

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta ograniczy telemarketerów
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014, przyniesie pozytywne zmiany przede wszystkim osobom zawierającym umowy przez telefon. Sama rozmowa telefoniczna konsultanta z potencjalnym klientem, będzie jedynie formą kontaktu i sposobem przedstawienia oferty, natomiast zawarcie umowy będzie wymagało potwierdzenia jej treści na trwałym nośniku – np. mailowo lub listem tradycyjnym. Umowa wejdzie w życie dopiero wtedy, gdy klient podpisze i odeśle dokument, który otrzyma od przedsiębiorcy.
Ku zadowoleniu klientów ustawa ograniczy możliwości sprzedażowe telemarketerów, wśród których sporą część stanowią przedstawiciele firm telekomunikacyjnych. Jak wynika z badania zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie PanWybierak.pl ponad połowa badanych (57%), którzy rozmawiali z przedstawicielami operatora, oceniła takie kontakty negatywnie. Respondenci uznali kontakt z telemarketerami jako uciążliwy, nachalny oraz nie wzbudzający zaufania. Wypowiedzi Internautów powielają coraz częściej spotykane opinie na temat telemarketingu jako „wciskania” i „naciągania”.
- Wejście w życie nowej ustawy może spowodować, że konsumenci całkowicie zrezygnują z usług konsultantów telefonicznych. Obecnie większość klientów zbiera informacje o ofercie telekomunikacyjnej na stronach internetowych operatorów. Alternatywą są również platformy skupiające czołowych operatorów, jak np. PanWybierak.pl - system, który obiektywnie przedstawia wszystkie dostępne oferty operatorów na podstawie parametrów określonych przez konsumentów, co, jak przyznają badani, nie zawsze ma miejsce podczas rozmowy z telemarketerem. Dzięki temu w oczach konsumentów takie serwisy są dużo bardziej wiarygodne. – komentuje Paweł Jamiołkowski, dyrektor zarządzający PanWybierak.pl.
Wchodzące w życie przepisy mają zapobiec pojawianiu się umów z zaskakującymi treściami, które konsumenci dotychczas zawierali przez telefon, a od których nie mogli odstąpić z powodu braku dowodów ich faktycznej treści. Wprowadzenie nowej ustawy, wynikającej m.in. z licznych skarg na konsultantów, ma zapobiec tego typu praktykom telemarketerów.
Ochrona konsumentów
15% badanych przyznało, że nie ufa informacjom przekazywanym przez konsultantów telefonicznych. Dodatkowo, respondenci, którzy mają kontakt z telemarketerami doceniają możliwość przeczytania umowy przed finalną decyzją. Wchodząca w życie ustawa, nakładająca na telemarketerów obowiązek wcześniejszego przesłania umowy do klienta, ma przede wszystkim na celu zwiększyć ochronę konsumencką i niewątpliwie przyczyni się do mniejszej liczby umów finalizowanych tą drogą. Ustawa będzie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców, a nie stosowanie się do jej regulacji może nawet skutkować wszczęciem przez UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów, które jest zagrożone karą finansową do 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Firmy transportowe i logistyczne z największą świadomością ESG, handlowe i usługowe najmniej
2025.12.09Prawie co druga polska firma nie jest gotowa na AI
2025.12.09Kicia Kocia w G City Reduta – świąteczny weekend pełen rodzinnej magii
2025.12.09Świąteczny grudzień w Galerii Dominikańskiej – gry, warsztaty i magia rodzinnych atrakcji
2025.12.09Świąteczna Kraina Elfów w CH Focus – bezpłatna zabawa dla młodszych i starszych dzieci
2025.12.09Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
2025.12.09Grudzień w CH Focus to czas pełen pomysłów na prezenty! Świąteczny jarmark rękodzieła i giełda winyli
2025.12.08Dlaczego silniki ciężarówek wytrzymują większe przebiegi niż te w autach osobowych? Odpowiadają eksperci IVECO i PETRONAS
2025.12.08Widzieć sercem, działać razem – Samsung obchodzi Dzień Wolontariusza
2025.12.05





