Sezon świąteczny w e-commerce rozpoczęty
Gdzie zrobimy świąteczne zakupy? Z pewnością tradycyjne sklepy ponownie będą miały sporą konkurencję w postaci e-sklepów – popularność zakupów online rośnie z roku na rok. Według danych Merlin.pl, sezon świąteczny w sieci już się rozpoczął i potrwa nawet do 22 grudnia.
Okres przedświąteczny jest czasem masowych zakupów dokonywanych w Internecie. Jak długo trwa zakupowa gorączka? Merlin.pl, jeden z największych multistore’ów, przeanalizował trendy zakupowe z ostatnich kilku lat - czas wzmożonego kupowania prezentów rozpoczyna się już ok. 20 listopada i trwa nawet do 22 grudnia. W tym okresie rośnie nie tylko wartość zamówień, ale również liczba wysyłanych paczek.
- W sezonie świątecznym realizujemy trzy razy więcej zamówień niż w standardowym miesiącu – mówi Marcin Zduńczyk, dyrektor marketingu i sprzedaży w Merlin.pl. - Szczyt świątecznych zakupów w ubiegłym roku przypadł na okres między 9 a 15 grudnia, gdy wysłaliśmy łącznie najwięcej paczek. Większość klientów nie czeka z zamówieniem prezentów online na ostatnią chwilę, gdyż rekordowym dniem pod względem realizowanych zamówień był 2 grudnia – dodaje M. Zduńczyk.
Według danych Merlin.pl, w ciągu całego sezonu świątecznego, najpopularniejszym dniem zakupowym był tradycyjnie poniedziałek - to właśnie na początku tygodnia, Polacy zamawiali najwięcej. Stosunkowo najmniej klientów dokonywało natomiast zakupów w weekendy, w szczególności w soboty.
Wybór prezentu, a płeć
Książki, muzyka, zabawki, ale również kosmetyki, filmy lub seriale na DVD/Blu-ray – to jedne z najpopularniejszych prezentów w Merlin.pl, według trendów z ubiegłego roku. Można również zauważyć istotne różnice w zakupach prezentowych dokonywanych przez kobiety oraz mężczyzn. Podczas, gdy panie znacznie częściej stawiały na zakup książek, zabawek, artykułów dla dzieci oraz kosmetyków, panowie - chętniej niż płeć piękna - wybierali w tym czasie muzykę oraz elektronikę, w tym głównie smartfony, e-booki, tablety, kamery.
Co ciekawe, to kobiety wydawały więcej na świąteczne zakupy – w porównaniu do transakcji dokonywanych przez mężczyzn, średnia wartość koszyka pań była w tym okresie niemal dwa razy wyższa. Wyjątkiem są wyłącznie zakupy z działu elektronika, gdzie to zamówienia panów miały jednostkowo wyższą wartość.
Pół tysiąca bezpłatnych punktów odbioru Merlin.pl
Polacy coraz częściej robią zakupy w sieci, jednak kupujący online nadal chętnie zamawiają towar z możliwością osobistego odbioru przesyłki – dostępność takiej opcji często w dużej mierze wpływa na decyzję zakupową.
– Przed świętami intensywnie rozwijamy sieć bezpłatnych punktów odbioru w całej Polsce. Połączenie e-handlu z „fizyczną” obecnością zdaje egzamin, gdyż klienci coraz częściej decydują się na odbiór własny, nie musząc płacić dodatkowo za dostawę, z możliwością odbioru swoich zakupów nawet do północy. Inni preferują odbiór osobisty, gdyż sami mogą wybrać czas oraz miejsce, odwiedzając łatwo dostępny punkt, w drodze do domu lub z pracy – dodaje M. Zduńczyk z Merlin.pl.
Obecnie, na terenie całego kraju, funkcjonuje już ponad pół tysiąca bezpłatnych punktów odbioru Merlin.pl – 260 w partnerskiej sieci sklepów Małpka Express oraz prawie 280 punktów w sieci Kolporter. Do świąt liczba ta jeszcze wzrośnie.
Aby maksymalnie ułatwić poszukiwania świątecznych prezentów, Merlin.pl udostępnił kupującym dedykowaną podstronę z prezentowymi inspiracjami podzielonymi na ponad 30 kategorii. Produkty wyselekcjonowano nie tylko według klucza demograficznego, ale przede wszystkim na podstawie zainteresowań związanych z kulturą, sportem, podróżami czy kuchnią.
– W tym roku stawiamy na identyfikację potrzeb obdarowywanych osób starając się maksymalnie ułatwić proces poszukiwania prezentów – dodaje M. Zduńczyk z Merlin.pl. -W ciągu ostatnich miesięcy pracowaliśmy również nad dynamicznym rozwojem dostępnego asortymentu w sklepie. Od czerwca rozpiętość produktów wzrosła aż o 60%, udostępniliśmy również 3 nowe działy, jak Moda czy Wszystko dla Domu – podsumowuje M. Zduńczyk.
źródło: merlin.pl/informacjebranzowe.pl