Amica po I półroczu 2016: kolejne rekordowe wyniki finansowe
Grupa Amica konsekwentnie realizuje strategię HIT2023 i dynamicznie zwiększa wyniki finansowe. Wyróżniający się jakością, wyglądem i innowacyjnością sprzęt AGD, działania prosprzedażowe, realizowana dywersyfikacja geograficzna i przejęcie brytyjskiej spółki CDA zaowocowały wzrostem przychodów w Europie Zachodniej o 65% rok do roku.
Amica, największy polski producent dużego AGD, zanotowała w pierwszej połowie 2016 roku 1,15 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+229 mln PLN, +25% rok do roku) i wypracowała 92,3 mln PLN wyniku EBITDA (+14 mln PLN, +17%), 70,3 mln PLN zysku operacyjnego (+10 mln PLN, +16%) oraz 50,1 mln PLN zysku netto (+11 mln PLN, +27%), co oznacza 6,43 PLN na akcję wobec 5,07 PLN przed rokiem. To najwyższe historycznie rezultaty finansowe, odnotowane w okresie pierwszych sześciu miesięcy roku. Co warto podkreślić, Amica zwiększyła skalę biznesu przy stabilnej marży netto (4,3%) i brutto (5,3%), rosnących przepływach pieniężnych z działalności operacyjnej oraz przy stabilnych, bezpiecznych wartościach wskaźników płynności i zadłużenia.
- Konsekwentnie realizujemy strategię ekspansji produktowej i geograficznej. W minionym półroczu pozytywnie na pozycję konkurencyjną Amiki w Europie Zachodniej wpłynęła m.in. sfinalizowana w IV kwartale 2015 roku akwizycja brytyjskiej spółki CDA oraz wzrost sprzedaży na rynku niemieckim o 14% rok do roku, a na francuskim o 78%. W efekcie z kierunku zachodniego pochodziło już 40% przychodów przy wzroście wartości sprzedaży rok do roku o aż 65% – powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.
Stabilne rynki zachodnioeuropejskie sukcesywnie zyskują na znaczeniu w ramach dywersyfikacji geograficznej Grupy Amica, szczególnie kosztem udziału rynków wschodnich, które w ostatnich kwartałach wykazują słabość. Niemniej, dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i makroekonomicznej na Wschodzie przychody z tego kierunku wzrosły w I półroczu w ujęciu rok do roku o 9%, do 158 mln PLN (14% całkowitej sprzedaży), a Grupa Amica zwiększyła udziały w rynku rosyjskim o 1,7 pkt. proc. W Polsce, gdzie sprzedaż Amiki miała wartość 322 mln PLN (+4% rdr) i stanowiła 29% całkowitych przychodów, Amica jest najlepiej sprzedającą się marką sprzętu grzejnego z udziałem ilościowym w rynku na poziomie 31%. Na rynkach Europy Północnej Grupa Amica zrealizowała w I półroczu 106 mln PLN przychodów, co oznaczało wzrost o 20% rdr i 10% całkowitej sprzedaży, a w Europie Południowej, która odpowiadała za 7% całkowitej sprzedaży, wzrost to 15%. Najistotniejszy jest tu rynek rumuński, ale widać również efekty poczynionych zmian organizacyjnych i co do portfolio produktowego w Czechach i na Słowacji, gdzie obroty zwiększyły się o 11% rok do roku.
- W Niemczech szczególnie mocno wzrosła sprzedaż produktów chłodniczych, pralek i sprzętu grzejnego. Na rynkach północnych najmocniej zwiększył się popyt na lodówki i zmywarki pod naszą lokalną marką Gram. W Polsce największe, dwucyfrowe dynamiki wzrostu zanotowaliśmy w przypadku sprzętu chłodniczego i zmywarek. Towary stanowiły przy tym już 50% wartości skonsolidowanej sprzedaży. Wypełniamy więc strategiczne cele o dostarczaniu klientom kompleksowego portfolio sprzętu gospodarstwa domowego i maksymalizowaniu marż – podkreślił Wiceprezes Kocikowski.
źródło: amica/informacjebranzowe.pl