Case study: Senuto i Pracuj.pl, czyli jak wygenerować 100 tys. odsłon miesięcznie
Dzięki wykorzystaniu koncepcji topical authority w praktyce oraz zastosowaniu algorytmów dostarczonych przez Senuto, w serwisie Pracuj.pl wygenerowano 100 tys. wizyt miesięcznie. Jak udało się osiągnąć tak dużą liczbę? Czym jest topical authority oraz jak wyglądał proces współpracy? O tym w artykule Damiana Sałkowskiego, CEO Senuto i Sebastiana Mioduszewskiego, eksperta SEO z Grupy Pracuj.
- Czym jest topical authority?
Według koncepcji topical authority, Google woli odsyłać użytkowników do kompleksowych źródeł wiedzy. Przykładowo, jeśli w zakresie zagadnienia „cukrzyca” użytkownicy wpisują do wyszukiwarki 3600 fraz, to dla zapytania „cukrzyca typu 2”, Google będzie wolał odesłać ich w miejsce, w którym poza drugim typem cukrzycy, opisano także cukrzycę typu 1, wyjaśniono czym jest insulina oraz pokryto treścią inne frazy z tej tematyki. Topical authority pokazuje obszar, w którym funkcjonuje słowo kluczowe.
- Problem klienta – strategia krok po kroku
Hipoteza problemu, którą założono w przypadku serwisu brzmiała następująco: Pracuj.pl nie dociera do wszystkich użytkowników. Serwis ten jest w Polsce liderem, jeśli chodzi o pomoc w szukaniu zatrudnienia, jednak celem zespołu było dotarcie do wszystkich osób funkcjonujących na rynku pracy.
W celu weryfikacji tej hipotezy, po stronie Pracuj.pl przeprowadzono następujące działania:
· wprowadzono grupowanie treści i dodatkowe wymiary w Google Analytics (np. cykl życia użytkownika w celu przypisania go do odpowiedniej grupy na ścieżce kariery zawodowej),
· utworzono ankiety w serwisie,
· przeprowadzono wywiady z użytkownikami,
· przeanalizowano dane wewnętrzne (m.in. pochodzące z serwisu zarobki).
Wszystkie dane zebrane z powyżej wymienionych działań pozwoliły podzielić użytkowników na 6 grup:
1. Znalazłem pracę
2. Mam pracę i jestem zadowolony
3. Mam pracę, nie jestem zadowolony
4. Może zmienić pracę?
5. Podjąłem decyzję – zmieniam pracę!
6. Szukam pracy
Kolejnym krokiem było przypisanie wartości procentowej każdej z grup. Do etapu szóstego, w którym znajdują się osoby szukające pracy, przypisano 45% wszystkich użytkowników serwisu. Wniosek końcowy był więc następujący: Pracuj.pl jako serwis docierał do 46% użytkowników znajdujących się na rynku pracy, zatem do zagospodarowania pozostawała grupa aż 54% użytkowników. Strategią, jaką serwis obrał w celu dotarcia do grupy 54% rzeczonych użytkowników, była publikacja wysokiej jakości artykułów w serwisie porady.pracuj.pl.
- Technologia Senuto
Senuto, od ponad dwóch lat rozwija technologię wspomagającą planowanie treści. Wdrożona została do tej pory u wielu klientów i już niebawem planowane jest umieszczenie jej także w głównej aplikacji. Założeniem technologii jest planowanie artykułów dla serwisu, tak aby na poziomie kategorii oraz na poziomie każdego artykułu, serwis otrzymał wysokie topical authority. Raport można oprzeć na kilku typach danych wejściowych:
- domeny klienta – system automatycznie dobiera frazy, na które serwis powinien być widoczny, a nie jest, oraz planuje tematy artykułów;
- domen konkurencji – system wyznacza frazy konkurencji, na które domena klienta nie jest widoczna i dzieli je na artykuły;
- kategorii – frazy Senuto skategoryzowane w około 3600 kategoriach - plan artykułów można ograniczyć do konkretnej kategorii.
Samo dopasowanie fraz do artykułu nie odbywa się na poziomie językowym, lecz na poziomie semantycznym, co ma szczególne znaczenie w przypadku koncepcji topical authority.
- Proces działań Senuto
Etap 1. Zebranie informacji: w etapie tym gromadzono informacje, które pozwoliły ustalić najdokładniejsze tematy artykułów. Do planowania użyto:
domen konkurencji – wybrano takie, które działają na rynku edukacyjnym w kontekście pracy;
kategorii – spośród kategorii fraz Senuto wybrano takie, które tematycznie trafiały w nakreślony problem.
Etap 2. Przygotowanie planu: na podstawie informacji zebranych w etapie 1. została przygotowana koncepcja artykułów. Analizie poddano kilka iteracji, gdyż technologia znajdowała się na początkowym etapie rozwoju. Plany treści zostały dostarczone serwisowi Pracuj.pl w formie .xls.
Etap 3. Monitorowanie wyników: wyniki kontrolowano wewnętrznie za pomocą monitoringu dziennego – każdego dnia sprawdzano 9626 fraz. Zbierano przy tym TOP 50, z uwzględnieniem kilku głównych konkurentów.
Etap 4. Optymalizacja, linkowanie wewnętrzne: po publikacji wszystkich tekstów zostały one dodatkowo zoptymalizowane poprzez linkowanie wewnętrzne. Planowanie treści zgodnie z koncepcją topical authority charakteryzuje się bowiem tym, że pomiędzy treściami tworzy się wiele możliwych powiązań. Opracowano zatem mechanizm, który automatycznie wyszukiwał frazy możliwe do podlinkowania w artykułach. Klient otrzymał plik excel, w którym znajdowały się następujące informacje:
źródło linku: URL, z którego link powinien wychodzić; anchor tekst: tekst, który należy podlinkować; pozycja: obecna pozycja na określoną frazę (anchor tekst); cel: miejsce, do którego link powinien prowadzić; skok widoczności: informacja o tym, ile ruchu serwis zyska, jeśli pozycja na określoną frazę wzrośnie o 1 pozycję. Współczynnik ten pomógł systemowi w podjęciu decyzji, który anchor tekst wybrać do podlinkowania w przypadku, gdy w jednym artykule było ich zbyt wiele.
W sumie stworzono 600 połączeń pomiędzy artykułami. Proces linkowania wewnętrznego jest jednak ciągły i liczba tych połączeń z pewnością będzie rosnąć, dlatego też artykuły będą systematycznie pozyskiwać nowe frazy.
- Proces działań Pracuj.pl
Proces po stronie Grupy Pracuj koordynował Sebastian Mioduszewski, specjalista SEO. Jego praca opierała się na następujących po sobie etapach:
Etap 1. Wybór treści do zlecenia – z przygotowanego przez Senuto planu treści wyodrębniono artykuły, które były zgodne ze strategią komunikacji marki.
Etap 2. Analiza zgodności z marką – Pracuj.pl to duża marka, która nie może pozwolić sobie na publikacje treści, które nie są wpisane w strategię komunikacji firmy z rynkiem. Niezbędna była więc dodatkowa weryfikacja treści pod tym kątem.
Etap 3. Zlecenia tekstów – po selekcji tematów przyszedł czas na zlecenie przygotowania artykułów. W tym zakresie podjęto współpracę z firmą setugo.pl, która w krótkim czasie dostarczyła serwisowi wysoką liczbę artykułów.
Etap 4 i 5. Analiza merytoryczna i stylistyczna – na tym etapie przeprowadzono dwa dodatkowe procesy analizy tekstów: merytoryczną i stylistyczną.
Etap 6. Publikacja treści – dopiero po pokonaniu pierwszych pięciu etapów nastąpiła publikacja treści w serwisie porady.pracuj.pl.
- Ruch na stornie
W wyniku współpracy Senuto i Pracuj.pl zaplanowano około 600 artykułów na 9626 fraz kluczowych, o całkowitym potencjale 986 716. Wspomniane 9626 fraz kluczowych były monitorowane przez Senuto każdego dnia. Obecnie serwis widoczny jest na 4055 fraz w TOP 10. We wrześniu 2017 roku było ich 947, a więc liczba ta wzrosła aż o 3108 fraz (428% wzrostu). Wartość ruchu przekracza teraz 100 tysięcy wizyt miesięcznie, co oznacza, że jeden artykuł generuje średnio ok. 200 wizyt miesięcznie z organicznych wyników wyszukiwania.
- Konkurencja
Poza domeną Pracuj.pl, zespół Senuto monitorował również najbliższą konkurencję dla wybranych fraz kluczowych. Porównano, jak w czasie zmieniała się liczba fraz w TOP 10 dla Pracuj.pl i konkurencji. W momencie rozpoczęcia monitorowania, serwis Pracuj.pl dla wymienionych fraz zajmował w swojej branży drugą pozycję. Już w okolicach października 2017 przeskoczył na pozycję lidera. Obecnie, drugi w kolejności serwis, widoczny jest w TOP 10 na 979 fraz – to 3076 fraz mniej niż Pracuj.pl. Serwis stał się więc niekwestionowanym liderem w tym obszarze.
Pełna wersja case study znajduje się pod adresem: https://www.senuto.com/topical-authority-case-study/
źródło: informacjebranzowe.pl