Kampania Real Time Marketing - jak wykorzystać w niej SMS-y?
Real Time Marketing to przede wszystkim działanie i reagowanie w czasie rzeczywistym na otaczające nas trendy i odpowiadanie na potrzeby i oczekiwania użytkowników. Najczęściej słyszy się o kampaniach RTM z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Jednak algorytm Facebooka w znacznej mierze ogranicza tzw. reach w celu stosowania kolejnych odpłatnych działań promocyjnych. Jak zatem prowadzić działania w czasie rzeczywistym poza social media? Warto w takiej sytuacji rozważyć inne dostępne narzędzia, a jednym z nich może być SMS, który charakteryzuje się dotarciem (open rate) przekraczającym 90%. W jaki sposób wykorzystać go do kampanii RTM?
Działania w czasie rzeczywistym w dużej mierze ułatwia geotargetowanie. Dzięki niemu możemy dotrzeć do konkretnych odbiorców przebywających w okolicach restauracji, sklepu czy galerii handlowej. Impuls zakupowy jest w tym wypadku znacznie mocniejszy, jako że klient znajduje się już praktycznie w sklepie. Działa w tym momencie również element zaskoczenia – odbiorca odczytuje wiadomość wysłaną z miejsca, obok którego właśnie przechodzi. Jest to dużo bardziej efektywne niż wysyłanie ogromnej liczby wiadomości do osób, które nie będą zainteresowane przekazem. Warto skorzystać z kuponów promocyjnych, np. z ograniczeniem czasowym, które dodatkowo zmotywują klientów do zakupów w naszej placówce. Przykładem może być wysyłka SMS w porze lunchu, do osób które akurat przechodzą obok restauracji i zastanawiają się, gdzie w danym dniu zjeść. Odpowiednio dostosowany przekaz w określonej godzinie będzie miał w tym wypadku dużą siłę oddziaływania.
Personalizacja przekazu
W przypadku działań Real Time Marketingowych niezmiernie istotne jest odpowiednie dopasowanie treści do grupy docelowej, a sama personalizacja może dodatkowo wzmacniać nasz przekaz. Funkcje udostępniane przez platformy do masowej wysyłki SMS umożliwiają automatyzację dostosowania treści. Pierwsza z nich polega na zastosowaniu własnego pola nadawcy. Dzięki temu zamiast standardowego numeru telefonu będzie wyświetlała się zaproponowana przez nas nazwa, np. firmy lub produktu (maksymalnie 11 znaków). Tego typu rozwiązanie wpłynie pozytywnie na odbiór treści i zwiększenie świadomości marki. Personalizacja samej wiadomości polegać będzie na użyciu odpowiednich parametrów, dzięki którym możemy podstawić imiona i nazwiska naszych odbiorców z bazy, którą już dysponujemy. Zwracając się do klienta po imieniu, udowadniamy, że wiemy z kim mamy do czynienia, dodatkowo wzbudzamy ciekawość i nasza oferta nie jest traktowana jako losowy przekaz do szerokiej grupy odbiorców.
Ciekawym narzędziem personalizacji przekazu połączonego z działaniami Real Time Marketingowymi jest urodzinowy SMS. Umożliwia to przesłanie życzeń w dniu urodzin do osób z naszej bazy numerów – warunkiem jest oczywiście znajomość daty urodzin odbiorców. Klienci bardzo często dzielą się takimi informacjami, jeśli wiedzą, że w zamian otrzymają konkretną korzyść. Z doświadczenia wiemy, że takie działania są bardzo angażujące. Korzysta z niego przykładowo firma Big Star, wysyłając SMS-a z życzeniami i jednocześnie dużą zniżką do wykorzystania – mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI.pl, platformy do masowej wysyłki SMS.
Dialog z odbiorcą
Elementem kampanii opartej na Real Time Marketingu może być wejście w dialog z odbiorcą, co pozwoli na dodatkowe zwiększenie interakcji. W przypadku SMS-a polegałoby to na uruchomieniu krótkiego, 4-cyfrowego numeru do dwukierunkowej komunikacji. Numery typu Short Code można wykorzystać do przeprowadzenia konkursu, ankiety, komunikacji z klientem podczas eventów, generowania leadów sprzedażowych czy ekspozycji numeru w reklamie. Koszt wysłania SMS-a pod taki numer z każdej sieci GSM naliczany jest według standardowych stawek operatorów. Najczęściej plany taryfowe oferowane przez operatorów uwzględniają darmową pulę wiadomości tekstowych i klient nic nie będzie musiał płacić za SMS-a. Tego typu rozwiązanie zastosowała Coca-Cola w kampanii „Podziel się radością”, zachęcając do wysyłki wiadomości z imionami, które pojawiały się po chwili na dużym billboardzie umieszczonym w centrum miasta.
Dlaczego SMS?
Amerykański portal Direct Marketing News (dmnews.com), powołując się na dane Teradata Corp. (największej na świecie firmy zajmującej się hurtowniami danych i narzędziami typu Enterprise Analytics), podał, że 94 proc. wiadomości SMS otwieranych jest w ciągu trzech minut od chwili ich dostarczenia. Co istotne, niemal wszystkie (98 proc.) są czytane przez użytkowników, w porównaniu do 29 proc. tweetów, 20 proc. e-maili czy zaledwie 12 proc. postów na Facebooku.
Raporty dotyczące efektywności potwierdzają, że konwersja marketingu SMS często plasuje się na poziomie nieosiągalnym dla wielu pozostałych kanałów marketingowych. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, jak wskazał m.in. Shoffstall, jesteśmy przyzwyczajeni do wiadomości tekstowych zawierających przekaz promocyjny. Po drugie, z telefonem, a obecnie w przeważającej części ze smartfonem, przychodzi nam się w ciągu dnia rozstawać jeszcze rzadziej niż kiedyś. Przy pomocy smartfona nie tylko komunikujemy się z bliskimi, ale dokonujemy płatności zbliżeniowych, obsługujemy konta bankowe, przeglądamy internet, kupujemy oraz spędzamy czas wolny. W kampaniach Real Time Marketingowych istotne jest jak najszybsze wykrycie potrzeby klienta i odpowiedzenie na nią. Dla marketerów ogromną rolę pełnił będzie wskaźnik dotarcia. Warto zatem rozważyć inne narzędzia promocyjne takie jak SMS czy Push, które w pierwszej kolejności trafiają do posiadaczy smartfonów, a jednocześnie pozwolą wyróżnić się na tle licznych działań przeprowadzanych najczęściej w mediach społecznościowych.
źródło: informacjebranzowe.pl