informacje branżowe - twitterinformacje branżowe - facebook
Lenovo publikuje wyniki za trzeci kwartał roku finansowego 2013/14

Lenovo publikuje wyniki za trzeci kwartał roku finansowego 2013/14

Wyniki finansowe / 2014.02.17

Grupa Lenovo poinformowała dziś o rekordowych wynikach za trzeci kwartał roku finansowego zakończonego 31 grudnia 2013 r. Zawdzięcza je pomyślnej realizacji strategii na całym świecie, innowacyjnej ofercie produktów oraz rosnącemu udziałowi w przychodach produktów z segmentu PC Plus.

Przychody kwartalne wyniosły 10,8 miliarda USD, co stanowi 15-procentowy wzrost w ujęciu rok do roku. Firma po raz pierwszy w historii przekroczyła próg 10 miliardów USD. Zyski w trzecim kwartale rosły jeszcze szybciej — dochód przed opodatkowaniem wzrósł o 30% w ujęciu rok do roku do poziomu 321 milionów USD, a zysk wzrósł w ujęciu rok do roku wzrósło także o 30% do poziomu 265 milionów USD. Firma Lenovo sprzedała w tym kwartale rekordową liczbę 32,6 milionów sztuk produktów, co przekłada się na niemal pięć urządzeń na sekundę. Sprzedaż produktów PC Plus z segmentu mobilnego Internetu i domu cyfrowego (Mobile Internet and Digital Home), do którego należą smartfony, tablety i inteligentne telewizory, złożyła się w trzecim kwartale na 16% łącznych przychodów, co stanowi wzrost z poziomu 11 procent rok temu i siedmiu procent dwa lata temu. Segment ten jest też coraz bardziej rentowny.

Już trzeci kwartał z rzędu Lenovo jest największym na świecie dostawcą komputerów PC*. Firma uzyskała największy w historii udział w rynku na poziomie 18,5% co oznacza wzrost o 2,4 punktu w ujęciu rok do roku. Na tak imponujące wyniki wpłynął rekordowy udział w rynku w regionach EMEA, Azji i Pacyfiku oraz Chin — firma zajęła pierwsze miejsce na pięciu z siedmiu największych rynków PC na świecie. Dostawy komputerów PC Lenovo w trzecim kwartale roku finansowego wyniosły 15,3 miliona sztuk, co ponownie zapewniło firmie status najszybciej rozwijającego się z pięciu największych dostawców komputerów PC. Był to też 19. kwartał z rzędu, w którym firma Lenovo prześcignęła całą branżę, rozwijając się o 14 punktów procentowych szybciej od rynku. 

To także trzeci kwartał z rzędu, w którym łączne dostawy smartfonów i tabletów (17,3 miliona urządzeń) przekroczyły liczbę sprzedanych komputerów PC (15,3 miliona). W omawianym okresie firma Lenovo pozostawała czwartym pod względem wielkości dostawcą smartfonów z udziałem w rynku na poziomie 4,8%. Dostawy wzrosły o 47% w ujęciu rok do roku, na co wpłynęły doskonałe wyniki wprowadzenia smartfonów na nowe rynki. Dostawy tabletów Lenovo sięgnęły rekordowego poziomu 3,4 miliona sztuk, co oznacza wzrost o ponad 300 procent w ujęciu rok do roku. Na powodzenie tabletów wpłynęła premiera modelu Yoga Tablet — pierwszego na świecie tabletu działającego w różnych trybach. Wyniki te dobitnie świadczą o orientacji Lenovo na epokę PC Plus.

„W zeszłym kwartale firma Lenovo osiągnęła znakomite wyniki, w tym rekordowe przychody i zyski. Dzięki pomyślnej realizacji strategii, innowacyjnym produktom i rozwojowi działalności w sferze PC Plus nieustannie zwiększamy swoją rentowność i jesteśmy przekonani, że uda nam się utrzymać tę dynamikę rozwoju we wszystkich działach” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. „Ogłoszone niedawno przejęcia Motoroli i działu serwerów IBM doskonale wpasowują się w naszą strategię PC Plus. Obecnie mocno angażujemy się w proces uzyskiwania zezwoleń na te transakcje, ale jestem przekonany o tym, że od pierwszego dnia po ich finalizacji działy te zaczną przyczyniać się do wysokich wyników firmy i staną się filarami długotrwałego, stabilnego wzrostu”.

Zysk brutto firmy za trzeci kwartał roku finansowego wzrósł o 15 procent w ujęciu rok do roku do poziomu 1,36 miliarda USD, a marża brutto wyniosła 12,6%. Zysk operacyjny w tym samym kwartale zwiększył się o 37% w ujęciu rok do roku do kwoty 334 milionów USD. Podstawowy zysk na akcję w trzecim kwartale roku finansowego wyniósł 2,56 centa USA, czyli 19,85 centa hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 31 grudnia 2013 r. wyniosły łącznie 3,4 miliarda USD.

Przegląd geograficzny

Region chiński Lenovo odnotował w trzecim kwartale roku finansowego przychody na poziomie 4 miliardów USD. Oznacza to dość stabilny wzrost w ujęciu rok do roku, który składa się na 37% światowych przychodów firmy. Wyniki w Chinach odzwierciedlają tymczasowe spowolnienie na lokalnym rynku PC, na którym obserwuje się stabilizację i poprawę cen. Jednocześnie urbanizacja, modernizacja komputerów w firmach i innowacyjność produktów PC Plus napędzają przyszły popyt. W trzecim kwartale firma Lenovo umocniła się na pozycji największego dostawcy komputerów PC w Chinach. Jej udział w tamtejszym rynku wyniósł 37,9% co stanowi wzrost o 0,5 punktu w ujęciu rok do roku. W segmencie smartfonów firma zajęła drugie miejsce, a tabletów — trzecie.

W regionie Azji i Pacyfiku przychody Lenovo wyniosły łącznie w trzecim kwartale 1,6 miliarda USD, co składa się na 15% światowych przychodów firmy i oznacza 22-procentowy wzrost w ujęciu rok do roku. Zdecydowana realizacja strategii przyniosła wzrost sprzedaży smartfonów, oraz niezwykle dynamiczny wzrost sprzedaży tabletów w krajach ASEAN. Firma Lenovo odzyskała pierwsze miejsce na rynku PC, w którym jej udział wyniósł 15,9%, co stanowi wzrost o 2 punkty w ujęciu rok do roku. Udało się także przekroczyć próg 1 miliona sprzedanych smartfonów.

Przychody Lenovo w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) osiągnęły 25-procentowy wzrost w trzecim kwartale roku finansowego i poziom 2,9 miliarda USD. Stanowiło to 27% światowych przychodów firmy. W omawianym kwartale firma Lenovo umocniła się na 2. pozycji jako producent komputerów PC. Dostawy wzrosły o 27%, dzieki czemu firma prześcignęła rynek o 33 punkty procentowe. Zgodnie ze strategią ataku i obrony firma kontynuowała obronę sprzedaży komputerów PC w segmencie przedsiębiorstw oraz atak w segmencie małych i średnich firm, a także na rynku konsumenckim. Lenovo zajmuje obecnie pierwszą pozycję w 11 krajach regionu EMEA. Region EMEA przyczynił się szczególnie do wzrostu sprzedaży tabletów — dostawy wzrosły o niemal 450% w ujęciu rok do roku.

W regionie Ameryki Północnej i Południowej przychody za trzeci kwartał roku finansowego wyniosły 2,3 miliarda USD. Stanowiło to wzrost o 36% w ujęciu rok do roku i 21% światowych przychodów firmy. Dostawy komputerów PC w regionie Ameryki Północnej i Południowej wzrosły o 28%, a firma zwiększyła swój udział w rynku o 2,7 punktu do poziomu 11% i prześcignęła rynek o 31 punktów procentowych. Dzięki skutecznemu zarządzaniu, dostosowaniu skali nowego zakładu i integracji firmy CCE dostawy komputerów PC w Brazylii wzrosły o 378%, a firma zapewniła sobie w tym kraju rekordowy udział w rynku na poziomie 18,6%. Segment biznesowych komputerów PC w USA odgrywa ważną rolę w regionie Ameryki Północnej i Południowej. Dostawy wzrosły o 21% w ujęciu rok do roku, a firma wyprzedziła rynek o 15 punktów procentowych.

Przegląd produktów

W trzecim kwartale roku finansowego notebooki Lenovo miały największy wpływ na przychody firmy na całym świecie i przyniosły 50% łącznych przychodów Lenovo. W całej branży sprzedaż notebooków w ujęciu rok do roku spadła o 6,3%. Pomimo trudnych warunków sprzedaż skonsolidowana notebooków Lenovo na całym świecie wzrosła w trzecim kwartale o 11 procent rok do roku, osiągając łącznie 5,4 miliarda USD. Firma zwiększyła swój udział w rynku o 2,7 punktu, do poziomu 18,8%. W trzecim kwartale roku finansowego firma Lenovo zapowiedziała wprowadzenie do oferty modelu Lenovo A10. Jest to przystępny cenowo, ultraprzenośny notebook pracujący w dwóch trybach i po raz pierwszy w historii firmy działający z systemem operacyjnym Android 4.2. Lenovo A10 waży mniej niż 1 kg, a w najgrubszym punkcie mierzy zaledwie 17,3 mm, dzięki czemu należy do najcieńszych i najlżejszych notebooków konsumenckich dostępnych obecnie na rynku.

Dostawy komputerów stacjonarnych Lenovo wzrosły na całym świecie w trzecim kwartale roku finansowego o 9,1 procent w ujęciu rok do roku, podczas gdy w branży ogółem nastąpił spadek o 3%. W rezultacie firma Lenovo po dodaniu 2 punktów w ujęciu rok do roku uzyskała udział w rynku wynoszący 18%. Skonsolidowana sprzedaż stacjonarnych komputerów PC Lenovo w trzecim kwartale zmniejszyła się o 12% w ujęciu rok do roku do 3,2 miliarda USD, co stanowiło 29% łącznych przychodów firmy. W omawianym kwartale firma Lenovo zapowiedziała wprowadzenie na rynek czterech nowych komputerów stacjonarnych All-In-One, które umacniają firmę na pozycji lidera w tej konkurencyjnej kategorii. Sztandarowym produktem był model Lenovo B750 z 29-calowym wyświetlaczem. Zdaniem analityków z IDC Lenovo zajmuje pierwszą pozycję na świecie jako producent komputerów All-In-One w segmencie zarówno konsumenckim, jak i biznesowym.

Skonsolidowana sprzedaż produktów do mobilnego Internetu i cyfrowego domu — Mobile Internet and Digital Home (MIDH) — obejmujących smartfony i tablety wzrosła w trzecim kwartale roku finansowego o 73% w ujęciu rok do roku, osiągając 1,7 miliarda USD, co stanowi 16% łącznych przychodów firmy w tym kwartale. Sprzedaż tabletów wzrosła o 326% w ujęciu rok do roku do rekordowego poziomu 3,4 miliona sztuk, co zapewniło Lenovo udział w rynku na poziomie 4,3%. W trzecim kwartale roku finansowego firma Lenovo zapowiedziała wprowadzenie do oferty modelu Yoga Tablet działającego w trzech wyjątkowych trybach: trzymania, przechylenia i podstawki. Ułatwiają one konsumentom korzystanie z tabletu i zapewniają aż 18 godzin działania z baterią. Yoga Tablet został zaprezentowany podczas transmitowanej strumieniowo premiery z udziałem aktora Ashtona Kutchera, który zadebiutował w roli inżyniera produktów Lenovo. W trzecim kwartale zapowiedziany został również 8-calowy tablet Lenovo Miix 2 — następca popularnego modelu Lenovo Miix Tablet.

Fuzje i przejęcia w historii lenovo

W 2005 roku firma Lenovo sfinalizowała przejęcie działu komputerów osobistych IBM oraz linii produktów ThinkPad. Od tego czasu udało jej się pomyślnie przeprowadzić integrację z sześcioma innymi firmami. Dotyczy to spółki joint venture z NEC w Japonii, przejęcia sieci Medion w Niemczech i CCE w Brazylii, strategicznego partnerstwa i spółki joint venture z EMC w USA, przejęcia Stoneware również w USA, a także spółki joint venture z firmą Compal w Chinach. W tym czasie firma Lenovo stała się największym na świecie producentem komputerów PC i zajęła drugie miejsce wśród producentów tabletów oraz trzecie wśród producentów inteligentnych urządzeń łączących się z Internetem, wielokrotnie pomnażając przychody i zyski.

Niedawno ogłoszone inwestycje w Motorola Mobility oraz dział serwerów IBM stanowią logiczną kontynuację skutecznej strategii PC Plus. Po sfinalizowaniu przejęcia działu serwerów IBM Lenovo będzie 3. pod względem wielkości producentem serwerów na świecie, a jest to branża przynosząca większe marże niż komputery PC. Po finalizacji przejęcia Motoroli Lenovo zajmie mocną trzecią pozycję wśród producentów smartfonów. Dział ten powinien szybko wkroczyć na ścieżkę obiecującego rozwoju dzięki różnym możliwościom redukcji kosztów i dostosowania skali, słynnej marce Motorola oraz możliwościom zwiększenia jej zasięgu na świecie. Zarząd Lenovo jest przekonany o tym, że finalizacja tych transakcji zwiększy zasięg geograficzny i konkurencyjność dotychczasowych działów smartfonów, tabletów i serwerów, a jednocześnie zwiększy i ustabilizuje ich przyszły wzrost.

*Według danych IDC za IV kw. 2013 r.

GRUPA LENOVO

Podsumowanie wyników finansowych

Za kwartał roku finansowego zakończony 31 grudnia 2013 r.

(w milionach USD, poza wartościami w przeliczeniu na akcję)

 

 


III kw.
13/14


III kw.
12/13


RDR
ZMIANA

Przychody

10 789

9359

15%

Zysk brutto

1363

1190

15%

Marża zysku brutto

12,6%

12,7%

-0,1 pkt

Koszty operacyjne

(1029)

(947)

9%

Stosunek kosztów do przychodów

9,5%

10,1%

-0,6 pkt

Zysk operacyjny

334

243

37%

Inne pozaoperacyjne koszty/przychody

(13)

3

n/d

Dochód przed opodatkowaniem

321

246

30%

Opodatkowanie

(56)

(46)

20%

Zysk za okres

265

200

33%

Udziały niedające kontroli

0

(5)

n/d

Zysk przypadający na akcjonariuszy

265

205

30%

Zysk na akcję (centy USA)
Podstawowy
Rozwodniony

 

2,56

2,52

 

1,99

1,96

 

źródło:lenovo/informacjebranzowe.pl

informacje branżowe
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe