

Polskie firmy nie boją się nowych technologii
„Początkujący”, „świadomi” i „fachowcy” – tak można podzielić polskich przedsiębiorców z sektora MMŚP ze względu na ich stopień korzystania z nowych technologii. Podczas gdy ci pierwsi poprzestają na założeniu firmowej strony internetowej, dwie kolejne grupy inwestują w sprzęt komputerowy oraz udzielają się w mediach społecznościowych. I są zdecydowanie liczniejsze.
W jaki sposób polskie –mikro, –małe i średnie firmy wykorzystują nowe technologie w prowadzeniu swojego biznesu? Oto m.in. pytanie, na które próbowała odpowiedzieć firma home.pl, przeprowadzając w lutym 2017 roku badania „Polski przedsiębiorca. Portret własny” z okazji 20. urodzin.
- Analizując przesłane nam odpowiedzi, uznaliśmy, że polskich przedsiębiorców (w badaniu udział wzięło tysiąc osób) można podzielić na trzy grupy – mówi Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl. – Pierwsza z nich to „początkujący”, druga – „świadomi”, trzecia – „fachowcy”.
Kim są zatem „przedsiębiorcy początkujący”? To właściciele firm, którzy uważają, że prowadzony przez nich biznes nie wymaga tego, żeby w jakikolwiek sposób korzystać z nowych technologii. Dlatego też nie widzą sensu, żeby w nie w ogóle inwestować. Chyba, że chodzi o prowadzenie własnej strony internetowej. To rzecz absolutnie podstawowa, nawet dla tych „początkujących”. Zdarza się też, że posiadają kilka adresów internetowych związanych z branżą, w której działają, ale ich nie wykorzystują. Rocznie wydają na to do 1 tys. zł. Stanowią oni ok. 20 proc. ankietowanych.
Druga grupa, zdecydowanie najliczniejsza (67 proc.), to „przedsiębiorcy świadomi”. Komunikują się ze swoimi klientami za pomocą firmowej poczty, inwestują w swój sprzęt komputerowy i nowoczesne oprogramowanie, zazwyczaj wystawiają e-faktury, posiadają konto przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, często korzystają ze specjalistycznego oprogramowania (graficznego, zabezpieczającego dane, analitycznego). Zdarza się, że posiadają firmowe sklepy internetowe. Rocznie na nowe technologie wydają od 1 do 10 tys. zł.
Ostatnia grupa, wyodrębniona dzięki badaniu „Polski przedsiębiorca. Portret własny”, to „fachowcy”. Oprócz działań wymienionych przez „świadomych”, zdecydowali się na zatrudnienie zespołu informatyków, np. programistów PHP lub user expierience. Są oni m.in. odpowiedzialni za rozwój aplikacji i serwisów internetowych, projektów e-commerce, programowanie logiki biznesowej serwisów. Ponadto swoje dane firmowe lokują w chmurze technologicznej. Na nowe technologie wydają rocznie co najmniej 10 tys. zł. „Fachowcy” stanowią 13 proc. badanych przedsiębiorców.
- Przed „początkującymi” stoi teraz duże wyzwanie – uważa Marta Puczyńska. – Muszą się przekonać do nowych technologii, ponieważ to właśnie za ich pomocą mogą rozwinąć swój biznes. Z kolei „świadomi” muszą być czujni i na bieżąco śledzić technologiczne trendy. Bo te zmieniają się nad wyraz szybko. Jeśli „świadomi” nie będą mieli ręki na pulsie, mogą pozostać w tyle za konkurencją. A co można powiedzieć o „fachowcach”? Już teraz potrafią skutecznie konkurować z dużymi międzynarodowymi graczami. m.in. dzięki inwestycjom w nowe technologie.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Walter Herz i Syrena Invest finalizują kolejną transakcję w Warszawie
2025.12.11Pavel Kveten nowym CEO Girteka Logistics
2025.12.11CEVA Logistics o roli logistyki humanitarnej w organizacji akcji pomocowych
2025.12.11Pierwszy etap XYZ Place gotowy do użytku
2025.12.11Firmy transportowe i logistyczne z największą świadomością ESG, handlowe i usługowe najmniej
2025.12.09Prawie co druga polska firma nie jest gotowa na AI
2025.12.09Kicia Kocia w G City Reduta – świąteczny weekend pełen rodzinnej magii
2025.12.09Świąteczny grudzień w Galerii Dominikańskiej – gry, warsztaty i magia rodzinnych atrakcji
2025.12.09Świąteczna Kraina Elfów w CH Focus – bezpłatna zabawa dla młodszych i starszych dzieci
2025.12.09





