x-kom – podsumowanie 2017 roku
Blisko 19 milionów odwiedzających sklep internetowy oraz salony stacjonarne i niemal 1,5 miliona zrealizowanych zamówień – miniony rok był dla x-kom bardzo rozwojowy. Z oferty marki korzysta coraz więcej klientów, dzięki czemu firma należy do grona najchętniej wybieranych sklepów z elektroniką użytkową. W ciągu ostatnich 12 miesięcy x-kom wypracował przychody na poziomie 1,37 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 10% rok do roku.
Uruchomienie nowego centrum logistycznego, udostępnienie aplikacji mobilnej czy poszerzanie oferty produktowej to tylko niektóre z wielu projektów inwestycyjnych zrealizowanych w 2017 r. To był wyjątkowy rok, w którym firma obchodziła 15-lecie funkcjonowania na rynku.
Innowacje logistyczne
x-kom od początku konsekwentnie realizuje zakładane cele biznesowe. Kolejne propozycje w asortymencie, w którym można znaleźć ponad 23 tys. różnych produktów od ponad 400 producentów i nowe rozwiązania dla klientów wpływają na rozwój i wyniki finansowe spółki. Nie bez znaczenia okazało się uruchomienie nowego centrum logistycznego w specjalnej strefie ekonomicznej Euro-Park Mielec w Częstochowie, które posiada ponad 8,2 tys. m2 powierzchni magazynowej. Centrum zostało wyposażone w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów automatyki, który ma pomóc w zarządzaniu gospodarką magazynową i zwiększyć ilość realizowanych zamówień klientów nawet do kilku tysięcy na godzinę. Nowe procesy logistyczne i zmiany w systemie obsługi zamówień pozwoliły w ubiegłym roku na realizację blisko 1,5 mln zamówień i wypracowanie przychodu na poziomie ok. 1,4 mld złotych. Największy udział w sprzedaży towarów przypadł kategorii produktów mobilnych, takich jak notebooki, smartfony i tablety. Wśród znaczących grup należy wymienić także urządzenia peryferyjne (drukarki, monitory, projektory), komponenty oraz akcesoria komputerowe. Nasz udział w rynku detalicznym szacujemy na 11 – 13% - komentuje Przemysław Ladra, dyrektor handlowy
x-kom.
Mobilność na wysokim poziomie
O rosnącej popularności marki świadczy także liczba osób odwiedzających stronę. Tylko w 2017 było ich prawie 17 mln (o ponad 30% więcej w stosunku do roku 2016) co powoduje, że x-kom plasuje się w ścisłej czołówce najpopularniejszych sklepów online w branży elektronicznej. Z myślą o klientach firma przygotowała aplikację mobilną, dzięki której użytkownicy, w swoim telefonie, mają dostęp do wszystkich funkcji sklepu. Z jej pomocą można dokonać zakupów w dogodnym miejscu i czasie, sprawdzić aktualny status zamówienia, a także otrzymać powiadomienia push o nowościach, promocjach i limitowanych okazjach w „Gorącym Strzale”. Aplikacja trafiła w ręce użytkowników na początku stycznia ubiegłego roku. Od tego czasu pobrało ją ponad 150 tys. osób (120 tys. pobrań na Android oraz 30 tys. na iOS). Aktualnie korzysta z niej ponad 60 tys. użytkowników miesięcznie. Całkowity obrót z zakupów w aplikacji przekroczył już 14 mln zł netto i wciąż rośnie.
Siła widoczna w social mediach
Duże zainteresowanie marką widoczne jest również w social media. Profil x-kom na Facebooku polubiło już ponad 280 tys. fanów, na Instagramie prawie 20 000 fanów, a na Twitterze śledzi go ponad 10 tys. followersów. Wyniki te są efektem przyjętej strategii marketingowej i wizerunkowej. Jednym z kluczowych jej elementów była urodzinowa kampania - od 15 lat ponad standard. To pierwsza tak duża inicjatywa marki, która obejmowała m.in. spoty reklamowe, specjalne wydarzenia w salonach, grę w aplikacji mobilnej oraz promocję na ponad 100 wybranych produktów.
Stabilny rozwój
Plany biznesowe na najbliższy rok zakładają dalszy rozwój we wszystkich obszarach działalności spółki. W bliskiej perspektywie firma planuje przenosiny do nowo wybudowanego biurowca o powierzchni 1,9 tys. m2, a także rozpoczęcie kolejnej inwestycji związanej z rozbudową centrum logistycznego o wartości 15-30 mln zł. Spółka zakłada również dalszy wzrost zatrudnienia. Przede wszystkim rekrutujemy specjalistów oraz osoby do kadry menedżerskiej. Estymujemy, że w perspektywie najbliższego roku zwiększymy zatrudnienie o 10% – informuje Przemysław Ladra.
x-kom rozważa także otwarcie nowych salonów w Polsce. W tym momencie jesteśmy na etapie analizowania rynku m.in. pod kątem naszych potencjalnych klientów, komunikacji, bliskości konkurencji i kosztów najmu. Jeżeli zdecydujemy się na otwarcie kolejnych salonów, będą to maksymalnie 4 nowe placówki – dodaje Ladra. Obok rozwoju w obszarze salonów stacjonarnych
x-kom nadal dynamicznie będzie rozwijać segment sprzedaży internetowej.
źródło: informacjebranzowe.pl