

Amica podsumowuje wyniki roku 2019 i reaguje na pandemię
Największy polski producent AGD przekroczył pierwszy raz w historii próg 3 miliardów złotych rocznych przychodów. Wraz z solidnymi wynikami finansowymi stanowi to bazę do ograniczania wpływu pandemii koronawirusa.
Grupa Amica zanotowała w 2019 roku 3.023,3 mln zł sprzedaży (+3% rdr), co przy wzroście marży EBITDA o 3 pkt. proc. pozwoliło na wypracowanie 222,2 mln zł wyniku EBITDA (+8%) oraz 144,5 mln zł zysku brutto (+6%). O blisko 5% wzrosła sprzedaż w Polsce, która odpowiadała za 27% obrotów Grupy. Największym rynkiem pozostała Europa Zachodnia (40% sprzedaży, +2% rdr), a trzecim regionem – Wschód (17%, +5% rdr). Kraje skandynawskie odpowiadały za 8% sprzedaży (stabilnie rdr), a region Południe – za 7% łącznych obrotów grupy (wartościowo +7% rdr).
- Przed rokiem wyraziłem przekonanie, że rok 2019 pozwoli wzmocnić pozycję Grupy Amica na rynkach międzynarodowych. Podsumowując rok 2019 mogę stwierdzić, że w większości zrealizowaliśmy nasze zamierzenia, osiągnęliśmy wzrost sprzedaży i zysków oraz znacznie zwiększyliśmy sprzedaż kuchni, piekarników i płyt grzejnych, które to produkty stanowią w dużej mierze o sukcesie Amiki – wskazuje Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica. - Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostawały wyzwaniami w całym zeszłym roku, ale poza realizowaniem strategii wzrostu jednocześnie dużą uwagę przywiązujemy do marżowości. W ostatnim, czwartym kwartale, rentowność operacyjna była wyższa w ujęciu rok do roku o 0,6 pkt. proc., co potwierdza skuteczność naszych działań przy korzystnym ustabilizowaniu makrootoczenia – wskazuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych i personalnych.
Niestety, wzbierająca na sile pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, zdestabilizowała już w bieżącym roku zarówno stronę popytową, jak i podażową, przerywając łańcuchy dostaw komponentów oraz wpływając negatywnie na pewność konsumentów. Poszczególne kraje wprowadzają również ograniczenia w handlu detalicznym oraz w zakresie aktywności obywateli. Odczuwają to wszystkie firmy przemysłowe.
- W związku z atakiem koronawirusa wiemy już, że rok 2020 będzie wyjątkowo nieprzewidywalny. W Amice powołaliśmy zespół antykryzysowy, który zajmuje się zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników, monitorowaniem łańcuchów dostaw, obserwacją rynków pod katem sprzedaży i marketingu, a także opracowaniem symulacji finansowych, mających nas przygotować na niesprzyjające scenariusze. W zależności od rozwoju sytuacji będziemy stosować ograniczenia w wydatkach i inwestycjach. Natomiast jako że Amica jest firmą o solidnym standingu finansowym, to jestem przekonany, że z kryzysu wyjdziemy zwycięsko – podkreśla Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica. - Przede wszystkim, ważne jest dla nas zdrowie naszych pracowników i lokalnej społeczności we Wronkach, dlatego też zdecydowaliśmy o wstrzymaniu w okresie 1-14 kwietnia br. produkcji w naszej fabryce sprzętu grzejnego. Niezależnie od sytuacji, Amica jest w pełni przygotowana na obsługę klientów w trakcie przerwy produkcyjnej oraz zachowanie ciągłości sprzedaży w takiej skali, w jakiej będzie to możliwe ze względu na podejmowane decyzje administracyjne - dodaje Marcin Bilik, I wiceprezes zarządu Grupy Amica ds. operacyjnych.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Kto obsłuży rosnącą powierzchnię magazynowo – przemysłową w Polsce?
2025.04.03Nowy szef sprzedaży Beyerdynamic w regionie CEE & CIS
2025.04.03Startuje dziesiąta edycja konkursu WIZJERY’25 – święto ekspertów branży nieruchomości
2025.04.02Sztuka cyfrowa w nowym wymiarze – wystartowała wystawa Victorii Fard w CH Promenada
2025.04.02Exide Technologies otrzymał Złoty Medal EcoVadis za wzorowy standard zrównoważonego rozwoju
2025.04.02Igepa Polska wprowadzi się do MLP Łódź
2025.04.02Sześć najważniejszych zalet pracy konsultanta SAP
2025.04.01Nagrody Olivia Prize 2024 trafiły do zwycięzców
2025.03.28Obiekty typu mix-use coraz częściej wybierane przez inwestorów
2025.03.28