Grupa IKEA prezentuje Raport Zrównoważonego Rozwoju 2013 - rok po wdrożeniu strategii People & Planet Positive
Grupa IKEA opublikowała Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok finansowy 2013 (trwający od 01.09.2012 do 31.08.2013). Jest to pierwszy raport, który odnosi się do ogłoszonej pod koniec 2012 roku strategii People & Planet Positive, będącej odpowiedzią IKEA na oczekiwania społeczne i globalne wyzwania współczesnego świata.
Wśród najważniejszych osiągnięć IKEA w 2013 roku w zakresie zrównoważonego rozwoju należy wymienić kolejne inwestycje w energię odnawialną i zwiększenie niezależności energetycznej firmy. Są to kluczowe punkty strategii People & Planet Positive. Firma posiada obecnie 137 turbin wiatrowych oraz 550 tys. zainstalowanych paneli słonecznych. Celem IKEA jest produkcja większej ilości energii ze źródeł odnawialnych w stosunku do własnego zużycia energii przez wszystkie spółki z Grupy do 2020 roku. Firma inspiruje też swoich klientów do oszczędzania energii w domu, m.in. poprzez wymianę całego oświetlenia w swoim asortymencie na LED-owe (proces jest obecnie prowadzony i będzie trwał do końca 2016 roku). W 2013 roku IKEA sprzedała 22,4 miliona produktów z oświetleniem LED, w tym 12,3 miliona żarówek. Dzięki temu klienci mogą zaoszczędzić aż 86 milionów euro rocznie. IKEA stale dąży też do zwiększenia wykorzystania surowców naturalnych pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Obecnie firma jest jednym z największych w branży handlowej kupców drewna posiadającego certyfikat FSC (Forest Stewardship Council). W 2013 roku prawie 1/3 drewna pozyskiwanego przez IKEA posiadała ten certyfikat albo pochodziła z recyklingu. Ponadto wszyscy dostawcy drewna IKEA spełniają wymogi IWAY Forestry Standard. W ubiegłym roku znacząco zwiększył się także udział bawełny pozyskiwanej przez IKEA w sposób zrównoważony – z 34% do 72%.
IKEA aktywnie angażuje się w projekty społeczne mające na celu poprawę warunków życia ludzi na całym świecie. W 2013 roku IKEA Foundation przekazała 101 miliona euro na pomoc dzieciom z najbiedniejszych regionów – o 21% więcej niż w 2012 roku. Firma wspiera też rozwój swoich pracowników, a zwłaszcza kobiety, które pragną realizować się zawodowo, nie rezygnując przy tym z czasu dla rodziny. Obecnie 47% stanowisk menadżerskich jest obsadzonych przez kobiety. „Rok po ogłoszeniu strategii zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive mamy pierwsze sukcesy i nie chodzi tylko o nasze inwestycje, w tym w odnawialne źródła energii w Polsce. W ubiegłym roku miliony naszych klientów zainteresowały się oświetleniem LED, rozwiązaniami do sortowania odpadów czy produktami organicznymi oferowanymi przez IKEA. Cieszymy się, że poprzez nasze działania i edukowanie ludzi możemy czynić ich codzienne życie w domu łatwiejszym. To motywuje nas do dalszej pracy” – powiedziała Evelyn Higler, dyrektor zarządzający IKEA w Polsce.
Strategia zrównoważonego rozwoju IKEA
W IKEA panuje przekonanie, że żadna organizacja ani społeczeństwo nigdy nie odniosą sukcesu, jeśli zrównoważony rozwój pozostanie luksusem, dostępnym jedynie dla nielicznych. Z tego względu firma podchodzi do społecznej odpowiedzialności biznesu w sposób kompleksowy, uwzględniając zarówno potrzeby klientów, jak i monitorując wskaźniki społeczne i środowiskowe w spółkach z Grupy IKEA oraz u swoich dostawców w całym łańcuchu dostaw.
Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy IKEA realizowana jest w trzech głównych obszarach:
- działaniu na rzecz bardziej zrównoważonego życia w domu,
- osiągnięciu niezależności energetycznej i najwyższej efektywności wykorzystania wszelkich zasobów naturalnych w całym łańcuchu dostaw,
- dbałości o warunki życia i pracy ludzi na całym świecie, w tym szczególnie o warunki życia i rozwoju dzieci.
źródło: ikea/pięknydom24.pl