Czy polskie banki są społecznościowe?
Polska branża bankowa wciąż szuka sposobu na znalezienie wspólnego języka z użytkownikami największego serwisu społecznościowego świata. Na tle innych branż zaangażowanie fanów stron intystytucji finansowych wypada najsłabiej. Od września spośród 16 najważniejszych branż na polskim rynku banki plasują się na ostatnim miejscu pod względem zaangażowania fanów mierzonego wskaźnikiem Social Interaction Index 2 (SII2). Nie oznacza to jednak, że wszyscy reprezentanci mają problemy ze skupieniem uwagi klientów na Facebooku. W poniższym badaniu podzielono fanpage’e banków na dwie kategorie: typowe strony, na których przede wszystkim komunikacja opiera się na produktach banku i oferowanych usługach oraz strony, które skupiają się na specyficznym produkcie lub usłudze albo umieszczają swoją ofertę w kontekście np. aktywności fizycznej czy znanej postaci.
Wśród typowych stron banków stałym, wysokim zainteresowaniem fanów cieszy się Bank Zachodni WBK. W ciągu ostatnich 3 miesięcy strona zyskała 23 tys. nowych fanów. Na tle konkurencji byli oni także najbardziej aktywni, zostawiając ponad 2 tys. komentarzy. Bank ma jednak duży odsetek negatywnych reakcji na Facebooku – z 10 najpopularniejszych postów fanów na stronie BZ WBK wszystkie są krytyczne wobec produktów lub usług tej firmy. Największy wzrost liczby fanów w badanym okresie odnotował mBank Polska – ponad 23 tys. od 1 września. Z kolei najczęściej treściami banku dzielili się użytkownicy strony Idea Bank – 149 razy.
Innym sposobem na prowadzenie dialogu z potencjalnymi klientami są strony, które przy okazji dyskusji na inny temat pokazują zalety banku lub konkretnych produktów czy usług bankowych. Tak jest np. w przypadkach Kocham Rower prowadzonego dla BGŻ czy oficjalnego fanpage’a Justyny Kowalczyk sponsorowanego przez Raiffeisen. Z analizy ostatnich trzech miesięcy wynika, że treści z takich stron są częściej udostępniane i mają większy zasięg wirusowy niż tradycyjne informacje. Najpopularniejsza strona w zestawieniu poświęcona jest aktywnemu spędzaniu czasu na rowerze – Kocham Rower. Fanpage jest silnie powiązany z ofertą BGŻ, co ważniejsze wiarygodność przekazu zwiększa aktywność instytucji poza siecią – bank finansuje wiele wydarzeń i grup kolarskich a jego pracownicy czynnie biorą udział w imprezach rowerowych. Drugi w zestawieniu fanpage jest poświęcony Justynie Kowalczyk – nawet w okresie gdy biegaczka nie startowała w zawodach Pucharu Świata strona tętniła życiem. Najczęściej udostępnianym wpisem na stronach dotyczących produktów i usług bankowych był rysunek ilustrujący zalety jazdy na rowerze – udostępniło go na swoich profilach ponad 2 tys. osób.
...cały raport na stronie.
źródło: outbox/informacjebranżowe.pl