Elementy strategii PR, czyli kilka kroków do celu
Opracowanie skutecznej strategii działań komunikacyjnych, która ma pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, wspierać cele biznesowe i umacniać markę, często leży w gestii agencji public relations. Trzeba pamiętać, że jej przygotowanie wymaga czasu i przebiega w kilku etapach. Z jakich elementów składa się strategia PR?
Co kryje się pod określeniem strategia PR? Przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na pytanie, po co ją tworzyć, jaki cel przyświeca firmom, które zwracają się do agencji public relations. Z usług specjalistów korzystają organizacje, które zdają sobie sprawę, jak istotne jest wypracowanie dobrych relacji z klientami, podkreślenie swoich mocnych stron i stworzenie obrazu przedsiębiorcy godnego zaufania. Aby dać się poznać aktualnym i potencjalnym odbiorcom, trzeba być stale obecnym w ich świadomości.
Określ cele, poznaj swoją grupę docelową
Pierwszym krokiem do stworzenia strategii jest określenie grupy docelowej, czyli osób, do których chcemy dotrzeć. Różni się ona w zależności od charakteru firmy, branży, usługi czy produktu. Odbiorcą strategicznym, czyli bezpośrednim, będzie zawsze potencjalny klient i kontrahent, natomiast pośrednim, zwanym inaczej taktycznym, osoba, dzięki której można działać i docierać do opinii publicznej. W tym samym czasie należy pochylić się nad określeniem celów, do których realizacji ma prowadzić wybrana strategia.
W większości przypadków najważniejszym celem jest wzrost sprzedaży czy pozyskanie nowych partnerów biznesowych, jednak równie często może nim być wzmocnienie pozycji marki na rynku czy zwiększenie świadomości usługi/ produktu wśród klientów.
Big Idea i sposób wcielania jej w życie
Big Idea, czyli właściwa strategia PR, to sprecyzowany i ustrukturyzowany plan na działania firmy, pozwalający osiągnąć określony cel. Kolejnym etapem jest ustalenie harmonogramu działań oraz wybór właściwych narzędzi, którymi posługuje się agencja public relations. Może to być aktywność w social mediach, współpraca z dziennikarzami, udział w branżowych wydarzeniach, kreowanie wizerunku eksperta firmy. Ważnym elementem staje się sformułowanie przekazów, a więc ubranie w słowa komunikatów, które są istotne z perspektywy klienta agencji oraz odbiorców.
Pracownicy agencji PR wiedzą, że niezmiernie istotne jest także monitorowanie skuteczności podejmowanych działań, sprawdzenie efektów osiąganych za pomocą opracowanej strategii. Dobór mierników i sposobów oceniania to jeden z elementów strategii PR. Jak łatwo zauważyć, realizacja zadania, jakie stoi przed agencją public relations, wymaga dużego doświadczenia i konkretnej wiedzy.
źródło: informacjebranzowe.pl