

Logistyka gotowa na sezonowy wzrost sprzedaży - CEVA Logistics o wyzwaniach i sprawdzonych strategiach
Sezonowe szczyty sprzedażowe, jak Black Friday czy dostawy świąteczne, dla branży retail są dużym wyzwaniem. Poprzeczkę podnosi wzrost popytu w połączeniu z coraz większymi oczekiwaniami klientów i presją szybkiej realizacji dostaw. Tu wsparciem są operatorzy logistyczni, którzy dzięki wdrożeniu odpowiednich strategii, w oparciu o nowe technologie i AI w zarządzaniu zapasami, zasobami ludzkimi, transportem i zrównoważonym rozwojem, zapewniają ciągłość łańcuchów dostaw.
Jakie największe wyzwania stawia w tym roku przed logistyką obsługa szczytów sprzedażowych i jak się do nich przygotować? Na pytania odpowiada CEVA Logistics, globalny operator 3PL, zarządzający łańcuchami dostaw dla retail i e-commerce.
Szczyty sezonowe zwiększają globalną sprzedaż
Wartość globalnej sprzedaży detalicznej w 2023 r. osiągnęła 30 bln USD, z prognozowanym wzrostem do 31,69 bln USD w 2025 r[1]. Nawyki konsumentów kształtuje dziś cyfryzacja i wygoda zakupów, a to oznacza, że jej filarem jest e-commerce, którego wartość w 2024 r. ma wynieść 6,3 bln USD, o 8,8% więcej w porównaniu z rokiem 2023[2]. W IV kwartale sprzedaż napędzają święta wyprzedaży takie jak Black Friday[3] w USA czy Singles Day[4] w Chinach. Mimo inflacji popyt pozostaje wysoki, a wzrost rynku różni się w zależności od regionu. W pierwszej dziesiątce globalnych rynków e-commerce dominuje Azja, na czele z Chinami, gdzie sprzedaż online przewyższa łączne wyniki USA, Wielkiej Brytanii i Japonii. Na przykład w Singles Day, jednym z największych wydarzeń zakupowych, w 2023 r. odnotowano tu sprzedaż na poziomie 84,54 mld USD.
W Stanach Zjednoczonych sprzedaż detaliczna[5] w szczycie sezonu w 2023 r. osiągnęła 7,24 bln USD, z czego 4,2 bln w IV kwartale, Black Friday i Cyber Monday wygenerowały łącznie 942,6 mld USD, w tym 332 mld w e-commerce. W Europe[6] liderem jest Wielka Brytania, gdzie wydatki w szczycie sezonu wyniosły 120 mld USD. Wzrosty odnotowuje też branża retail i e-commerce w Polsce.

Cztery wyzwania i cztery strategie logistyczne
Eksperci CEVA Logistics wskazują na cztery największe wyzwania, przed którym stoją firmy logistyczne, obsługujące przedsiębiorstwa z branży retail w czasie szczytów sprzedażowych i sposoby ich zapobiegania.
#1: Wzrost popytu i ograniczenia przepustowości
Zarządzanie zamówieniami w modelu omnichannel w szczytach sezonowych wymaga od dostawców usług logistycznych optymalizacji zasobów ludzkich, procesów magazynowych i zapewnienia odporności łańcucha dostaw. Elastyczne modele zatrudnienia, w tym dostępność pracowników tymczasowych oraz wydłużone godziny pracy, pozwalają sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na siłę roboczą[7]. Jednocześnie stosowane przez firmy logistyczne systemy zarządzania magazynem usprawniają kontrolę zapasów i realizację zamówień, minimalizując ryzyko braku towarów lub nadmiernego zatowarowania[8].
Tym, co pozwala precyzyjniej oszacować popyt, są narzędzia prognozowania w modelu „outside-in”, które uwzględniają różne zmienne, takie jak warunki pogodowe i inne zdarzenia, mogące potencjalnie zakłócić ciągłość dostaw. Zdaniem Davida Shillingforda z Everstream Analytics, zapewniają one firmom logistycznym dużo lepszy dostęp do aktualnych informacji i w określonym kontekście, niż tradycyjne modele oparte wyłącznie na danych historycznych[9]. To z kolei umożliwia lepsze dopasowanie poziomu zapasów do zmian popytu i skuteczniej odpowiada na potrzeby retail.
#2: Niedobór siły roboczej
Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2023 r. przez Descartes aż 76% przedsiębiorstw z branży logistycznej boryka się z problemem braków kadrowych[10]. W odpowiedzi operatorzy logistyczni opierają się na dwutorowych podejściu, integrując automatyzację i elastyczne strategie zarządzania zespołem.
Automatyzacja, w tym wykorzystanie systemów robotycznych do rutynowych zadań, zwiększa efektywność i ogranicza skutki braków kadrowych. Bardzo dobrym przykładem jest CEVA Logistics, która w magazynach wykorzystuje roboty Stretch firmy Boston Dynamics do rozładowywania kilkuset przesyłek na godzinę, co poprawia bezpieczeństwo i ciągłość operacyjną[11]. Wzmacniając efekt automatyzacji, 50% operatorów logistycznych dokonało rewizji strategii zarządzania HR, kładąc większy nacisk na elastyczność grafików pracy[12]. Z odpowiednim wyprzedzeniem zatrudniani i szkoleni są pracownicy tymczasowi, a działania retencyjne skupiają się na rozwoju kompetencji i ścieżek kariery. To pozwala połączyć gotowość operacyjną ze stabilnością zespołów.
#3: Optymalizacja transportu i dostaw
Tym, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia terminowości dostaw i kontroli kosztów w sezonach szczytowych jest koordynacja operacji transportowych. Jak zauważa CEVA, w optymalizacji tras coraz większą rolę zaczyna odgrywać sztuczna inteligencja, która zapewnia pełną widoczność lokalizacji i statusu przesyłek we wszystkich środkach transportu. Analiza w czasie rzeczywistym danych o warunkach i ograniczeniach na drodze, umożliwia szybką reakcję, minimalizuje opóźnienia przy jednoczesnej maksymalizacji efektywności floty, szczególnie dzięki wykorzystaniu algorytmów badań operacyjnych[13]. Na zmniejszenie opóźnień i wzrost efektywności floty ma wpływ też wykorzystanie systemów opartych na uczeniu maszynowym, dostosowujących trasy w czasie rzeczywistym[14].
Poziom skomplikowania procesów z pewnością zwiększa logistyka transgraniczna. Ale, jak podkreśla Mathieu Friedberg, CEO CEVA Logistics: „Bez ruchu transgranicznego towary dostępne są tylko lokalnie, z ograniczonym potencjałem wzrostu. Odpowiednia strategia otwiera cały świat”[15]. Zadaniem operatorów logistycznych jest więc zapewnienie płynności dostaw międzynarodowych, co pozwala rozszerzać globalny zasięg dostaw przy zachowaniu niezawodności operacyjnej.
#4: Zarządzanie zakłóceniami w łańcuchu dostaw – pogoda i geopolityka
W obsłudze logistycznej szczytów sprzedażowych poważnym zagrożeniem są czynniki zewnętrzne, takie jak konflikty geopolityczne czy ekstremalne zjawiska pogodowe. Mogą one utrudnić realizację nawet najlepiej przygotowanych strategii, powodując opóźnienia w dostawach, zakłócenia w łańcuchu dostaw i wymierne straty finansowe.
Aby ograniczyć te ryzyka, dostawcy usług logistycznych wykorzystują zaawansowane narzędzia prognozowania warunków pogodowych i dywersyfikują łańcuchy dostaw, poprzez tworzenie zapasów buforowych i współpracy z wieloma dostawcami[16]. Elastyczność reakcji operatorów logistycznych wspierają technologie śledzenia w czasie rzeczywistym[17], które umożliwiają im natychmiastową reakcję i szybkie dostosowanie operacji. Dzięki temu zyskują większą odporność i ciągłość operacyjną.
Zrównoważony rozwój
Dziś kluczowym elementem strategii logistycznych jest zrównoważony rozwój, i jak podkreślają eksperci CEVA, ma coraz większe znacznie dla zarządzania szczytami sprzedażowymi. Aż 82% konsumentów deklaruje gotowość zapłacenia wyższej ceny za opakowania przyjazne środowisku. W odpowiedzi dostawcy usług logistycznych coraz częściej sięgają po materiały wielokrotnego użytku, nadające się do recyklingu i biodegradowalne[18]. Z kolei rozwiązania tj. optymalizacja tras czy realizacja dostaw pojazdami elektrycznymi pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin. Ich zastosowanie nie tylko wspiera realizację celów środowiskowych, ale też zwiększa wydajność operacyjną i odpowiada na oczekiwania klientów[19]. Jak zwraca uwagę CEVA, w kontekście zrównoważonego rozwoju na znaczeniu zyskuje zarządzanie zwrotami. Usprawnienie procesów logistyki zwrotnej i ponownego wykorzystania produktów pozwala ograniczyć straty, zmniejszyć ilość odpadów i wspierać cele zrównoważonego branży retail.
Szczyty sezonowe stanowią zarówno wyzwanie, jak i szansę dla branży retail, a dostawcy usług logistycznych odgrywają istotną rolę w zapewnieniu sprawnej obsługi i utrzymaniu ciągłości sprzedaży. Dzięki nowoczesnym technologiom, przy rosnącym znaczeniu AI, elastycznym strategiom HR, optymalizacji rozwiązań transportowych i proekologicznych, zapewniają obsługę zwiększonego popytu przy zachowaniu wysokiej satysfakcji klientów i sprawności operacyjnej. Ta współpraca nie tylko pozwala sprostać bieżącym wyzwaniom, ale także buduje odporność i potencjał do długoterminowego wzrostu.
[1] https://www.doofinder.com/en/statistics/global-retail-sales#:~:text=evolving%20consumer%20preferences.-,2023%3A%20%2429.29%20Trillion*,sector%20amidst%20evolving%20market%20dynamics
[2] https://www.oberlo.com/statistics/ecommerce-sales-by-country
[3] https://www.investopedia.com/terms/b/blackfriday.asp
[4] https://www.investopedia.com/terms/s/singles-day.asp#:~:text=Singles'%20Day%20is%20a%20day,or%20four%20singles%2C%20standing%20together
[5] https://www.statista.com/statistics/197576/annual-retail-sales-in-the-us-since-1992/
[6] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Retail_trade_volume_index_overview&oldid=652425
[7] https://corporate.nvisionglobal.com/peak-season-logistics/
[8] https://www.ogoship.com/blog/ogoship/how-to-optimize-logistics-for-peak-season-sales
[9] https://www.cevalogistics.com/en/ceva-insights/meeting-the-challenge-of-black-friday
[10]https://logisticsviewpoints.com/2024/05/28/how-supply-chain-logistics-companies-are-mitigating-labor-shortages/
[11] https://www.cevalogistics.com/en/news-and-media/newsroom/ceva-logistics-to-use-robots-from-boston-dynamics-in-cutting-edge-los-angeles-transload-facility
[12] https://logisticsviewpoints.com/2024/05/28/how-supply-chain-logistics-companies-are-mitigating-labor-shortages/
[13] https://www.supplychaininfo.eu/dossier-optimisation-logistique/comment-utiliser-intelligence-artificielle-optimisation-logistique/
[14] https://rtslabs.com/ai-peak-season-management
[15] https://www.cevalogistics.com/en/ceva-insights/cross-border-ecommerce
[16] https://www.logisticsbusiness.com/transport-distribution/staying-ahead-of-unpredictable-weather/
[17] https://www.logisticsbusiness.com/transport-distribution/staying-ahead-of-unpredictable-weather/
[18] https://www.dhl.com/discover/en-ng/logistics-advice/sustainability-and-green-logistics/logistics-sustainable-christmas
[19] https://www.supplychaindive.com/spons/sustainability-and-green-logistics-reshaping-the-supply-chain/651955/
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Mikołajkowy weekend w G City Plejada. Dwa dni pełne świątecznych spotkań i atrakcji dla najmłodszych
2025.12.03G City Promenada zaprasza do Świątecznego Miasteczka: kreatywne warsztaty i zimowe niespodzianki
2025.12.03Jak budować odporność łańcucha dostaw – Go Logis o dostawach dla przemysłu chemicznego
2025.12.03Zimowe Melodie w Promenadzie - wyjątkowy koncert gwiazd bajkowych przebojów i spotkanie ze Świętym Mikołajem!
2025.12.03G City Targówek zaprasza do Miasteczka Świątecznych Słodkości
2025.12.03Portale pracownicze – narzędzia HR na miarę czasów
2025.12.03560 pomysłów i 40 półfinalistów w V edycji Solve for Tomorrow
2025.12.03Początek roku w CH Kasztanowa pod hasłem nowych otwarć – drogeria dm i Pasta Club dołączają do grona najemców
2025.12.02Sparta Loyalty wdraża nowy program lojalnościowy dla klientów marki OCHNIK
2025.12.02





