Lenovo publikuje wyniki za czwarty kwartał i pełny rok finansowy 2014/15
Grupa Lenovo przedstawiła dziś wyniki za czwarty kwartał oraz za pełny rok finansowy zakończony 31 marca 2015 r. W kwartale przypadającym na powolny sezon ze znacznym wpływem kursów walut przychody firmy wyniosły 11,3 miliarda USD, co stanowi wzrost o 21% w ujęciu rok do roku. Bez uwzględnienia wpływu kursów walut stopa wzrostu wyniosłaby 28%. Skuteczność operacyjna Lenovo przyniosła wyniki przekraczające oczekiwania — kwartalny dochód netto w USA wyniósł 100 milionów USD, nawet po niegotówkowych obciążeniach związanych z przejęciami i fuzjami wynoszących 94 miliony USD.
Inwestycje w fuzje i przejęcia oraz solidny wzrost organiczny umożliwiły większe zróżnicowanie oferty Lenovo. Smartfony, tablety, serwery i usługi składają się na 37% przychodów w tym kwartale, podczas gdy rok temu ich udział wynosił 17%. Jednocześnie firma Lenovo odnotowała w tym roku wyjątkowo wysokie wyniki w segmencie PC — sprzedano rekordową liczbę 60 milionów sztuk i uzyskano wysoką rentowność, utrzymując się jednocześnie na pierwszej pozycji na rynku już osiem kwartałów z rzędu.
„Lenovo nieustannie osiąga solidne i zrównoważone wyniki. Nowo pozyskane działy oraz ciągły wzrost organiczny naszych zasadniczych gałęzi działalności przyczyniły się do powstania trzech motorów wzrostu. Szybko rozwijały się nasze działy Mobile Business Group i Enterprise Businesses Group, a jednocześnie dział PC uzyskał jeszcze lepsze wyniki, w tym rekordowy udział w rynku i większą rentowność. Integracja działów Motorola Mobility i System x postępuje zgodnie z planem. Działy te rozwijają się dynamicznie, choć potrzeba jeszcze czasu, by ich oferta stała się elementem naszej działalności zasadniczej tak jak komputery PC” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. „W świetle możliwości i wyzwań, jakie niesie ze sobą nowa epoka Internet+, jesteśmy gotowi zmienić charakter naszej działalności i przejść od produkcji głównie sprzętu do oferowania sprzętu oraz usług programowych. Pobudzi to nową falę wzrostu Lenovo w najbliższych latach”.
Za cały rok firma Lenovo odnotowała rekordowe przychody na poziomie 46,3 miliarda USD, co stanowi wzrost o 20% w ujęciu rok do roku. W tym samym okresie dochód przed opodatkowaniem i przed niegotówkowymi obciążeniami związanymi z przejęciami i fuzjami w wysokości 168 milionów USD wyniósł 1,14 miliarda USD, co stanowi wzrost o 12% w ujęciu rok do roku. Podobnie dochody netto Lenovo przed niegotówkowymi obciążeniami związanymi z przejęciami i fuzjami w trzecim kwartale sięgnęły 997 mln USD, co oznacza wzrost o 22% rok do roku. Zysk brutto firmy za pełny rok finansowy wyniósł 6,7 miliarda USD, co stanowi wzrost o 32% w ujęciu rok do roku. Marża brutto wyniosła 14,4%, a zysk operacyjny za pełny rok finansowy wyniósł 1,1 miliarda USD, co stanowi skok o pięć procent w ujęciu rok do roku.
Zysk brutto firmy za czwarty kwartał roku finansowego wzrósł do 1,8 miliarda USD, co stanowi wzrost o 43%. Marża brutto wyniosła 15,7%. Zysk operacyjny w czwartym kwartale roku finansowego wyniósł 127 milionów USD, a dochód przed opodatkowaniem — 104 miliony USD.
Podstawowy zysk na akcję w czwartym kwartale roku finansowego wyniósł 0,91 centa USA, czyli 7,06 centa hongkońskiego. Rada Dyrektorów Lenovo ustaliła dywidendę ostateczną za rok finansowy zakończony 31 marca 2015 r. w wysokości 2,64 centa USA, czyli 20,5 centów hongkońskich za akcję.
Omówienie wyników grup***
W PC Group (PCG), która obejmuje komputery PC i tablety z systemem Windows, sprzedaż kwartalna Lenovo sięgnęła 7,2 miliarda USD, a dochód przed opodatkowaniem osiągnął poziom 391 milionów USD, co stanowi wzrost o 11% w ujęciu rok do roku. Marża zysku przed opodatkowaniem wyniosła 5,5%. Firma Lenovo sprzedała w tym kwartale 13,3 miliona komputerów PC, co stanowi wzrost o 2,7% w ujęciu rok do roku i zapewniło Lenovo łączny udział w rynku na poziomie 19,5%. Grupa PCG zwiększyła swój udział w rynku we wszystkich regionach geograficznych, a szczególnie wysokie wyniki odnotowała w Europie Zachodniej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Sprzedaż kwartalna Mobile Business Group (MBG), która obejmuje produkty z przejętego działu Motorola, telefony komórkowe pod marką Lenovo, tablety z systemem Android oraz telewizory inteligentne, wyniosła 2,8 miliarda USD. W segmencie smartfonów firma Lenovo obroniła pozycję nr 3 na świecie, sprzedając 18,7 miliona sztuk w IV kwartale i rekordową liczbę 76 milionów w roku finansowym 2014/15. Zwiększyło to zrównoważenie oferty firmy na całym świecie. W ujęciu rocznym (z uwzględnieniem dwóch kwartałów z udziałem Motoroli) na rynek Chin przypadało 59% sprzedaży smartfonów Lenovo, podczas gdy na rynkach poza Chinami odnotowano solidny wzrost o 450% i sprzedaż 31 milionów urządzeń. W segmencie tabletów firma Lenovo prześcignęła rynek i kontynuowała wzrost, sprzedając łącznie 12 milionów urządzeń, co stanowi wzrost o 26% w ujęciu rok do roku i zapewnia jej udział w rynku na poziomie 5,1%. Dział Motorola sprzedał ponad 7,8 miliona sztuk w tym kwartale, co stanowi wzrost o 23,6% w ujęciu rok do roku, i wniósł 1,8 miliarda USD do przychodów Lenovo MBG. Motorola osiągnęła także ważny kamień milowy, wchodząc ponownie na rynek chiński w styczniu, i jest na dobrej drodze do osiągnięcia rentowności w ciągu 4–6 kwartałów od przejęcia.
Sprzedaż Enterprise Business Group (EBG), obejmująca serwery, pamięć masową, oprogramowanie i usługi sprzedawane pod markami Lenovo ThinkServer oraz działu System x, wyniosła 1,1 miliarda USD. W drugim pełnym kwartale z działem System x grupa EBG osiągnęła dodatni operacyjny dochód przed opodatkowaniem, choć liczony standardowo dochód przed opodatkowaniem i z uwzględnieniem niegotówkowych obciążeń związanych z przejęciami i fuzjami wyniósł minus 45 milionów USD. Firma Lenovo utrzymała pozycję nr 3 w segmencie serwerów x86, a jej marka ThinkServer kierowana do małych i średnich p rzedsiębiorstw odnotowała wzrost przychodów o 49% w ujęciu rok do roku. Grupa EBG jest na dobrej drodze do osiągnięcia przychodów na poziomie 5 miliardów USD w ciągu roku od przejęcia działu System x.
Przegląd geograficzny
Region chiński Lenovo odnotował w czwartym kwartale roku finansowego przychody na poziomie 3,1 miliarda USD. Jest to taki sam wynik w ujęciu rok do roku i składa się on na 27% światowych przychodów firmy. Marża operacyjna spadła o 1,1 punktu w ujęciu rok do roku, do poziomu 4,4%. W czwartym kwartale firma Lenovo obroniła pozycję lidera w segmencie PC, uzyskując udział w rynku na poziomie 33,6%. Zażarta konkurencja na rynku telefonów komórkowych w Chinach wywierała nadal presję na smartfony marki Lenovo. Firma wdrożyła jednak plan przekształceń zakładający zdecydowaną ekspansję modelu sprzedaży internetowej, w tym pod marką ShenQi, w celu zwiększenia konkurencyjności.
W regionie Azji i Pacyfiku przychody Lenovo wyniosły łącznie w czwartym kwartale 1,7 miliarda USD, co składa się na 15% światowych przychodów firmy. Firma osiągnęła marżę operacyjną na poziomie 4,6%, co oznacza wzrost o 1,9 punktu w ujęciu rok do roku, a udział w rynku PC wyniósł 15,7%, co stanowi wzrost o 0,2 punktu w ujęciu rok do roku. W całym regionie odnotowano solidny wzrost sprzedaży smartfonów na poziomie 40% w ujęciu rok do roku, na co wpłynęła inwestycja w dział Motorola. W segmencie dużych przedsiębiorstw firma wykorzystuje doświadczenie Lenovo w dziedzinie kanałów sprzedaży i ekosystemów do zwiększenia dynamiki sprzedaży działu System x.
Pomimo presji walutowej przychody Lenovo w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) w czwartym kwartale roku finansowego nadal rosły, podobnie jak rentowność firmy. Przychody wzrosły o 15% do 3,0 mld USD, a marża wyniosła 2,7%. Dzięki solidnym wynikom sprzedaży komputerów PC w regionach północnym i południowym oraz 240-procentowemu wzrostowi sprzedaży smartfonów i coraz lepszym wynikom w segmencie produktów dla dużych przedsiębiorstw i użytkowników biznesowych dział EMEA miał 26-procentowy udział w światowych przychodach firmy Lenovo. W tym kwartale firma Lenovo odnotowała rekordowo wysoki udział w rynku PC w regionie EMEA na poziomie 20,5%, co oznacza wzrost o 4,8 punktu. Firma Lenovo zajęła pozycję nr 1 w segmencie PC we wszystkich 17 krajach regionu EMEA.
W regionie Ameryki Północnej i Południowej przychody za czwarty kwartał roku finansowego wyniosły 3,6 miliarda USD. Stanowiło to wzrost o 85% w ujęciu rok do roku i 32% światowych przychodów firmy. Sukces ten firma zawdzięcza głównie uwzględnieniu wyników działów Motorola i System x w tym regionie. Firma uzyskała rekordowy udział w rynku Ameryki Północnej i Południowej w segmencie PC — wyniósł on 11,7%, a złożyła się na ten wynik wysoka sprzedaż w Ameryce Północnej. Firma Lenovo była w czwartym kwartale roku finansowego bardzo bliska zajęcia pozycji nr 3 w USA — zabrakło jej jedynie 0,6 punktu. Firma kontynuuje reakcję na poważne wyzwania w Brazylii, które wpłynęły na ogólne wyniki regionu.
* Dane te podano w celu zwiększenia przejrzystości i ułatwienia analiz.
** Według danych IDC za I kw. 2015 r.
*** Poprzednio firma podawała dane finansowe według produktów. W związku z przejęciem działów Motorola i System x w III kw. roku finansowego 2014/2015 zarząd uważa, że sprawozdawczość według grup biznesowych lepiej odzwierciedla wyniki Firmy.
źródło: lenovo/informacjebranzowe.pl