EFL rośnie szybciej niż rynek leasingowy. W 2022 roku będziemy finansować droższe aktywa i coraz więcej ekorozwiązań
EFL, jedna z największych i najbardziej doświadczonych firm leasingowych w Polsce, w 2021 roku sfinansowała aktywa o rekordowej wartości 7,6 mld zł, co oznacza 42,0% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. W tym samym czasie branża odnotowała 30,7% wzrost rok do roku. W efekcie, leasingodawca zwiększył udział w rynku do 9,3% (z 8,6% w 2020 roku). Eksperci EFL wskazują, że w 2022 roku wartość transakcji będzie rosła, a leasing zielonych aktywów nabierze jeszcze większej prędkości, ale hamulcem pozostanie dostępność samochodów osobowych.
- Ubiegły rok był czasem intensywnej odbudowy gospodarek po bardzo trudnym 2020 roku. Choć pandemia nie odpuszczała, a przełom 2021 i 2022 to eksplozja zakażeń, to szczepionki diametralnie zmieniły sytuację społeczną i gospodarczą. Dzięki temu lockdown przestał być głównym narzędziem walki z pandemią i kraje unijne mogły w dużej części odrobić straty poniesione w 2020 roku. Polska doskonale wykorzystała mocne odbicie gospodarki strefy euro i proces nearshoringu, co widać w wynikach naszego przemysłu – blisko 15% wzrost produkcji w 2021 roku – oraz eksportu, gdzie średnia dynamika za pierwsze jedenaście miesięcy wyniosła ponad 21%. Postpandemiczne odbicie przelożyło się bardzo pozytywnie na wyniki branży leasingowej, która w wydawać by się mogło bardzo trudnych warunkach odnotowała rekordową sprzedaż – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Bardzo mocne wyniki
Z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2021 roku firmy leasingowe sfinansowały środki trwałe o łącznej wartości 88 mld zł. Jest to wynik o 30,7% wyższy niż rok wcześniej i znacznie przekraczający prognozy rynkowe.
Firmy rozpoczęły 2021 rok w dobrej kondycji finansowej, wsparte subwencjami z Tarczy Finansowej. Niska baza z pierwszej połowy 2020 roku i duży optymizm firm przełożyły się na wzrost rynku ruchomości o ponad 50% rok do roku. W drugiej połowie ubiegłego roku coraz bardziej dotkliwy stawał się brak nowych środków trwałych na rynku. W efekcie dynamika rynku wyhamowała do ponad 17% r/r w III kwartale oraz do prawie 14% r/r w ostatnim kwartale 2021. Głównym motorem wzrostu rynku było finansowanie pojazdów ciężarowych (63% r/r), wspierane przez odbicie gospodarcze w strefie euro, wyniki polskiego eksportu, ale też bardzo niską bazą II i III kwartału 2020 roku. Na wyraźnym plusie były też maszyny (26% r/r), w dużej mierze dzięki ekspansji w przemyśle i utylizacji funduszy unijnych dla rolnictwa.
Coraz większy kawałek leasingowego tortu dla EFL
EFL jest jedną z największych firm leasingowych w Polsce. O sile marki, jej doświadczeniu, jakości usług i bardzo dobrych relacjach z klientami i partnerami świadczą ubiegłoroczne wyniki sprzedaży. Leasingodawca w drugim pandemicznym roku poradził sobie zdecydowanie lepiej niż branża. W 2021 roku spółka leasingiem i pożyczką sfinansowała aktywa o łącznej wartości 7,6 mld zł. To rekordowy wynik, który oznacza aż 42,0% wzrost w porównaniu do 2020 roku. W tym samym czasie rynek odnotował o ponad 11 p.p. niższą dynamikę (+30,7% r/r). To ma swoje przełożenie na udziały rynkowe.
- Do grudnia ubiegłego roku, w każdym miesiącu zwiększaliśmy nasze udziały rynkowe. Na koniec 2021 roku wynosiły 9,3 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,6 proc. To najwyższy poziom od 2011 roku – mówi prezes zarządu EFL.
W szczególności, spółka zwiększyła udziały w finansowaniu pojazdów ciężarowych (do 11,6% z 9,9% w 2020 roku) oraz finansowaniu maszyn (do 10,7% z 9,2% w 2020 roku).
Od stycznia do grudnia 2021 roku EFL sfinansował samochody osobowe i dostawcze o łącznej wartości prawie 2,8 mld zł (+26% r/r) oraz pojazdy ciężkie o wartości prawie 2 mld zł (+59% r/r). Wartość leasingu i pożyczek udzielonych przez spółkę na maszyny i urządzenia wyniosła prawie 2,8 mld zł, co oznacza ponad dwukrotnie wyższą dynamikę niż rynkowa w tym segmencie (+53% r/r vs. 26% r/r).
Droższe, zielone
- Zgodnie jako branża spodziewamy się, że 2022 rok będzie zdecydowanie trudniejszym czasem. Głównie z uwagi na brak części aktywów, na które zgłaszają zapotrzebowanie polskie firmy. Przede wszystkim chodzi o samochody osobowe. Ten problem zdominował już drugą część ubiegłego roku i najpewniej pierwsza połowa tego roku również go nie ominie. Jednak warto powiedzieć o jeszcze dwóch czynnikach, które coraz bardziej kształtują nasz rynek, a w tym roku zyskają na sile. Po pierwsze, średnia wartość transakcji rośnie. W ubiegłym roku o ok. 12% r/r, w tym również będziemy leasingować coraz droższe aktywa. Po drugie, firmy leasingowe coraz aktywniej włączają się w „zieloną rewolucję”. I chodzi tutaj zarówno o finansowanie elektrycznych samochodów – zdecydowana większość ekozakupów firmowych jest leasingowana, jak i o finansowanie odnawialnych źródeł energii, w tym przede wszystkim fotowoltaiki. W tym roku zmieniają się przepisy na mniej korzystne dla klientów indywidulanych. Jednak zielony kurs firm na tych zmianach nie straci. Dla EFL finasowanie „ekorozwiązań” będzie kierunkiem strategicznym – mówi Radosław Woźniak z EFL.
źródło: informacjebranzowe.pl