10 cech aplikacji mobilnych przyjaznych dla użytkowników
Współczesne aplikacje mobilne muszą być przyjazne dla użytkowników i intuicyjne w obsłudze. Rynek jest tak nasycony, że po prostu aplikacje niespełniające norm user friendly nie mają szans wybić się i zdobyć rzeszy użytkowników. Co jednak oznacza owa przyjazność aplikacji mobilnych? Jakie cechy powinna mieć taka aplikacja?
Co to daje?
Czemu w ogóle tak wiele uwagi deweloperzy poświęcają na stworzenie aplikacji przyjaznej dla użytkownika, łatwej i intuicyjnej w obsłudze? Jest kilka ważnych powodów. Tylko taka aplikacja ma szansę stać się alternatywą dla strony w przeglądarce. Jeśli deweloper chce by jego aplikacja cieszyła się powodzeniem i odciążała ruch ze strony, musi zadbać o jej intuicyjność. Użytkownicy przechodzą ze stron odpalanych w przeglądarkach na smartfonach na natywne aplikacje mobilne właśnie najczęściej z powodu trudności w nawigowaniu. Oczekują tu lepszej jakości. Ponadto, jeśli mowa o aplikacjach e-commerce, to muszą one być user-friendly, by poprawiać sprzedaż. Nikt nie lubi gdy pojawiają się problemy z np. znalezieniem koszyka w sklepie online czy procesowaniem płatności. Zniechęceni brakiem prostej nawigacji klienci po prostu porzucą zakupy lub więcej nie wrócą do apki, gdy spędzą pół godziny na podawaniu danych i zatwierdzaniu transakcji. Dobra, intuicyjna i przyjazna dla użytkowników aplikacja mobilna tworzy też markę. Wystarczy popatrzeć na aplikacje do komunikacji, przewozów, rozrywki czy legalnych zakładów bukmacherskich – wiele z nich robi dobrą robotę dla całej marki biznesowej, zwiększając liczbę użytkowników.
10 cech przyjaznej aplikacji mobilnej
Co powinna obowiązkowo zawierać aplikacja mobilna, by uznać ją za intuicyjną i user-friendly? Jest kilka funkcji, o których deweloperzy nie mogą zapomnieć na etapie tworzenia.
1. Ekrany „Jak to zrobić?”
Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji użytkownik powinien otrzymać szybkie i jasne instrukcje w postaci screenów „How to?”, czyli „Jak to zrobić?”. Wiele apek ma naprawdę rozbudowane funkcje, a nie każdy użytkownik jest biegły w nawigowaniu. Ci, którzy dają sobie radę z aplikacjami, mogą zawsze pominąć takie ekrany. Jednak osoby mające problem z wdrożeniem się w funkcje aplikacji, bez takiej pomocy z pewnością opuszczą ją bez żalu.
2. Responsywny, przyjazny interfejs
Mobilna aplikacja musi działać szybko w sposób responsywny. Tak by użytkownik miał bezproblemowe doświadczenia i doskonale wiedział, która funkcja do czego służy. Aplikacja powinna także być dopasowana do różnych rozmiarów ekranów, bo jest wiele wersji smartfonów na rynku.
3. Szybkie łączenie się z pomocą
Jeśli firma zapewnia wsparcie klienta, to powinna umożliwić łączenie się z nim z pomocą jednego przycisku. Może to być forma od razu łączenia się z infolinią lub zostawienia prośby o oddzwonieniem. Użytkownik nie powinien tracić czasu na szukanie numeru do obsługi klienta poza aplikacją.
4. Wyszukiwarka
Nie możesz czegoś znaleźć w aplikacji? Wyszukiwarka powinna to ułatwić. To wciąż rzadka funkcja, a szkoda. Wiele aplikacji ma liczne funkcje i opcje, tak że łatwo się w nich pogubić. Wyszukiwarka może znacząco usprawnić nawigowanie.
5. Funkcja oszczędzania baterii
Chcesz skorzystać z aplikacji, ale bateria zaczyna Ci padać? Wtedy przydatny mógłby być tryb eko, który pozwala uzyskać dostęp tylko do najważniejszych funkcji aplikacji, przedłużając życie baterii telefonu.
6. Dwuczynnikowa weryfikacja
Bezpieczeństwo danych osobowych jest nie do przecenienia w dzisiejszym świecie. Aplikacje muszą zachować równowagę między dostępnością a ochroną danych. Dwuczynnikowa weryfikacja jako opcja dla chętnych to świetny pomysł. Użytkownik może np. poza PIN-em logować się biometrią.
7. Skalowalny tekst
To jedna z tzw. dobrych praktyk w aplikacjach. Tekst dopasowujący się pod względem rozmiaru do ekranu i tym samym zwiększający dostępność apki dla różnych użytkowników.
8. Synchronizacja z różnymi urządzeniami
Dane wpisane w aplikacji powinny się synchronizować z tymi ze strony www i vice versa. Tym sposobem łatwiej jest zarządzać dostępem do apki i kontem użytkownika z różnych urządzeń.
9. Personalizowane powiadomienia push
Powiadomienia push to norma dla wielu apek. Pozwalają być na bieżąco z tym, co się dzieje w aplikacji, bez konieczności jej ciągłego sprawdzania. Ustawienia w aplikacji powinny zapewnić możliwość wyboru, jakie zdarzenia, wiadomości etc. wywołują pojawienie się powiadomienia.
10. Wypisanie się ze zbierania danych
Kolejna kwestia związana z bezpieczeństwem i coś, co powinno być normą. Jeśli użytkownik nie życzy sobie, by aplikacja zbierała dane o jego aktywności, powinien mieć zapewniony prosty i szybki sposób wypisania się z tego. Każdy musi mieć kontrolę nad swoimi danymi.
źródło: informacjebranzowe.pl