Autorki projektu Pier(w)si Wygrywają Natalia Cebula, Magdalena Pakmur i Ewa Opięła
Olivia Prize 2021. Wręczono nagrody w kategoriach Olivia Business, Olivia Eco, Olivia Pro Bono i Olivia Impact
Olivia Prize 2021 za nami. Wręczono nagrody w kategoriach Pro Bono, Business i Eco. Społeczność Olivia Centre wręczająca nagrody zdecydowała się również na przekazanie nagrody specjalnej Olivia Impact Regionalnemu Centrum Wolontariatu w Gdańsku na wsparcie uchodźców wojennych z Ukrainy.
Olivia Prize 2021 za nami. Wręczono nagrody w kategoriach Pro Bono, Business i Eco. Społeczność Olivia Centre wręczająca nagrody zdecydowała się również na przekazanie nagrody specjalnej Olivia Impact Regionalnemu Centrum Wolontariatu w Gdańsku na wsparcie uchodźców wojennych z Ukrainy.
Zdjęcia: https://1drv.ms/u/s!Ak6vnk2kpo84ioJd_73rNNPdzEdWew?e=CIfGM7 Źródło: Prestiż Magazyn Trójmiejski/Karol Kacperski
Nagroda Olivia Prize 2021 w kategorii Pro Bono trafiła do firmy Energa za realizację projektu Pier(w)si wygrywają! przyznana została za oddolną inicjatywę Natalii Cebuli, Magdaleny Pakmur i Ewy Opieli, na co dzień pracownic gdańskiej Energii. Projekt zrealizowały przy współpracy merytorycznej: Stowarzyszenia Różowy Motyl i Centrum Chorób Piersi działających przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym oraz organizacyjnej i komunikacyjnej: poprzez Fundację ORLEN i Olivia Centre czy Radio Gdańsk. Celem akcji Pier(w)si wygrywająbyła zmiana sposobu postrzegania nowotworów piersi oraz lęku przed nimi, a także sprawienie, że rak będzie traktowany jak każda inna choroba. Akcja obejmowała elementy edukacji na temat tego nowotworu i promocję regularnych badań nie tylko pracowników Energii, ale również rezydentów Olivia Centre oraz mieszkańców województwa pomorskiego. Dotarcie z przesłaniem akcji zarejestrowano na poziomie ponad 1,5 mln odbiorców, co dowodzi sprawnej organizacji akcji przez inicjatorki akcji.
Projekt obejmował materiał wideo zachęcający do regularnych badań piersi w intranecie Grupy Energa oraz w social mediach nakręcony z udziałem pracowników Energii oraz wolontariuszek z gdańskiego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, udział w Biegu Różowej Wstążki połączony ze zbiórką na zakup kanap dla pacjentów oczekujących na chemioterapię w Centrum Chorób Piersi w gdańskim UCK, spotkanie z ekspertkami w dziedzinie onkologii (m.in. dr Elżbietą Senkus-Konefką) w sali Sky Club w Olivia Centre w czasie którego prowadzone były zajęcia samobadania piersi na fantomach, konsultacji lekarskich czy brafiterskich. W trakcie akcji zorganizowano również zapisy na bezpłatne badania profilaktyczne w Poradni Chorób Piersi w UCK oraz badania mammograficzne dla Pań w wieku od 50 do 69 lat w mammobusie zorganizowanym przez koordynatorki akcji na terenie Olivia Centre. Podczas akcji na fasadzie najwyższego budynku Polski Północnej, Olivia Star, wyświetlana była różowa wstążka, będąca światowym symbolem walki z nowotworami piersi.
Nagroda Olivia Prize 2021 w kategorii Business dla firmy Omida za wejście na nowy rynek przewozów intermodalnych.
Nowe przepisy mające na celu ujednolicenie przepisów dla przewoźników w całej Unii Europejskiej powodują, że polskie firmy logistyczne i transportowe stają się znacznie mniej konkurencyjne dla swoich klientów. Na wspólnotowym rynku Polska ma obecnie 50% rynku transportowego w Unii Europejskiej, więc w efekcie wprowadzenia nowych przepisów wielu przewoźników, szczególnie tych mniejszych wycofuje się z rynku zamykając swoje biznesy.
Szacuje się, że w najbliższym czasie Polska straci połowę rynku, a jej udział w rynku transportowym spadnie do 25%. Alternatywą dla rozwoju i utrzymania pozycji rynkowej są przewozy intermodalne czyli przewóz na głównej trasie naczep koleją od jednego terminala do drugiego i zapewnienie jedynie dowozu oraz rozwozu przez firmę transportowa na dystansie do 150 km. Firma Omida jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła wykorzystywać tę technologię i postawiła strategiczny akcent na rozwój tej formy transportu chcąc zamieniać powoli wszystko, co robi w ruchu międzynarodowym na transport drogowo-kolejowy. Projekt Omidy ma również wymiar ekologiczny. Jeden pociąg jest w stanie jednorazowo zabrać ponad 40 naczep, co przynosi wymierne korzyści w postaci ograniczenia natężenia ruchu na drogach, pozwala zredukować emisję CO2 oraz hałas, jak i również zwiększa bezpieczeństwo innych podróżnych na drogach. Omida w ramach swojej grupy spółek, dziennie organizuje 1500 załadunków w relacjach krajowych i międzynarodowych, zatem planowana zmiana będzie miała istotny wpływ na środowisko naturalne.
To dla nas bardzo ważne, że innowacje, które wprowadzamy są zauważane i doceniane - podkreśla Bartłomiej Glinka, prezes zarządu Omida S.A. Zmieniające się przepisy postawiły całą branżę przed trudnymi wyzwaniami, a nagrodzony projekt jest naszą odpowiedzią na tę sytuację. Z dużą satysfakcją pragnę podkreślić, że wprowadzane przez nas rozwiązania są równocześnie ekologiczne, są korzystne dla społeczeństwa, a jeżeli cały projekt odniesie sukces, to pozwoli również polskiej branży transportowej utrzymać swoją pozycję w Europie.
Przygotowane przez gdańską firmę rozwiązanie ma również znaczenie dla pracowników i ich rodzin. Praca na krótkich odcinkach pozwala na pracę w wymiarze 8h dziennie kończenie dnia w domu, zamiast przydrożnego parkingu i kabiny samochodu ciężarowego, jak to się odbywa się w standardowym transporcie drogowym. Co ważne, zamówienia na nowe naczepy zostały złożone w firmie Wielton, prężnie rozwijającej się polskiej firmie rodzinnej.
Nagroda Olivia Prize 2021 w kategorii Eco dla firmy ZR Trade za realizację projektu #ZeroWasteWorking
Inicjatywy zero waste stają się coraz popularniejsze, nawet pomimo faktu, że wymagają od ich uczestników zaangażowania i zmiany swoich przyzwyczajeń. Firma ZR Trade postanowiła wprowadzić tę ideę na nowy poziom, integrując i motywując swoich pracowników na rzecz ekologii. Projekt #ZeroWasteWorking zaczął się niewinnie od kompletnej rezygnacji z napojów w plastikowych butelkach i przestawienia się na korzystanie z przefiltrowanej wody ''z kranu'', a z czasem zaczął przybierać coraz to szersze wymiary. Oprócz sortowania wszystkich śmieci w biurze, używania jedynie papieru z recyklingu i akcji promocyjnej prowadzonej na portalu LinkedIn, pracownicy wdrożyli inicjatywę dzielenia się nadwyżką jedzenia z krótkim terminem przydatności, pożyczania sobie sprzętów, których rzadko używają oraz wymieniania się przedmiotami, których już nie potrzebują. W całej firmie używane są wyłącznie artykuły biurowe wielokrotnego użytku, np. długopisy i korektory z wymienialnymi wkładami. Co więcej, Pracownicy również najczęściej sami dokonują napraw sprzętu biurowego i drobnych przedmiotów, co nie tylko ma wymiar ekologiczny, ale również integracyjny. Coś, co wymaga naprawy, dla nas stanowi szansę na oderwanie się od pracy umysłowej i integrację teamu – mówi Tomasz Cylwik z ZR Trade. Zamiast wyrzucać i zastępować nowym, podejmujemy wspólną próbę naprawy i dopiero jak ta się nie powiedzie, zamawiamy nowe (oczywiście chodzi o drobne naprawy z zakresu majsterkowania, a nie profesjonalne naprawy sprzętu elektronicznego - w tym przypadku wciąż korzystamy z usług profesjonalistów). Ponadto zrezygnowaliśmy w 100% z plastikowych gadżetów reklamowych. Co nas cieszy, to fakt, że każdy kolejny element tej akcji napędza kolejne. Raz lub w razie potrzeby dwa razy w roku organizujemy zbiórkę starych koców itp. dla schroniska dla zwierząt, a jeśli wymieniamy sprzęt na nowszy to stary oddajemy potrzebującym. Na potrzebę akcji stworzyliśmy firmowy chat, gdzie pracownicy zgłaszają problem, a osoby chętne do pomocy wpisują się tam ze swoimi umiejętnościami – dodaje Karolina Matusewicz-Cylwik z ZR Trade.
Nagrody Olivia Prize mają na celu wyróżnienie wartościowych inicjatyw, które w danym roku kalendarzowym podejmowane są przez rezydentów Olivia Centre – mówi Bogusław Wieczorek z Olivia Centre. Liczba inicjatyw, które wpływają do nas w postaci zgłoszeń napawa nas olbrzymią satysfakcją. Cieszymy się, że są to nie tylko projekty o czysto biznesowym charakterze, ale również inicjatywy społeczne i ekologiczne. Nagrody Olivia Prize pozwalają nam dostrzec wartościowe projekty firm mających biura w Olivia Centre i dodatkowo promować te, które jury uzna za najbardziej godne zauważenia.
Nagroda specjalna Olivia Impact
W tegorocznej edycji nie mogło zabraknąć również nawiązania do obecnej sytuacji na Ukrainie. Nagrodę specjalną jury, Olivia Impact otrzymało Regionalne Centrum Wolontariatu w Gdańsku. Jej równowartość, tj. dziesięć tysięcy złotych, zostanie przeznaczone na rzecz uchodźców wojennych z Ukrainy po zbrojnej inwazji Rosji na ten kraj. Regionalne Centrum Wolontariatu to organizacja, która koordynuje opiekę nad uchodźcami trafiającymi do Gdańska. Ich działalność obejmuje organizację infolinii dla uchodźców, procedowanie formalności, zapewniają działania z zakresu ratownictwa medyczne, wsparcie psychologiczne, pomagają w znalezieniu pracy, szkoły czy przedszkola dla dzieci oraz aprowizację. Współpracują również z jednostkami Wojsk Obrony Terytorialnej, które koordynują zakwaterowanie. Wolontariusze RCW pracują również na dworcu w Gdańsku, koordynując działania wobec wszystkich przyjeżdżających koleją z granicy do Gdańska.
Poza nagrodami pieniężnymi zwycięzcy otrzymali statuetki Olivia Prize, przygotowane przez prof. Tomasza Sobisza, prodziekana z Wydziału Rzeźby i Intermediów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
źródło: informacjebranzowe.pl