Carpooling wkracza do centrów biznesowych
Carpooling stanowi alternatywę dla tradycyjnych sposobów podróżowania. Mówiąc najprościej, polega on na współdzieleniu auta. Idea podróżowania jednym samochodem przez kilka obcych sobie osób powstała w latach 50. Głównym tego powodem była chęć zmniejszenia zużycia benzyny i myślenie proekologiczne.
Od kilkunastu lat jest to zauważalny trend w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. W USA oraz Kanadzie istnieją specjalne pasy przeznaczone dla aut, w których podróżuje więcej niż jedna osoba. Pasy te tworzone są w celu redukcji ruchu pojazdów poprzez wykorzystanie grupowych dojazdów, czyli właśnie carpoolingu. Z kolei w Europie Zachodniej coraz częściej wydzielane są miejsca parkingowe dla osób podróżujących w ten sposób. W Polsce jak na razie pas dla podróżujących grupowo pojawił się jedynie w Rzeszowie. Taka forma tańszego podróżowania znajduje coraz więcej zwolenników, którym z pomocą przychodzą specjalne portale dedykowane poszukiwaczom wolnych miejsc w samochodach.
Na takich stronach wszyscy zainteresowani mogą znaleźć oferty kierowców szukających współpasażerów i tym samym zaoszczędzić czas i pieniądze przeznaczane np. na codzienne dotarcie do pracy. Do tej pory oferty carpoolingu skierowane były głównie do osób prywatnych, jednak teraz korzyści płynące z tej formy podróżowania zauważyły także firmy i centra biznesowe, gdzie pracuje często kilkanaście tysięcy osób.
Carpooling dla pracowników biurowców
W ostatnim czasie firma Velis, zajmująca się oprogramowaniem dla nieruchomości komercyjnych oraz systemami bezpieczeństwa, przeprowadziła ankietę wśród pracowników jednego z biurowców klasy A, z której wynika, iż 52 proc. respondentów deklaruje chęć współdzielenia samochodu. Ponad połowa z nich odpowiada, że najważniejszą rzeczą przemawiająca na korzyść udziału w carpoolingu jest możliwość zredukowania kosztów podróży do pracy i z pracy. Ponadto zwracali uwagę na to, że w czasie carpoolingu z osobami z pracy będą mieli czas na omawianie tematów związanych z ich codziennymi obowiązkami, co przełoży się na ich wyniki. Dodatkowo ankietowani uważają, że jest to dobra okazja na nawiązanie nowych znajomości. Wspólne przejazdy kilku osób z jednej pracy to najlepszy sposób na zmniejszenie kosztów eksploatacji całej floty samochodów firmowych, a także wydatków na paliwo. Pozwalają one także uniknąć problemów z parkowaniem oraz bezpośrednio przyczyniają się do ochrony środowiska. Pracownicy korzystający ze wspólnych przejazdów mają szanse na poprawę relacji, lepsze poznanie siebie, co prowadzi do lepszej atmosfery w miejscu pracy i większej wydajności.
Wdrożenie platformy dedykowanej centrom biznesowym
W jednym z warszawskich kompleksów biurowych New City, położonym przy ulicy Marynarskiej 15 w centrum Mokotowa, od marca br. wdrożona została platforma Singu CarPooling. Jest to unikatowa, polska platforma dedykowana wyłącznie centrom biznesowym, a w szczególności najemcom biurowców klasy A, która daje możliwość mobilnej i ergonomicznej obsługi kluczowych operacji. Projekt zainicjował Hines Polska – międzynarodowa firma będąca zarządcą oraz właścicielem nieruchomości, w tym budynku New City, a także jeden z najemców – firma Samsung, która dostarczyła sprzęt służący do promocji systemu w budynku. Dla pracowników wszystkich 51 najemców owego centrum biznesowego wystawiony został stand z monitorem dotykowym, gdzie mogą dołączyć do carpoolingu. Dodatkowo na monitorach można obejrzeć filmik promujący ideę wspólnego podróżowania. Firma Hines w ramach programu Hines Green Office promuje ekologiczne rozwiązania u swoich najemców, w tym m.in. właśnie carpooling.
Jak zachęcić ludzi do zmian?
[[[zdjecie,190,duze]]] Zbiorowe podróże przełożą się bezpośrednio na zwiększenie powierzchni parkingowej całego centrum biznesowego. Przyczyni się to także do zmniejszenia ruchu drogowego w najbliższej okolicy, co skutkuje tym, że korki na mieście również mogą być mniejsze. By zachęcić ludzi do carpoolingu i zmiany swoich przyzwyczajeń związanych z dojazdem do pracy, właściciele budynków oraz ich najemcy mogą wewnętrznie promować ideę carpoolingu, zapewniając pracownikom miejsca najbliżej wejścia do centrum biznesowego. Ponadto takie miejsca mogłyby być dla nich zupełnie darmowe, dzięki czemu zaoszczędziliby kolejną sumę. Oprócz tego osoby korzystające z platformy mogłyby otrzymywać voucher na poranną kawę czy herbatę, a także lepszy pakiet świadczeń socjalnych czy np. wyższy pakiet programu Benefit Sport – mówi Adam Penkala, współzałożyciel spółki Velis, która stworzyła platformę Singu CarPooling.
Każda inwestycja biurowa może ubiegać się o prestiżowy międzynarodowy certyfikat BREEAM International. Oceniana jest wtedy w 10 kategoriach, m.in. brane pod uwagę są komfort użytkowników, lokalizacja, transport do i z budynku oraz zanieczyszczenie środowiska. Wprowadzenie carpoolingu w centrach biznesowych znacznie zwiększa szanse biurowca na otrzymanie wyższej oceny w trakcie certyfikacji, która wpływa na wartość i prestiż nieruchomości. Pokazałoby to także, że inwestor w swoich działaniach uwzględnia troskę o pracowników, a także o środowisko naturalne. Carpooling to świetna forma podróżowania ze względów ekonomicznych. Dodatkowo daje możliwość lepszej integracji z osobami z pracy, a także wpływa na środowisko. Kilka lat temu magazyn „Time” opublikował tezę, że ekonomia dzielenia będzie jednym z dziesięciu zjawisk, które zmienią nasz świat. Obecnie serwisy oparte o zasady dzielenia się zdobywają coraz więcej zwolenników i sprawiają, że jest ono prostsze i coraz powszechniejsze.
źródło: informacjebranzowe.pl