W zależności od potrzeb, dostosowanych przede wszystkim do skali działalności, można wybrać odpowiedni pakiet. Miesięczne opłaty za abonament są zdecydowanie niższe od kosztów, które należałoby ponieść, podsumowując wszystkie wydatki związane z obsługą teoretycznie darmowej platformy.
W cenie pakietu zawarte są wszelkie udogodnienia. Umożliwia on integrację z hurtowniami, z Allegro, z programami księgowo-magazynowymi, czy też z porównywarkami cen, kurierami i płatnościami. Jest to znaczne ułatwienie w funkcjonowaniu, które usprawnia wszelkie procesy sprzedażowe i koniec końców, zwiększa obroty. Dodatkowo, w cenie abonamentu wliczony jest hosting oraz certyfikaty SSL, zapewniające bezpieczeństwo zarówno klientom, jak i właścicielowi sklepu. Wszelkie dane są szyfrowane oraz tworzone są kopie systemu, które w razie awarii umożliwiają szybkie przywrócenie normalnego działania.
Klienci przywiązują dużą wagę do wyglądu i przejrzystości sklepu. Im bardziej jest on intuicyjny, tym chętniej z niego skorzystają. W pakiecie SaaS, zawarty jest dostęp do Kreatora Szablonu Sklepu, który pozwala stworzyć indywidualny projekt witryny, a także technika RWD, która umożliwia dostosowanie parametrów strony do urządzenia, na którym jest ona wyświetlana. Zatem niezależnie, czy jest to smartfon, czy laptop - portal będzie zawsze czytelny.
Konfiguracja sklepu, wprowadzanie ewentualnych zmian i udogodnień, Panel Administracyjny - to wszystko w pakietach abonamentowych jest bardzo proste w obsłudze, nie wymaga zatem zatrudniania zewnętrznych firm, ani posiadania specjalistycznej wiedzy. Dodatkowo, w każdej chwili dostępna jest pomoc techniczna, gotowa udzielić odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania i rozwiązać problemy.
Zarówno darmowe systemy open source, jak i modele abonamentowe, mają swoje plusy i minusy. W zależności od potrzeb, umiejętności programistycznych oraz budżetu klienta - należy wybrać najbardziej optymalną opcję. Jednak dla małych i średnich przedsiębiorców, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest gotowy sklep internetowy typu SaaS.
Więcej informacji na temat zakładania sklepu internetowego znajdziesz tutaj: https://blog.sky-shop.pl/darmowy-sklep-internetowy-jak-to-wyglada-w-praktyce/
źródło: informacjebranzowe.pl