informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Kto najbardziej stracił po „cenowej górce”?

Kto najbardziej stracił po „cenowej górce”?

Nieruchomości / 2016.01.15

W szczytowym okresie boomu mieszkaniowego (lata 2006 - 2008) ceny lokali rosły dosłownie z tygodnia na tydzień, a metraż dostępny za średnią pensję wciąż malał. Tym niemniej, wiele osób kupiło lokum po bardzo wysokiej cenie za 1 mkw. Obecnie tacy nabywcy mieszkań zmagają się z poważnym problemem. W skrajnym przypadku, odsprzedaż „M” po aktualnych cenach skutkuje stratą wynoszącą nawet 40% (bez uwzględnienia inflacji).

Wiarygodne informacje o przeciętnych cenach mieszkań znajdziemy w raportach Narodowego Banku Polskiego. Dane NBP pozwalają na sprawdzenie, jak średni koszt zakupu nowych lokali w III kw. 2015 r. prezentuje się na tle analogicznych wyników sprzed siedmiu, ośmiu i dziewięciu lat (patrz poniższy wykres). Po wykonaniu obliczeń można stwierdzić, że w większości wiodących miast Polski, przeciętna cena nowego metrażu obecnie jest wyższa, niż wynik z III kw. 2006 r – tłumaczy Andrzej Prajsnar, analityk portalu RynekPierwotny.pl. Jedyny wyjątek stanowi Kraków. Ta ogólna relacja zmienia się, jeżeli porównamy średnie ceny z III kw. 2015 r. oraz stawki sprzed siedmiu i ośmiu lat. Wtedy można zauważyć, że przeciętny koszt zakupu „M” od dewelopera (III kw. 2015 r.) zazwyczaj jest niższy od wyników z III kw. 2007 r. oraz III kw. 2008 r. Inna sytuacja dotyczy tylko Bydgoszczy, Wrocławia i Rzeszowa. W Stolicy Podkarpacia nowy metraż jest znacznie droższy niż siedem, osiem i dziewięć lat temu. Można to tłumaczyć dynamicznym rozwojem miasta usytuowanego nad Wisłokiem. Jeśli obliczymy różnicę średnich cen dla wszystkich piętnastu lokalizacji, to uzyskane wyniki będą następujące:        

  • III kw. 2006 r./III kw. 2015 r. - wzrost średniej ceny 1 mkw. o 46,66% (bez uwzględnienia inflacji)
  • III kw. 2007 r./III kw. 2015 r. - spadek średniej ceny 1 mkw. o 11,15% (bez uwzględnienia inflacji)
  • III kw. 2008 r./III kw. 2015 r. - spadek średniej ceny 1 mkw. o 10,84% (bez uwzględnienia inflacji)

Różnice cenowe pomiędzy okresem boomu mieszkaniowego i III kw. 2015 r. zmienią się, jeżeli dodatkowo  wliczymy skumulowaną inflację. W takim przypadku, skrajny wynik z Krakowa (III kw. 2008 r. - III kw. 2015 r.) wynosi (-35%). To oznacza, że w ciągu siedmiu lat przeciętne ceny krakowskich mieszkań od dewelopera spadły o ponad jedną trzecią. Podany wynik jest znacznie niższy od średniej z 15 miast, która wynosi:

  • III kw. 2006 r./III kw. 2015 r. - wzrost średniej ceny 1 mkw. o 19,78% (z uwzględnieniem inflacji)
  • III kw. 2007 r./III kw. 2015 r. - spadek średniej ceny 1 mkw. o 25,90% (z uwzględnieniem inflacji)
  • III kw. 2008 r./III kw. 2015 r. - spadek średniej ceny 1 mkw. o 22,09% (z uwzględnieniem inflacji)

W okresie boomu mieszkaniowego, mniejsze rynki były bardziej zrównoważone cenowo. Dlatego na wykresie można zauważyć, że największa korekta cen dotyczyła sześciu krajowych metropolii (Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Gdańska).

Wartość kupionych mieszkań najbardziej spadła w Katowicach i Gdyni

Wyniki zaprezentowane powyżej uwzględniają tylko zmiany cenowe w ofercie deweloperskiej. Dlatego można rozszerzyć analizę zakładając, że właściciel mieszkania odsprzedanego na rynku wtórnym, najpierw kupił je od dewelopera w III kw. 2006 r./III kw. 2007 r./III kw. 2008 r. Ten lokal miał cenę zakupu równą średniej stawce na rynku pierwotnym (według NBP). W III kw. 2015 r. mieszkanie zostało sprzedane po przeciętnej cenie, którą Narodowy Bank Polski odnotował na rynku wtórnym. Poniższa tabela przedstawia procentowy zysk/procentową stratę z takiej transakcji w 15 miastach kraju. Można zauważyć, że sprzedaż „M” kupionego w III kw. 2006 r. zwykle przyniosłaby sporą korzyść (średni zysk: 32%). Jeżeli chodzi o lokale z III kw. 2007 roku i III kw. 2008 roku, to przeciętna strata z ich odsprzedaży wynosi 16% ceny zakupu. Sprzedaż przykładowego mieszkania byłaby najbardziej korzystna w Rzeszowie, Olsztynie i Lublinie. Największe straty z odsprzedaży lokalu kupionego na rynku pierwotnym, odnotowałby mieszkaniec Katowic, Gdyni oraz Łodzi. W skrajnym przypadku, sprzedaż katowickiego „M” z III kw. 2007 r. przynosi stratę na poziomie 40% ceny zapłaconej przy zakupie. Trudno o lepsze ostrzeżenie przed nabywaniem mieszkania w trakcie „cenowej górki”.

 

Największe miasta kraju: prezentacja przykładowych zysków i strat po sprzedaży nowych mieszkań kupionych w trakcie boomu hipotecznego (lata 2006 - 2008)

Nazwa miasta

Zysk/strata osoby, która w III kw. 2006 r. kupiła nowe mieszkanie (po średniej cenie 1 mkw.)                           i sprzedała je w III kw. 2015 r. (po średniej

cenie 1 mkw.)

Zysk/strata osoby, która w III kw. 2007 r. kupiła nowe mieszkanie (po średniej cenie 1 mkw.)                          i sprzedała je w III kw. 2015 r. (po średniej

cenie 1 mkw.)

Zysk/strata osoby, która w III kw. 2008 r. kupiła nowe mieszkanie (po średniej cenie 1 mkw.)                             i sprzedała je w III kw. 2015 r. (po średniej

cenie 1 mkw.)

Białystok

28%

-17%

-16%

Bydgoszcz

34%

-20%

-25%

Gdańsk

46%

-31%

-16%

Gdynia

11%

-31%

-26%

Katowice

-2%

-40%

-31%

Kielce

30%

-23%

-19%

Kraków

-11%

-24%

-3%

Lublin

50%

10%

-10%

Łódź

18%

-35%

-28%

Olsztyn

52%

12%

-10%

Poznań

41%

-6%

-20%

Rzeszów

67%

8%

-4%

Szczecin

20%

-24%

-17%

Warszawa

27%

-10%

-6%

Wrocław

64%

-10%

-13%

Średnia dla

15 miast

32%

-16%

-16%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych NBP

Warto pamiętać, że po uwzględnieniu inflacji z poprzednich siedmiu, ośmiu lub dziewięciu lat, straty w powyższej tabeli byłyby większe, a obliczony poziom zysków uległby obniżce – przypomina analityk portalu RynekPierwotny.pl. Większość właścicieli mieszkań i domów nie bierze pod uwagę czynnika inflacyjnego. Wpływ inflacji nabiera jednak dużego znaczenia, jeżeli lokal pełni przede wszystkim rolę inwestycji lub długoterminowej lokaty kapitału.

źródło: informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe