

Jak zarabiają darmowe aplikacje mobilne? Główne źródła ich monetyzacji
W poniższym tekście spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak zarabiają darmowe aplikacje mobilne, analizując jednocześnie najważniejsze źródła ich monetyzacji.
Żyjemy w czasach wszechobecnej cyfryzacji i aplikacji mobilnych od wszystkiego. Z ich pomocą płacimy rachunki, robimy przelewy, zakupy online, zamawiamy jedzenie, rezerwujemy nocleg, lot, wakacje czy bilety do kina, umawiamy się na wizytę do lekarza czy słuchamy muzyki oraz oglądamy filmy, seriale i wydarzenia sportowe, a nawet szukamy miłości i umawiamy się na randki. Aplikacje pomagają nam w życiu codziennym i dostarczają rozrywki oraz relaksu. Większość z tych najpopularniejszych jest darmowa, przynajmniej teoretycznie, bo nawet w darmowych mogą pojawiać się opcje tak zwanych mikropłatności. Na czym one polegają i co dają? Pojawia się też pytanie, jak zarabiają aplikacje mobilne?
Wszystko bez wychodzenia z domu
Aplikacje mobilne realnie ułatwiają i uprzyjemniają nam życie codzienne. Bez wielu z nich ciężko wyobrazić sobie życie. Pomagają uporać się z zadaniami codzienności, a także dostarczają rozrywki i relaksu. Bardzo popularne są aplikacje na urządzenia mobilne z systemem operacyjnym Android lub iOS, dostępne w darmowym sklepie Google Play lub AppStore, każdy użytkownik znajdzie coś pod kątem swoich potrzeb. Miłośnicy sportu i typowania wyników w Polsce szczególnie upodobali sobie mobilne aplikacje bukmacherskie do obstawiania zakładów sportowych, takie jak na przykład GGbet aplikacja pobierz. W dzisiejszych czasach łatwy dostęp, komfort, wygoda, funkcjonalność i oszczędność czasu są najważniejsze dla użytkowników Internetu. Aplikacje mobilne są na to odpowiedzią. Jednak w jaki sposób zarabiają one na siebie, skoro większość z nich jest darmowa, a nawet jeśli posiadają dodatkowo płatne opcje, mało kto z nich korzysta? A jednak nadal istnieją i są często nierozłącznym elementem naszego życia, świetnie sobie radząc. Zastanówmy się zatem, jak zarabiają darmowe aplikacje i dzięki czemu bez problemu utrzymują się na rynku?
Jak zarabiają aplikacje mobilne?
- Popularność aplikacji mobilnych wynika nie tylko z ich przydatności, ale też opłacalności. W darmowym sklepie Google Play jest ich już dostępnych ponad trzy miliony, natomiast w AppStore około dwóch. Całkowity dochód na światowym rynku aplikacji mobilnych w 2022 roku wyniósł ponad 400 miliardów dolarów. Prognozy mówią, że do 2026 roku branża ta osiągnie wartość prawie 550 miliardów dolarów. Liczba pobrań aplikacji mobilnych w 2022 roku wyniosła ponad 200 miliardów. Dochód z samych gier wyniósł w zeszłym roku około sto miliardów dolarów. W porównaniu z rokiem 2019 jest to wzrost aż o ponad 50%.
- Najpopularniejszym sposobem zarabiania na aplikacjach mobilnych, ale nie tych darmowych, są opłaty za ich pobranie oraz dochody z subskrypcji opłacanych przez użytkowników. Przykładem mogą być serwisy streamingowe jak Netflix, HBO, Disney+ lub programy do słuchania muzyki jak Spotify czy Tidal.
- Najpewniejszą i najbardziej oczywistą strategią zarabiania przez aplikacje mobilne są reklamy. Może nieco irytujące dla użytkowników, ale często zapewniające darmowość. Innym sposobem w jaki aplikacje mobilne zarabiają na swoje utrzymanie są tak zwane mikropłatności. Są to dodatkowo płatne opcje, zwykle poszerzające funkcjonalność konkretnej aplikacji i często odblokowujące dodatkowe możliwości korzystania z niej.
- Kolejną możliwością zarabiania przez aplikacje, w tym przypadku zakupowe, jest prowizja od transakcji, jak na przykład w Allegro. Wiele aplikacji mobilnych oferuje też odpłatnie rozbudowaną wersję premium bez emisji reklam. Bardziej popularny jest jednak model freemium, zakładający darmowość podstawowych funkcjonalności aplikacji, a za opłatą odblokowanie dodatkowych korzyści i nowych opcji. W jaki sposób jeszcze mogą zarabiać aplikacje mobilne?
Rodzaje reklam i innych kanałów
- Najpopularniejsze reklamy pojawiające się w aplikacjach mobilnych to reklamy tekstowe, reklamy graficzne, reklamy aplikacji – graficzne, video lub w formacie TrueView oraz elastyczne reklamy display. Czasem może się zdarzyć, że aplikacja sama w sobie jest w pewnym sensie reklamą i dzięki byciem używaną, służy do promocji czegoś większego.
- Często jest z tym związany tak zwany marketing afiliacyjny, polegający na przekierowaniu ruchu na konkretne witryny lub sprzedaży danego produktu, na zasadzie programów partnerskich. Inną formą może być sponsoring, czyli szczególna odmiana reklamy, gdzie duża firma decyduje regularnie utrzymywać aplikację w zamian za określoną formę promowania.
- Dodatkowym kanałem zarabiania może być też sprzedaż produktów, najczęściej własnych. Ostatnim przykładem jest aplikacja wtórna, prowadząca do aplikacji głównej, jak w przypadku Messengera i Facebooka.
Podsumowując odpowiedź na pytanie, jak zarabiają darmowe aplikacje, warto dodać, że wiele z nich zajmuje się też sprzedażą danych osobowych, jeśli więc nie chcemy do tego dopuścić, uważnie zaznaczajmy wybrane zgody i uważnie czytajmy regulamin danego serwisu czy aplikacji przed skorzystaniem. Czasem i to może jednak nie wystarczyć, dlatego zwracajmy też większą uwagę na udostępniane przez nas treści i dane.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Partnerstwo Girteki i Chereau na rzecz zrównoważonego transportu drogowego w temperaturze kontrolowanej
2023.03.31Jeroen Eijsink powołany na stanowisko prezesa zarządu Grupy Girteka
2023.03.31Działania antysmogowe – jak branża grzewcza dba o czyste powietrze?
2023.03.31Pierwsze narzędzie oparte na sztucznej inteligencji w Polsce, które w kilka sekund stworzy ogłoszenie o pracę. AI Assistant
2023.03.31Program Czyste Powietrze – czy nadal mogę aplikować?
2023.03.31Bernadovo – apartamenty w Gdyni bez żadnych kompromisów
2023.03.30Komputer kwantowy w centrum danych Equinix
2023.03.30Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy niszczeniu dokumentów?
2023.03.30Klimas Wkręt-met na Fastener Fair Global 2023
2023.03.30