Nazwa.pl liderem rynku domen w Polsce
Ponad 2,57 miliona nazw w domenie .pl. Taka liczba, unikalnych domen utrzymywanych przez ponad 1 milion abonentów, zarejestrowana jest obecnie w Polsce. Branżowy raport NASK państwowego instytutu badawczego, podsumowuje stan polskiego rynku domen, wskazując jego strukturę na koniec 2017 roku.
W ostatnim kwartale abonenci zarejestrowali ponad 220 tys. unikalnych nazw domen a odnowili ich ponad 400 tysięcy. Kwartalny raport NASK wskazał także lidera polskiego rynku. Tu niekwestionowaną pozycję posiada polska firma nazwa.pl. Ponad jedna trzecia (33,68%) nowo zarejestrowanych, w ostatnim kwartale 2017 roku, domen obsługiwanych jest przez tego operatora. Prawie co czwarty abonent (23,19%) wybiera nazwa.pl, jako swojego rejestratora, co przekłada się także na największą globalną ilość obsługiwanych domen. Nazwa.pl w tej kategorii posiada 22,44% udziału we wszystkich zarejestrowanych nazwach w domenie .pl. Według raportu z rynku domen w znacznej mierze korzystają przedsiębiorcy stanowiący 66,27% wszystkich abonentów. Pozostałą jedną trzecią stanowią osoby fizyczne. Na każdego abonenta na koniec 2017 roku przypada średnio 2,47 zarejestrowanych unikalnych nazw.
- Polski lider
Niezachwianą pozycję wśród rejestratorów po raz kolejny osiągnęła krakowska spółka nazwa.pl, zdobywając pozycję lidera w trzech kluczowych obszarach, czyli: liczbie rejestracji nowych domen, ogólnym udziale zarejestrowanych nazw oraz liczbie abonentów. Firma w 100% posiada polski kapitał i jest jedynym tej wielkości operatorem pozostającym w rodzimych rękach. – Bardzo cieszę się, że Polacy chcąc zarejestrować nową domenę, wybierają nazwa.pl jako partnera. Takie zachowanie użytkowników wskazuje przede wszystkim na zaufanie, jakim obdarzają nas klienci – z dumą mówi Krzysztof Cebrat prezes zarządu nazwa.pl. Dodatkowym powodem do zadowolenia może być fakt, że dostawca, w ostatnim kwartale 2017 roku zarejestrował o połowę mniej domen niż polska firma.
- Domena to nie wszystko
Domena jest tylko jednym z elementów, który zapewniają operatorzy. Ważnym czynnikiem w podjęciu decyzji o tym, od kogo klient kupi domenę są usługi dodatkowe. – Zgadza się, domena to jedna ze składowych, naszą pozycję lidera na rynku domen zbudowaliśmy w oparciu o usługi dodatkowe, z których klient może skorzystać rejestrując u nas nazwę w domenie .pl – mówi Krzysztof Cebrat. Klienci, kupując domenę, mają przeważnie pomysł na biznes czy działalność związaną z tą konkretną wybraną nazwą. Dlatego rejestrując domenę oczekują oni także dodatkowych usług. – Postawiliśmy na bezpośredni kontakt z klientem, dbając o jego obsługę oraz starając się najlepiej jak możemy sprostać jego oczekiwaniom, co jak widać przekłada się na powierzone nam zaufanie – tłumaczy Cebrat. W dodatku bezpieczeństwo, jakie zapewniamy, na co składa się między innymi umiejscowienie naszych serwerów w Polsce w jednym z najnowocześniejszych Data Center w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, pozwala nam świadczyć usługi na najwyższym poziomie, a tego oczekuje rynek. – dodaje Cebrat.
- Partnerstwo i standardy bezpieczeństwa
Publikowany raz na kwartał raport NASK jest obrazem polskiego rynku domen. Opracowanie powstaje na podstawie danych rejestru .pl, który gromadzi dane od 210 partnerów, działających na rynku nazw domeny .pl. – W grudniu 2017 roku, w ramach Dnia Otwartego rejestru .pl, zaprosiliśmy do NASK firmy zainteresowane przystąpieniem do Programu Partnerskiego NASK. Wydarzenie weszło już na stałe do kalendarza spotkań organizowanych przez rejestr .pl dla aktualnych oraz potencjalnych partnerów, których zapraszamy do współpracy – podkreśla dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NASK BIP. Według danych z raportu poprawiają się także wskaźniki bezpieczeństwa domen, ponieważ liczba nazw zabezpieczonych usługą DNSSEC w rejestrze domeny .pl na koniec 2017 roku wyniosła 40 679. Jak wskazuje dyrektor NASK ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa było także „przyznanie instytutowi NASK certyfikatu systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, który obejmuje m.in. wybrane procesy w Dziale Domen, zgodnego z wymaganiami normy ISO/IEC 27001:2013”.
- Przyszłość rynku domeny .pl
Jeszcze niedawno mówiło się o przekroczeniu 3 milionów nazw w domenie .pl jednak jak pokazuje raport trend nieco wyhamował. Obecnie spośród 2,57 mln domen 76,03 % to domeny tzw. najwyższego poziomu, czyli takie, które posiadają bezpośrednio końcówkę .pl. Ciekawym trendem może okazać się rozwój domen regionalnych, które na tę chwilę stanowią 4,54% wszystkich zarejestrowanych domen. - Nazwy w domenie krakow.pl czy warszawa.pl to wciąż nieczęsto spotykane rozwiązanie, jednak może okazać się ono ciekawą alternatywą w szczególności dla przedsiębiorców z sektora MŚP mocno powiązanych z danym regionem – tłumaczy Krzysztof Cebrat z nazwa.pl. - Jedno jest pewne, to, u kogo zarejestrujemy naszą domenę, zależy od jakości usług wspierających, jakie proponuje operator. Tu, jak pokazują wyniki raportu, polska firma może konkurować i wygrywać z zachodnimi koncernami – z dumą dodaje Krzysztof Cebrat prezes zarządu nazwa.pl, lidera rynku domen i usług hostingowych w Polsce.
źródło: informacjebranzowe.pl