

Półrocze w Komputronik pod znakiem inwestycji
Komputronik S.A. w pierwszym półroczu roku obrotowego 2015/2016 odnotował skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 1,03 mld zł (wzrost o 2,6%). W ostatnich 6 miesiącach zrealizowano znaczące inwestycje, takie jak uruchomienie nowego magazynu centralnego, otwarcia nowych salonów, w tym flagowego Komputronik Megastore w Warszawie.
W pierwszym półroczu rozpoczętego 1 kwietnia roku obrotowego 2015/2016, zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 77,1 mln zł, osiągając tym samym wzrost o 2,6%. W niemal wszystkich segmentach aktywności biznesowej odnotowano systematyczny wzrost obrotów i dochodów. Zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i hurtowej marże na sprzedaży wzrosły o 0,2 p.p., a w układzie skonsolidowanym można mówić o stabilizacji marży.
Łączna sprzedaż we wszystkich kanałach detalicznych, tj. w salonach i w sklepie internetowym, a także inicjowana w Internecie, wzrosła o 16,2%. Wzrosty widoczne były w kanale eksportowym, szybko rozwijała się także sprzedaż w kanale B2B realizowana przez spółki Komputronik Biznes i Komputronik API. Spółki z Grupy Kapitałowej powiększyły portfel zamówień projektowych, jednak ich realizacja, a tym samym realizacja przychodów, przesunięte zostały na kolejne okresy.
Spółka wypracowała 12,9 mln zł EBITDA wobec 17,3 mln zł EBITDA rok wcześniej (spadek o 25,73%).
Udział kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu w przychodzie ze sprzedaży kształtował się na poziomie 6,8%, natomiast koszty działalności na poziomie skonsolidowanym wyniosły 70,5 mln zł, co w dynamice rocznej oznacza wzrost o 12,4%. Zmiany w kosztach należy wiązać ze zwiększaniem struktur sprzedażowych i możliwości logistycznych. W ostatnich 6 miesiącach zwiększono m.in. zatrudnienie w spółkach sprzedających usługi IT, poczyniono inwestycje w obszarze spółek biznesowych Grupy, rozwinięto działy sprzedaży i zarządzania produktami w nowych kategoriach asortymentowych, a także otworzono centrum obsługi klienta.
Z początkiem czerwca uruchomiliśmy nowy magazyn w parku logistycznym pod Poznaniem. Przeniesiono tam wszystkie operacje magazynowe i spedycyjne, a dodatkowa przestrzeń pozwoliła na kontynuację poszerzania naszego asortymentu o nowe kategorie produktowe, zwłaszcza w segmencie AGD i RTV, który konsekwentnie rozbudowujemy – wyjaśnia Wojciech Buczkowski, Prezes Zarządu Komputronik S.A. Przeprowadzka wiązała się z nakładami finansowymi, wynikającymi chociażby z zakupu wyposażenia, szkoleń pracowników czy szeregu procesów wdrożeniowych. Nie pozostaje to obojętne na bilans i wpływa na czasowe zwiększenie kosztów. Obecnie centrum uzyskało wysoką efektywność operacyjną i warunkuje możliwość rozwoju sprzedaży nowych kategorii produktowych. Szczególnie dotyczy to kanału e-commerce, w którym logistyka procesu sprzedaży ma kluczowe znaczenie – dodaje.
Komputronik od kilku miesięcy koncentruje się na rozwoju sprzedaży asortymentu z sektora RTV i AGD. Oferta tego sprzętu dostępna jest nie tylko w sklepie internetowym, ale także w wybranych salonach stacjonarnych. Aby było to możliwe, realizowana jest długoterminowa strategia przekształcania placówek franczyzowych w salony agencyjne i zwiększania powierzchni najlepiej prosperujących sklepów.
Ważnym przedsięwzięciem, związanym z rozwojem stacjonarnej sieci sprzedaży w ostatnim półroczu, była zmiana lokalizacji warszawskiego salonu Megastore. Nowoczesny salon ekspozycyjny, w którym dostępna jest oferta kilku tysięcy produktów, będąca odzwierciedleniem sklepu internetowego, został przeniesiony do CH Wola. Spółka zmodernizowała, relokalizowała i otworzyła w sumie kilkanaście salonów, dbając o możliwość poszerzenia ekspozycji o branże RTV i AGD.
Kategorie AGD i RTV, które systematycznie rozwijamy, są mocno perspektywiczne. W ciągu roku zwiększyliśmy sprzedaż w tym segmencie o 120 proc. i liczymy na dalsze wzrosty. W najbliższym okresie sprzedaż sprzętu RTV i AGD będzie głównym czynnikiem napędzającym nasze przychody – wyjaśnia Wojciech Buczkowski. Poza tym rozwijamy submarkę Komputronik Home, która będzie integralną częścią oferty dostępnej w sklepie internetowym Komputronik.pl. W dziewięciu kategoriach: „Dziecko”, Dom”, „Ogród”, „Uroda”, „Zdrowie”, „Motoryzacja”, „Turystyka”, „Hobby” i „Moda”, pojawi się kilkanaście tysięcy produktów – dodaje.
W pierwszym półroczu roku obrachunkowego na wyniki finansowe wpływ miały zdarzenia jednorazowe, takie jak wspomniane uruchomienie nowego magazynu, przeniesienie warszawskiego salonu Megastore, a także wydatki związane z dodatkowym wsparciem marketingowym rozwoju e-commerce.
źródło: komputronik/informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Optegra Polska przejmuje Wrocławskie EyeLaser Center – kolejny krok w umacnianiu wiodącej pozycji na rynku usług okulistycznych
2025.04.23Motocykle, quady i skutery w logistyce – rozwiązania CEVA Logistics
2025.04.23Stp.one przejmuje popularnego w Polsce dostawcę oprogramowania dla kancelarii prawnych Amberlo
2025.04.23TomTom dostarcza ulepszoną nawigację do rozwiązań samochodowych marki smart
2025.04.23Projekt „XYZ Place” osiągnął stan surowy otwarty
2025.04.23Sokołów edukuje na temat zero waste
2025.04.17Carefleet wysoko oceniony przez klientów
2025.04.16Jak będzie wyglądał rynek smart cleaning w 2025 roku?
2025.04.16Polska wzmacnia swoje kompetencje w zakresie obserwacji Ziemi. GMV z kluczową rolą w programie CAMILA
2025.04.16