

Kto obsłuży rosnącą powierzchnię magazynowo – przemysłową w Polsce?
Wartość inwestycji na rynku logistycznym w Polsce wzrosła do 5 mld euro rocznie, a 37 proc. inwestorów planuje dalej lokować swój kapitał w tej branży – tak wskazują najnowsze dane z raportu CBRE "Poland Real Estate Market Outlook 2025". Za tym wzrostem stoi rozwój e-commerce, strategiczne położenie Polski oraz inwestycje w infrastrukturę transportową. Jeśli spojrzymy na dane aktywności przemysłowej w roku 2025, której wzrost prognozowany jest na 3,6 proc. r/r. - to z jednej strony sytuacja taka napawa optymizmem, a z drugiej rodzi też wiele wyzwań. Kto obsłuży rosnącą powierzchnię magazynowo – przemysłową w Polsce? Co może być filarem we wsparciu utrzymania tego rozwoju? Komentuje Grupa Opteamic, polski kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.
Wzrost inwestycji logistycznych a potrzeby rynku pracy
Dynamiczna ekspansja sektora logistycznego pociąga też za sobą rosnące zapotrzebowanie na pracowników magazynowych, operatorów wózków widłowych, specjalistów ds. logistyki oraz menedżerów łańcucha dostaw. Jak wskazuje „Barometr zawodów 2025” Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w Polsce odnotowuje się niedobór pracowników w ponad 20 zawodach. Niedobory dotyczą, oprócz takich specjalistów jak lekarze, pielęgniarki, opiekunowie osób starszych, także pracowników fizycznych, w szczególności magazynierów, robotników budowlanych, zawodowych kierowców. Przedsiębiorcy deklarują coraz większe trudności w rekrutacji wykwalifikowanych pracowników, szczególnie w obszarach logistyki i produkcji. I chociaż obserwujemy coraz większą automatyzację i digitalizację procesów, to nie wyeliminuje ona całkowicie potrzeby zatrudniania ludzi, a raczej zmieni charakter wykonywanych zadań. Firmy stoją przed wyzwaniem szybkiego dostosowania się do zmieniającej się struktury zatrudnienia. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa outsourcing procesowy, który umożliwia elastyczne zarządzanie zasobami ludzkimi, minimalizując ryzyko operacyjne i zwiększając efektywność organizacyjną.
- Wraz z rozwojem usług logistycznych i zmianą przemysłu, obserwujemy też rosnące zainteresowanie outsourcingiem procesowym w tych sektorach. Outsourcing umożliwia szybkie skalowanie zasobów i koncentrację na kluczowych obszarach działalności. Na tym tle wybija model hybrydowy, w którym najważniejsze kompetencje pozostają w organizacji, a powtarzalne lub wymagające dużej elastyczności procesy są zlecane zewnętrznym partnerom - mówi Jakub Kizielewicz, prezes Grupy Opteamic.
Przemysł w Polsce – zmienne wyniki, stabilne prognozy
Według danych GUS, w styczniu 2025 roku produkcja sprzedana przemysłu w Polsce zmniejszyła się o 1 proc. r/r, jednakże w relacji do grudnia 2024 r. zaobserwowano wzrost o 2,3 proc. Po uwzględnieniu czynników sezonowych produkcja przemysłowa w styczniu 2025 roku wzrosła o 0,3 proc. r/r oraz o 0,5 proc. względem grudnia 2024 roku. Pomimo wahań, prognozy na rok 2025 wskazują na wzrost aktywności przemysłowej o 3,6 proc. r/r. Największe spadki w styczniu 2025 roku odnotowano w produkcji związanej z energią (-15,1 proc.), inwestycjami (-6,1 proc.) oraz w branży automotive (-15,1 proc.). Pozytywne wyniki zanotowano w przemyśle metalurgicznym (+18,9 proc.), farmaceutycznym (+15,6 proc.) oraz naprawie i konserwacji maszyn (+17,4 proc.).
Branża metalurgiczna skorzystała na odbudowie globalnych łańcuchów dostaw i wzmożonym zapotrzebowaniu na surowce, a branża farmaceutyczna czerpie korzyści z rosnących inwestycji w innowacyjne technologie medyczne. Wzrost w sektorze konserwacji maszyn świadczy natomiast o rosnącej świadomości przedsiębiorstw dotyczącej optymalizacji kosztów poprzez wydłużanie cyklu życia sprzętu. Trwająca transformacja przemysłowa wymusza na przedsiębiorstwach rewizję tradycyjnych modeli operacyjnych i wdrażanie strategii umożliwiających szybkie dostosowanie się do zmieniających się realiów rynkowych. Tutaj outsourcing procesowy nie ogranicza się już do redukcji kosztów – stał się elementem zarządzania ryzykiem i budowania odporności operacyjnej przedsiębiorstw. Dzięki niemu firmy mogą nie tylko efektywnie reagować na zmiany koniunkturalne i wahania popytu, ale także korzystać z wiedzy i doświadczenia wyspecjalizowanych dostawców usług.
- Biorąc pod uwagę te zmiany i prognozowany wzrost aktywności przemysłowej oraz intensyfikację inwestycji w logistykę, znaczenie outsourcingu procesowego w najbliższych latach będzie systematycznie rosło – podkreśla Jakub Kizielewicz.
W obliczu rosnących wyzwań kadrowych, outsourcing procesowy staje się nie tylko odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku, ale także inwestycją w przyszłość organizacji, które chcą skutecznie konkurować w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Wiecha zawisła na Żelaznej 54
2025.04.08Globalny lider rynku telefonów IP i KOMSA Poland ze strategiczną współpracą
2025.04.07Jak przygotować rower i motocykl na sezon wiosenny?
2025.04.07Soudal rozpoczyna sezon żużlowy z Orlen Oil Motor Lublin
2025.04.07Fundusz Generali Adriatic Value Fund zakończył sprzedaż dwóch nieruchomości Stekleni Dvor i Tivoli Center
2025.04.07Kameralny Prokocim 2 z możliwością wejścia na budowę
2025.04.07Develia po raz kolejny z rekordowymi wynikami – grupa osiągnęła 379,1 mln zł zysku netto w 2024 r.
2025.04.04Zdrowie pod kontrolą – bezpłatne badania i konsultacje w Atrium Biała
2025.04.04Nowy salon Verona w CH Kasztanowa – biżuteria, która olśniewa
2025.04.04