LEI: Jeden kod, wiele możliwości
Dane zawarte w systemie LEI pozwoliły stworzyć globalny katalog, który uczynił rynek bardziej przejrzystym i stabilnym. Dane w nim zawarte są poddawane regularnej weryfikacji. Globalne wdrożenie systemu LEI to szansa na uzyskanie istotnych korzyści, zarówno dla indywidualnych biznesów, jak i dla całego rynku. Po czym będzie można poznać zmiany na lepsze? O tym poniżej.
Czego potrzebuje rynek, czyli konsekwencje wdrożenia LEI
Wśród najważniejszych atutów wynikających z wdrożenia LEI należy wymienić takie pożądane zjawiska jak:
- Poprawa sprawności zarządzania ryzykiem, w tym bardziej trafna ocena potencjalnych zagrożeń, zarówno na poziomie mikro, jak i makro.
- Ograniczenie skali przestępstw finansowych i przypadków naruszania zasad uczciwości rynkowej.
- Uproszczona sprawozdawczość dla organów regulacyjnych.
- Zwiększenie ogólnej jakości i rzetelności danych finansowych.
- Wzrost oszczędności: zgodnie z przewidywaniami specjalistów ekonomicznych (McKinsey & Company i Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF)) , globalne przyjęcie kodów LEI pomoże zaoszczędzić ponad 150 milionów dolarów w branży bankowości inwestycyjnej oraz blisko 500 milionów dolarów przy wydawaniu akredytywy.
- Rozpowszechnienie na całym świecie istotnych danych o konkretnym podmiocie.
- Uwierzytelnienie podmiotów jako partnerów biznesowych, poprzez zapewnienie im bezpieczeństwa oraz transparentności.
Czas i pieniądze: stanowisko GLEIF
Zdaniem GLEIF, im wyższy stopień wdrożenia LEI, tym większe korzyści dla społeczności biznesowej. Obecnie większość firm wciąż zmaga się z wyzwaniem wdrożenia i rozwoju uniwersalnego systemu identyfikacji podmiotów, który ułatwiłby działania biznesowe. Firmy próbują wdrażać autorskie modele zarządzania danymi, które jednak nie zapewniają znormalizowanych informacji o podmiotach, za to pochłaniają znaczne ilości czasu i pieniędzy. System LEI rozwiązuje ten problem. Podobnego zdania są polscy specjaliści.
Opinia eksperta
“Wiarygodne i stabilne przedsiębiorstwo to takie, które posiada jasno określoną tożsamość. Oznacza to, że obecni i potencjalni klienci czy kontrahenci mają swobodny dostęp do danych referencyjnych tej firmy. Taką właśnie szansę zapewni identyfikator LEI, który umożliwi gromadzenie ważnych informacji w jednym miejscu. Stworzy on możliwość jednoznacznej identyfikacji danego przedsiębiorstwa, a tym samym ochroni przed ryzykiem powstawania niejasności w kluczowych kwestiach czy tworzenia sprzecznych danych, rozsianych po różnych bazach.” - Marek Strzelczyk, Menedżer ds. nowych produktów i IT, GS1 Polska.
Nie tylko identyfikacja
Identyfikator LEI sprawdzi się także na rynkach kapitałowych. Przewiduje się, że w bankach przyczyni się on do poprawy relacji z klientem, ponieważ wesprze proces tzw. onboardingu. Jest to związane przede wszystkim z wymogami dotyczącymi znajomości klienta (KYC- Know Your Customer), a także z zarządzaniem dokumentacją. Kod LEI pozwoli na szybką weryfikację tożsamości klienta, co ma szczególne znaczenie, gdy ten potrzebuje dokonać szybkiej transakcji na swoim koncie. Nadanie numeru LEI poprawi jakość obsługi klientów w instytucjach, co w perspektywie przełoży się na ogólny wzrost przychodów.
Gdzie szukać szczegółowych informacji?
System LEI jest pierwszym miejscem w sieci internetowej, w którym zawarte są jednolite, otwarte i rzetelne dane referencyjne podmiotów prawnych. GLEIF we współpracy z McKinsey & Company, amerykańską spółką doradczą, prowadzi zaawansowane badania w obszarze możliwości wykorzystania LEI w obszarze biznesu. Wnioski i szczegółowe wyniki z badań można znaleźć w specjalnym dokumencie: Biała Księga McKinsey & Company i GLEIF.
źródło: GS1 Polska/informacjebranzowe.pl