Pprzedstawiciele PAYBACK na BIG DATA CEE CONGRESS
„BIG DATA to nie przyszłość, to teraźniejszość – to dla wielu firm model biznesowy” – zauważył Michał Pieprzny, Dyrektor Zarządzający PAYBACK, podczas debaty dotyczącej wykorzystania Big Data w zwiększeniu wyników finansowych firmy. W kolejnej debacie, poświęconej praktycznym wdrożeniom Big Data uczestniczył Rafał Latkowski – szef działu analitycznego PAYBACK.
Aby mówić o Big Data i umieć w pełni korzystać z możliwości, jakie otwierają przed firmą, trzeba mieć do nich bezpośredni dostęp. PAYBACK to największy w Polsce Program, którego działanie opiera się na zbieraniu i analizowaniu takich danych. Liczby dotyczące PAYBACK mówią same za siebie: 7 mln aktywnych kart, 250 mln transakcji rocznie. Z tego powodu Michał Pieprzny oraz Rafał Latkowski zostali zaproszeni do udziału w panelach dyskusyjnych na BIG DATA: Think Big CEE Congress (4-5 listopada br., Warszawa).
Podczas dyskusji dotyczącej wykorzystania Big Data do zwiększenia wyników finansowych firm Michał Pieprzny, Dyrektor Zarządzający PAYBACK, podkreślił istotną kwestię, iż Big Data to nie przyszłość, tylko teraźniejszość, i co więcej – to model biznesowy dla wielu firm, m.in. dla PAYBACK. Obecnie wiele przedsiębiorstw zauważa, że dysponuje ogromną ilością danych, ale nie do końca wie, jak może je wykorzystać, a przecież w Big Data nie chodzi o zbieranie danych, a o zrobienie z nich użytku. To jeden z wniosków, jaki nasunął się prelegentom podczas rozmowy.
W których obszarach analiza Big Data sprawdza się i jest opłacalna? Zdaniem Michała Pieprznego istotna jest w każdej z branż, nawet tych działających poza e-commerce. „Jako przykład przytoczę branżę retail. Karta taka jak PAYBACK umożliwia rejestrowanie transakcji w biznesie offline. Dzięki analizie danych transakcyjnych z kart i odpowiedniemu podejściu do problemu można odzwierciedlić proces decyzyjny dotyczący danej kategorii produktów i na tej podstawie ułożyć produkty na półkach sklepowych. Dobre planowanie może przynieść wzrost sprzedaży o 10% w skali roku” – przekonuje Pieprzny i dodaje: „Analiza Big Data w takich programach jak PAYBACK pozwala także na optymalizację działań marketingowych, kierując je do adekwatnej grupy odbiorców, którzy faktycznie mają szansę na nie odpowiedzieć”. Podczas debaty Pieprzny zauważył także, iż do zrealizowania benefitów, jakie niesie Big Data i ich analityka, potrzebna jest odpowiednia organizacja firmy od środka, by wyniki wdrażać w życie. Wyzwaniem jest wykorzystanie Big Data w tzw. real time.
W kolejnej debacie dotyczącej praktycznych aspektów wdrożenia Big Data uczestniczył Rafał Latkowski – szef działu analitycznego PAYBACK. Latkowski przedstawił PAYBACK, jako model biznesowy oparty o analizę danych, funkcjonujący w Europie od ponad 15 lat. W Polsce PAYBACK to baza danych tworzona przez ponad 600 partnerów w całym kraju – jej analiza ma przyczynić się do lepszego zrozumienia konsumenta. PAYBACK pomaga partnerom zrozumieć, co robi konsument poza ich branżą. Oferuje też rozwiązania promocyjne, przydatne w personalizowaniu oferty dla każdego z ponad 7 mln aktywnych uczestników Programu. Partnerzy PAYBACK mają dostęp do tych narzędzi bezinwestycyjnie i mogą wykorzystać je do konkretnych, monitorowanych i mierzalnych działań marketingowych.
Rafał Latkowski, zapytany o granice i etyczność tak wnikliwego śledzenia danych, przekonywał: „Działając od wielu lat na rynku, PAYBACK ma swój code of conduct, który określa, jak postępować, by chronić dane, i jak z nich korzystać w sposób etyczny. Reprezentujemy interesy konsumenta, dbamy więc o to, żeby uczestnicy dostali ofertę, która jest dla nich adekwatna. Bezpieczeństwo uczestników jest więc najważniejsze. Poza tym przeciętny Kowalski nie jest dla nas interesujący pod kątem np. tego, ile i co je, ale jakie są jego zachowania z tym związane i jak ta wiedza może się przysłużyć partnerom. Dla przykładu podam ciekawostkę dotyczącą zakupu wina w Polsce. Analiza danych zakupowych pokazała, iż Polacy piją wina słodkie lub wytrawne, i to kryterium smaku jest dla nich ważniejsze przy wyborze produktu niż kolor: białe lub czerwone. Zatem układanie na półkach butelek z winem według kolorów może nie być zasadne”. Na pytanie, czy Google lub Facebook mogą być dla PAYBACK zagrożeniem, Latkowski przekonywał, iż jest to raczej szansa na współpracę. „Właściwie działamy w symbiozie, bo każda z firm ma swoją misję i funkcjonuje jednak w trochę innej niszy”.
źródło: payback/informacjebranzowe.pl