

71% polskich eksporterów i importerów stawia na dywersyfikację rynków zbytu, najbliżej nam do UE
Instytucja płatnicza AKCENTA, obsługująca transakcje walutowe eksporterów i importerów, zapytała o nastroje i plany swoich klientów. Z ankiety wynika, iż 29 proc. przedstawicieli firm handlujących z zagranicą nie rozważa wchodzenia na nowe rynki. Ci, którzy myślą o ekspansji (pozostałe 71 proc.), biorą pod uwagę głównie najbliższe kraje – Unię Europejską.
Zgodnie z wynikami ankiety AKCENTY, Unia Europejska nadal jest dla naszych eksporterów i importerów bezpieczną przystanią i będzie wybierana jako nowy rynek zbytu najczęściej. Spośród klientów AKCENTY, którzy planują rozszerzać swoją działalność na nowe kraje (71 proc. wszystkich respondentów), tylko i wyłącznie w krajach UE chce się rozwijać 42,9 proc. badanych. 36,7 proc. planujących ekspansję ma ambitne plany wejścia zarówno na rynki unijne, jak i te poza granicami Unii Europejskiej. Łącznie kierunkiem unijnym zainteresowanych jest 79,6 proc. respondentów. Mniejszą popularnością wśród firm, które mają ambicję pojawienia się na nowych rynkach, cieszą się natomiast kierunki poza UE (20,4 proc.).
Według danych GUS w 2013 r. zarówno polski eksport jak i import wzrosły. Obroty eksporterów (liczone w cenach bieżących) osiągnęły wartość prawie 155 mld euro, co daje 8proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2012. Import wzrósł w porównaniu do 2012 r. o 1,9 proc. i wyniósł 157 mld euro. Dobre wyniki polskiego eksportu i importu cieszą, ale nie żyjemy w tej samej rzeczywistości co rok temu. Rosyjskie embarga, destabilizacja sytuacji gospodarczej i politycznej na Ukrainie oraz widmo wojny odbijają się na sytuacji naszych eksporterów; najbardziej tych, którzy opierali swą działalność wyłącznie lub głównie na rynku wschodnim. Firmy, które podjęły kiedyś decyzję o obecności w wielu krajach poza Wschodem cierpią mniej. To dowód, że dywersyfikacja rynków zbytu powinna być, bez względu na sytuację, jedną z podstawowych strategii w handlu zagranicznym – mówi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce.
Znaczenie strategii dywersyfikacji pokazują dane GUS dla obrotów handlu zagranicznego za okres I-VII 2014 r. W tym okresie polscy eksporterzy mimo znacznego osłabienia wymiany handlowej z krajami Europy Środkowo-Wschodniej (-13,3 proc. r/r), zwiększyli wywóz do krajów UE (+7,4 proc. r/r). Między innymi dzięki temu wzrost polskiego eksportu ogółem r/r wyniósł 5,5 proc.
źródło: akcenty/informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
CK Development ruszyło z budową projektu Nova Wola Park
2025.03.12IBC SOLAR i Huawei ogłaszają rozpoczęcie współpracy
2025.03.11Truck Care: Jak wynajem pojazdów może się wpisać w strategię firm transportowych w 2025 roku?
2025.03.11Jagoda Palider nową Chief People Officer w Girtece – polska menadżerka odpowiada za rozwój strategii personalnej Grupy
2025.03.10Eksperci od wzroku bliżej pacjentów – nowa klinika Optegra już w Warszawie
2025.03.07Zdaniem 76 proc. polskich przedsiębiorczyń rotacja pracowników utrudnia rozwój firmy i zespołu
2025.03.06Synergia ciepła z centr danych – nowym źródłem grzewczym w Polsce
2025.03.06WSiP zakotwicza w warszawskim budynku Equator II
2025.03.05Exide Technologies i zespół LIQUI MOLY Dynavolt Intact GP wzmacniają współpracę na następne 3 lata
2025.03.05