Lenovo wyprzedza branżę w iv kwartale i w pełnym roku 2013/14
Grupa Lenovo przedstawiła dziś wyniki za czwarty kwartał oraz za pełny rok finansowy zakończony 31 marca 2014 r. Był to szczególnie pomyślny rok dla Lenovo, o czym świadczą pełnoroczne przychody na poziomie 38,7 miliarda USD — co stanowi wzrost o 14% w ujęciu rok do roku, rekordowy pełnoroczny dochód przed opodatkowaniem na poziomie 1,01 miliarda USD — o 27% większy w ujęciu rok do roku, a także rekordowy zysk pełnoroczny w wysokości 817 milionów USD — większy o 29% w ujęciu rok do roku.
Rekordowy rok dzięki zdecydowanemu wzrostowi w kategorii PC i tabletów
- Pełnoroczne rekordy pod względem wolumenu sprzedaży: 55 milionów komputerów PC, 50 milionów smartfonów i 9,2 miliona tabletów
- Rekordowe roczne przychody: 38,7 miliarda USD, wzrost o 14%
- Rekordowy pełnoroczny dochód przed opodatkowaniem: 1,01 miliarda USD, wzrost o 27% — po raz pierwszy przekroczono próg 1 miliarda USD
- Rekordowy zysk pełnoroczny: 817 milionów, wzrost o 29%
- Pełnoroczny podstawowy zysk na akcję: 7,88 centa USA, czyli 61,13 centa hongkońskiego
- Rezerwy gotówkowe netto 3,5 miliarda USD (na 31 marca 2014 r.)
Firma Lenovo umocniła się na pierwszej pozycji w segmencie komputerów PC, zwiększając udział w rynku o 2,1 punktu procentowego do rekordowego poziomu pełnorocznego 17,7%, co stanowi pięcioprocentowy wzrost w ujęciu rok do roku, podczas gdy w tym samym okresie branża ogółem odnotowała 8-procentowy spadek. Pomimo spowolnienia na chińskim rynku komputerów PC zysk operacyjny Lenovo w chińskim segmencie PC wzrósł o 1 punkt procentowy. Udział w rynku Azji i Pacyfiku sięgnął rekordowego poziomu niemal 15%. Wzrosła tam też rentowność. Przychody Lenovo w regionie EMEA w tym kwartale po raz pierwszy przekroczyły przychody ze sprzedaży komputerów PC na rynku chińskim, podczas gdy w USA firma Lenovo prześcignęła Apple i zajęła trzecie miejsce pod względem sprzedaży komputerów PC w czwartym kwartale. Lenovo już dwudziesty kwartał z rzędu prześciga rynek PC, dowodząc swojej zdolności do szybkiego rozwoju w zakresie bezwzględnych wyników sprzedaży oraz względnych wyników udziału w rynku — nawet na trudnych rynkach.
W połączonej kategorii „PC + Tablety” firma Lenovo sprzedała rekordową liczbę 64 milionów urządzeń, co stanowi wzrost o niemal 18% w ujęciu rok do roku. Tym samym przewyższając rynek o ponad 13 punktów procentowych. Łączny wolumen sprzedaży urządzeń Lenovo wyniósł 114 milionów, co oznacza wzrost o 37% w ujęciu rok do roku. Był to 4. kwartał z rzędu, w którym firma Lenovo sprzedała więcej tabletów i smartfonów niż komputerów PC. Fakty te świadczą o transformacji Lenovo jako lidera w kategorii inteligentnych urządzeń łączących się z Internetem.
„Rekordowa sprzedaż i zyski, jakie osiągnęliśmy w zeszłym roku, świadczą o tym, że Lenovo potrafi się rozwijać i dotrzymywać zobowiązań bez względu na warunki rynkowe” — powiedział Yuanqing Yang, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. „Nie poprzestaliśmy na umocnieniu się na czołowej pozycji w segmencie PC, ale też zyskaliśmy trzy punkty w kategorii tabletów, czterokrotnie zwiększając wolumen sprzedaży. Zostaliśmy też najszybciej rozwijającym się producentem smartfonów na świecie. Świadczy to o naszej umiejętności zarządzania zarówno dojrzałymi, jak i dojrzewającymi gałęziami działalności. Budujemy też nowe motory wzrostu w segmencie przedsiębiorstw i ekosystemie partnerów. Dzięki połączeniu dotychczasowych oraz nowych działów Lenovo oferuje obecnie udziałowcom ogromną wartość, która będzie nadal rosnąć w przyszłości”.
Zysk brutto firmy za pełny rok finansowy wyniósł 5,06 miliarda USD, co stanowi wzrost o 14% w ujęciu rok do roku. Marża brutto wyniosła 13,1%, a zysk operacyjny za pełny rok finansowy wyniósł 1,05 miliarda USD, co stanowi skok o 32% w ujęciu rok do roku.
Firma Lenovo odnotowała wysoki przychód za czwarty kwartał w wysokości 9,4 miliarda USD, co stanowi wzrost o 19% w ujęciu rok do roku. Firma uzyskała w czwartym kwartale dochód przed opodatkowaniem na poziomie 212 milionów USD, co stanowi imponujący wzrost o 28% w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Zysk brutto firmy za czwarty kwartał roku finansowego wzrósł do 1,24 miliarda USD, co stanowi wzrost o 18% w ujęciu rok do roku. Marża brutto wyniosła 13,3%. Zysk operacyjny za czwarty kwartał wyniósł 231 milionów USD, co stanowi wzrost o 37% w ujęciu rok do roku, a zyski wzrosły o 25% w ujęciu rok do roku do poziomu 158 milionów USD. Podczas gdy branża PC ogółem odnotowała w czwartym kwartale roku finansowego spadek na poziomie 4,6% w ujęciu rok do roku, firma Lenovo zwiększyła dostawy, wyprzedzając rynek o 15 punktów procentowych.
Podstawowy zysk na akcję w czwartym kwartale roku finansowego wyniósł 1,53 centa USA, czyli 11,87 centa hongkońskiego. Rada Dyrektorów Lenovo ustaliła dywidendę ostateczną za rok finansowy zakończony 31 marca 2014 r. w wysokości 2,32 centa USA, czyli 18 centów hongkońskich za akcję.
PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY
Chiński oddział Lenovo poprawił w czwartym kwartale marżę operacyjną o 0,8 punktu do 5,5%. W czwartym kwartale roku finansowego wypracowano sprzedaż skonsolidowaną na poziomie 3,1 mld USD, co stanowi 33% światowej sprzedaży firmy. Firma Lenovo obroniła swoją pozycję lidera na rynku PC, uzyskując udział na poziomie 32,6%, a rentowność komputerów PC wzrosła o 1,1 punktu dzięki stabilizacji dostaw i wzrostowi średniej ceny sprzedaży. Oddział chiński nadal inwestuje w segment inteligentnych urządzeń łączących się z Internetem w celu wykorzystania możliwości, jakie stwarza łączność 4G i inteligentne telewizory.
W regionie Azji i Pacyfiku firma Lenovo uzyskała w czwartym kwartale roku finansowego udział w rynku na poziomie 15,6%, co stanowi wzrost o 2,1 punktu w ujęciu rok do roku. Regionalny rynek PC odnotował poprawę w postaci niewielkiego tylko spadku na poziomie 1,5% w ujęciu rok do roku, tymczasem firma Lenovo zwiększyła swoje dostawy komputerów PC w tym regionie o 14 procent. Firma Lenovo utrzymała się na pierwszym miejscu w Japonii i odnotowała aż 35-procentowy wzrost dostaw. Łączna sprzedaż skonsolidowana w tym regionie wyniosła 1,7 miliarda USD i stanowiła 19% światowej sprzedaży firmy, a marża operacyjna wzrosła o 1,3 punktu do 2,7%.
W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) firma Lenovo zwiększyła dostawy komputerów PC o 33,3% i podniosła dynamikę rozwoju w całym regionie. W regionie EMEA firma Lenovo osiągnęła udział w rynku na poziomie 15,8%, zwiększając dostawy o 4 punkty w ujęciu rok do roku i wyprzedzając rynek o niemal 34 punkty. Sprzedaż skonsolidowana w regionie w czwartym kwartale wyniosła 2,6 miliarda USD, co oznacza wzrost o 39 procent w ujęciu rok do roku oraz składa się na 27% łącznej światowej sprzedaży Lenovo. Marża operacyjna utrzymała się na korzystnym poziomie 2,9%, co oznacza wzrost o 1,0 punktu w ujęciu rok do roku.
Sprzedaż komputerów PC Lenovo w Ameryce Północnej i Południowej w czwartym kwartale wzrosła o 18% w ujęciu rok do roku pomimo spadku na całym rynku o około 8 procent. W tej trudnej sytuacji firma zyskała 2,5 punktu procentowego i osiągnęła rekordowy udział w rynku USA na poziomie 11,4%. Sprzedaż skonsolidowana w czwartym kwartale wzrosła o 23% w ujęciu rok do roku do kwoty około 2 mld USD, czemu sprzyjał zdecydowany wzrost we wszystkich kategoriach produktów. Wynik ten stanowił 21% łącznej sprzedaży Lenovo na świecie. W czwartym kwartale w USA firma Lenovo prześcignęła Apple pod względem liczby sztuk sprzedanych komputerów PC i zajęła po raz pierwszy miejsce 3. na tym ważnym rynku z rekordowym udziałem na poziomie 10,8%. Firma kontynuowała inwestycje w szybko rozwijającą się działalność w Brazylii i innych krajach Ameryki Łacińskiej.
PRZEGLĄD PRODUKTÓW
Sprzedaż skonsolidowana notebooków Lenovo na całym świecie wzrosła w czwartym kwartale o 16% w ujęciu rok do roku do poziomu 4,8 miliarda USD, co stanowi 51% ogólnej sprzedaży firmy. W tym samym okresie dostawy komputerów PC Lenovo na całym świecie wzrosły o 12,9%, podczas gdy branża odnotowała spadek w wysokości 5,8%. W czwartym kwartale roku finansowego firma Lenovo zapowiedziała najnowszą wersję popularnego modelu ThinkPad X1 Carbon — najlżejszego na świecie Ultrabooka o przekątnej 14 cali. Obudowa notebooka X1 Carbon jest wykonana ze stosowanego w samochodach wyścigowych i lotnictwie mocnego i lekkiego włókna węglowego. Waży ono mniej niż magnez i aluminium, a jest mocniejsze od obu tych metali. Firma Lenovo zapowiedziała też notebooki z serii ThinkPad 11e przeznaczone specjalnie dla sektora edukacji i wzmocnione z myślą o użytku w szkołach.
W ciągu czwartego kwartału roku finansowego dostawy komputerów stacjonarnych Lenovo wzrosły o 6,8% na całym świecie w ujęciu rok do roku wobec spadku w całej branży o 3,1% w skali światowej. Sprzedaż skonsolidowana komputerów stacjonarnych Lenovo za ten sam okres wzrosła o 14% do poziomu 2,7 miliarda USD, co stanowi 29% ogólnej sprzedaży firmy na świecie. W czwartym kwartale roku finansowego firma Lenovo zapowiedziała komputer stacjonarny All-In-One (AIO) C560 — rodzinny komputer z dużym ekranem wielodotykowym odpowiedni do pracy i rozrywki, a także ThinkVision Pro2840m — wielofunkcyjny, 28-calowy monitor profesjonalny o rozdzielczości 4K i ThinkVision 28 — inteligentny wyświetlacz będący nie tylko monitorem o rozdzielczości Ultra HD, ale też centrum rozrywki działającym pod kontrolą systemu Android.
Firma Lenovo utrzymała dzięki solidnym wynikom sprzedaży drugą pozycję wśród producentów smartfonów w Chinach, odnotowując gwałtowny wzrost wszystkich linii produktowych działu Mobile Internet Digital Home (MIDH). W czwartym kwartale roku finansowego skonsolidowana sprzedaż MIDH wzrosła o 71% do poziomu 1,3 miliarda USD w ujęciu rok do roku, co złożyło się na 13% ogólnej sprzedaży firmy. Dostawy smartfonów Firmy na świecie wzrosły w czwartym kwartale o 59,4%, zapewniając jej 28-procentową przewagę nad światowym rynkiem. Firma prześcignęła także rynek w Chinach, rozwijając ekosystem sklepu Lenovo App w celu wykorzystania możliwości oferowanych przez technologię 4G/LTE. Sklep odnotował dotychczas 6 miliardów pobrań, co oznacza średnio 25 milionów pobrań dziennie. Własna aplikacja Lenovo SHAREit zdobyła nagrodę na Mobile World Congress za najlepszą aplikację. Była to też pierwsza aplikacja Lenovo, która zyskała 100 milionów użytkowników.
W czwartym kwartale roku finansowego firma Lenovo wprowadziła do oferty kilka smartfonów, w tym swój pierwszy smartfon LTE. Lenovo Vibe Z to eleganckie, płaskie urządzenie sterowane gestami i wyposażone w oprogramowanie do edycji zdjęć oraz inne technologie wysokiej klasy. Firma zapowiedziała też nowy, 10-calowy Yoga Tablet HD+ — działające w różnych trybach urządzenie, które łączy w sobie zalety oryginalnego tabletu Lenovo Yoga z ekranem Full HD, procesorem Qualcomm Snapdragon, kamerą o wysokiej rozdzielczości oraz baterią o niezwykle długiej żywotności — w określonych warunkach wynoszącej około 18 godzin.
GRUPA LENOVO
PODSUMOWANIE WYNIKÓW FINANSOWYCH
Za kwartał i pełny rok finansowy zakończony 31 marca 2014 r.
(w milionach USD, poza wartościami w przeliczeniu na akcję)
|
|
|
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Przychody |
| 9357 | 7832 | 19% |
| 38 707 | 14% |
Zysk brutto |
| 1244 | 1052 | 18% |
| 5064 | 14% |
Marża zysku brutto |
| 13,3% | 13,4% | -0,1 pkt |
| 13,1% | ZERO |
Koszty operacyjne |
| (1013) | (883) | 15% |
| (4012) | 11% |
Stosunek kosztów do przychodów |
| 10,8% | 11,3% | -0,5 pkt |
| 10,4% | -0,3 pkt |
Zysk operacyjny |
| 231 | 169 | 37% |
| 1052 | 32% |
Inne koszty pozaoperacyjne |
| (19) | (3) | 503% |
| (38) | N/D |
Dochód przed opodatkowaniem |
| 212 | 166 | 28% |
| 1014 | 27% |
Opodatkowanie |
| (44) | (42) | 7% |
| (197) | 16% |
Zysk za okres |
| 168 | 124 | 35% |
| 817 | 29% |
Udziały niedające kontroli |
| (10) | 3 | N/D |
| - | N/D |
Zysk przypadający na akcjonariuszy |
| 158 | 127 | 25% |
| 817 | 29% |
Zysk na akcję (centy USA) |
|
1,53 1,51 |
1,22 1,20 |
0,31 0,31 |
|
7,88 7,78 |
1,72 1,71 |
Dywidenda w przeliczeniu na akcję (w centach hongkońskich) |
|
|
|
|
| 24 | 5,5 |
źródło: lenovo/informacjebranzowe.pl