Nowe priorytety w obszarze data center. Raport “Mapa trendów Data Center w Polsce”
Efektywność energetyczna, bezpieczeństwo danych oraz wdrożenie AI i technologii kwantowych - to tylko niektóre priorytety, wskazane przez polskie firmy korzystające z centr danych na potrzeby najnowszego raportu „Mapa trendów Data Center w Polsce” autorstwa Instytutu Spraw Cyfrowych i Forum Praw dla Rozwoju.
Polska jest postrzegana jako kraj o dużym potencjale wzrostu data center, określany jako Tier II. Choć obecnie działa tu 112 centr o łącznej mocy 200 MW, tylko 65 z nich obejmuje powierzchnię większą niż 200 m2. Prognozuje się, że na przestrzeni najbliższych dwóch lat nastąpi dynamiczny przyrost mocy związany m.in. z inwestycjami Krajowego Centrum Przetwarzania Danych. Według danych z raportu kluczowym wyzwaniem dla przedsiębiorstw działających w obszarze data center jest dostępność energii elektrycznej, jednak istotną rolę w procesie wzrostu wciąż odgrywa również czynnik ludzki.
- Sektor data center w Polsce dynamicznie się rozwija. Coraz więcej firm decyduje się na transformację cyfrową i podążanie z duchem czasu. W świetle badań przeprowadzonych na potrzeby raportu “Mapa trendów Data Center w Polsce” sektor musi zmierzyć się kluczowymi dla odbiorców usług zmianami. Wyróżniono pięć trendów, wśród których znalazły się aspekty technologiczne, ekologiczne, bezpieczeństwo, ekonomia i regulacje prawne. Zdaniem ekspertów rozwój sektora data center wciąż musi być wspierany kapitałem ludzkim - podkreśla Kamila Pendyk, prezes Instytutu Spraw Cyfrowych.
Technologia pożądana
Chmura obliczeniowa stała się już integralną częścią infrastruktury IT - co deklaruje 78% uczestników badania. Wynik wyraźnie wskazuje na potrzebę dostępności elastycznych rozwiązań, które wesprą zmiany w dynamicznym środowisku biznesowym. Być może właśnie dlatego, współczesny biznes coraz chętniej integruje infrastrukturę IT z AI i IoT, wykorzystując do tego wirtualne serwery i chmury obliczeniowe. Jest to również obecnie jedna z najchętniej wykorzystywanych składowych transformacji cyfrowej.
- Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po AI, wybierając inteligentne i zautomatyzowane systemy. Dane z raportu pokazują, że 64% firm planuje wdrożenie technologii AI/ML w okresie najbliższych 3-5 lat. Co więcej, 45% respondentów przyznało, że wykorzystuje usługi PaaS, podczas gdy 37% bazuje na usługach SaaS - zauważa Kamila Pendyk.
Ciekawy jest również fakt, że przejście na usługi komputerów kwantowych na przestrzeni najbliższych 5 lat rozważa obecnie 50% respondentów, z czego 6% jest na to w pełni zdecydowana. Dla firm, które nie przewidują takiej rewolucji głównym czynnikiem hamującym jest cyberbezpieczeństwo. Wśród zwolenników wykorzystania komputerów kwantowych jako czynniki motywujące do zmiany pojawiły się m.in. szybkość i wydajność przetwarzania danych, nowe standardy szyfrowania i bezpieczeństwa - wprowadzenie kwantowej kryptografii i algorytmów odpornych na ataki kwantowe zapewni wyższy poziom ochrony danych, rozwój regulacji i standaryzacji technologii kwantowych, zastosowanie w AI i uczeniu maszynowym czy współpraca operatorów centrów danych i producentów komputerów kwantowych.
Niska świadomośc ekologiczna i potrzeba zmian
Autorzy raportu zwrócili uwagę na świadomość ekologiczną. Choć wydawać by się mogło, że rosnąca w ostatnim czasie popularność ekologicznego podejścia do biznesu przekłada się na rzeczywistość, dane pokazują zgoła inne realiza. Tylko 18% respondentów wskazało, że w okresie najbliższych 3-5 lat planuje wdrożenie w data center rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju, klasyfikując to kryterium wyboru dopiero na dziewiątym miejscu (z jedenastu możliwych). Niska świadomość ekologiczna wymaga wprowadzenia przez biznes i rząd odgórnych działań edukacyjnych w zakresie green IT.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku podejścia do efektywności energetycznej, która stanowi najważniejszy trend ekologiczny dla 68% uczestników badania. Kluczowym dla przedsiębiorców zadaniem jest redukcja emisji CO2, co wiąże się m.in. ze zmniejszeniem kosztów operacyjnych w data center. Przekłada się to również na budowanie świadomości marki - według raportu ponad 50% badanych wskazała właśnie efektywność energetyczną jako jedno z najważniejszych kryteriów przy wyborze dostawcy centr danych.
Bezpieczeństwo numerem jeden
Nikogo nie zdziwi fakt, że wciąż najważniejszym czynnikiem przy wyborze dostawcy usług centrów danych jest bezpieczeństwo. Te stanowi “must have” dla 75% respondentów. Wysoka kwalifikacja tego kryterium, ocenionego w skali od 1 do 5 na 4,46 dowodzi, że polskie firmy przywiązują coraz większą wagę do ochrony danych i infrastruktury. Rosnąca popularność kompleksowych strategii bezpieczeństwa ma swoje odniesienie w cyfryzacji. Firmy coraz częściej biorą też pod lupę infrastrukturę i oceniają ją z perspektywy dostosowania do nowoczesnych technologii, w tym m.in. komputerów kwantowych. Te zmiany wymagają jednak posiadania solidnych podstaw, dlatego w wyborze data center prym w tym zakresie wiodą: ochrona fizyczna obiektów data center (41%), kontrola dostępu i monitoring (53%) oraz bariery fizyczne (17%). To swoisty powrót do fundamentów, gdyż po boomie nowych technologii przedsiębiorcy ponownie zwracają uwagę na infrastrukturę i jej ponowne dostosowanie do obecnych i przyszłych wymogów.
Subskrypcja w IT
Z raportu “Mapa trendów Data Center w Polsce” wyłania się ciekawy wniosek - rośnie zainteresowanie modelem subskrypcji w opłatach za usługi infrastruktury w IT. Zainteresowanie tym rozwiązaniem zadeklarowało 55% respondentów. Dostawcy usług data center muszą więc dostosować swoje usługi do zmieniających się potrzeb odbiorców.
W obliczu różnorodnych planów rozwoju, takich jak ekspansja geograficzna, transformacja cyfrowa czy wdrażanie nowych technologii, firmy coraz częściej stawiają na strategie, które pozwalają na elastyczne zarządzanie kosztami. Tu pojawia się potrzeba dostosowania infrastruktury. Wdrażanie rozwiązań zapewniających zgodność z regulacjami, niezawodność systemów, bezpieczeństwo fizyczne i cybernetyczne, a także optymalizację efektywności energetycznej, wskazuje na potrzebę inwestycji w infrastrukturę, która jest skalowalna, bezpieczna i zgodna z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem biznesowym. Dzięki takiemu podejściu firmy są w stanie dostosowywać swoje wydatki operacyjne do bieżących potrzeb, zminimalizować ryzyko finansowe i wykorzystywać nowe technologie w sposób bardziej elastyczny.
Człowiek w data center
Dane z raportu “Mapa Trendów Data Center w Polsce” nie pozostawiają złudzeń - rośnie złożoność zarządzania infrastrukturą IT. Następstwem tego procesu może być outsourcing zadań do wyspecjalizowanych podmiotów.
- Outsourcing procesów związanych z zarządzaniem infrastrukturą IT do zewnętrznych usługodawców na pierwszy rzut oka może wydawać się bezpodstawny. Jednak należy pamiętać, że obok zapotrzebowania firm na wysoko wykwalifikowanych specjalistów IT, znajduje się również konieczność zabezpieczenia supportu dla pracowników niewyspecjalizowanych. Ten dualizm procesowy jest najbardziej widoczny w zapewnieniu właściwego wsparcia operacyjnego w obszarze bezpieczeństwa np. poprzez prawidłową logistykę wewnętrzną czy przepustowość ciągów komunikacji. To właśnie pracownicy fizyczni odgrywają więc kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa w centrach danych - podkreśla Renata Wozba, prezes zarządu Grupy T2S (autorki komentarza do raportu).
Warto pamiętać, że centra danych stoją przed koniecznością spełniania rygorystycznych norm czystości, by zminimalizować ryzyko uszkodzeń sprzętu przez kurz i inne zanieczyszczenia. Innymi przestrzeniami, w której wsparcie ze strony pracowników fizycznych wydaje się być kluczowe są m.in. logistyka czy zarządzanie przestrzenią i konserwacja.
- Właściwe funkcjonowanie data center niesie za sobą konieczność zabezpieczenia szeregu działań, w których kluczową rolę wciąż spełnia człowiek. Pracownicy fizyczni są więc integralną częścią właściwego dostosowania infrastruktury IT, choć ich rola w tym procesie może wydawać się minimalna. W Grupie T2S rozumiemy potrzebę wsparcia wdrożenia usług data center ze strony kapitału ludzkiego, poprzez tworzenie odpowiednich do tego procesu warunków pracy dla specjalistów IT - dodaje Renata Wozba.
Raport zawiera także wywiady z ekspertami branżowymi, case studies, komentarze oraz szczegółową analizę dostępnych danych rynkowych.
źródło: informacjebranzowe.pl