Rewolucja VR dzieje się na naszych oczach
HTC, globalny lider rozwiązań VR (Virtual Reality), kontynuuje rozwój innowacyjnej technologii na rodzimym rynku. Podpisana właśnie umowa z KOMSA Polska na dystrybucję gogli i okularów VIVE ma zapewnić tajwańskiej marce dotarcie do jeszcze większego grona klientów B2B, zainteresowanych zupełnie nową jakością w szkoleniach, prezentacji produktów i edukacji.
Dynamiczny wzrost zainteresowania wirtualną rzeczywistością oraz liczby projektów szkoleniowych VR realizowanych dla biznesu i edukacji to wyraźny dowód na to, że rozwiązania te wyszły już poza ramy czystej rozrywki. Technologia VR zaczyna odgrywać na polskim rynku coraz większą rolę w budowaniu specjalistycznych kompetencji i przewagi biznesowej.
Na aspekt ten zwraca uwagę Aleksandra Grzybowska, Head of Marketing Eastern Europe
w HTC Poland:
– Rewolucja VR dzieje się, nomen omen, na naszych oczach. Niebagatelny wpływ miała na to pandemia i związana z nią konieczność przejścia w tryb pracy i nauki zdalnej. W HTC zauważamy wyraźnie, że ostatnie dwa lata cechują się znaczącym przyspieszeniem, jeśli chodzi o wdrażanie technologii VR. Szczególnie w obszarach związanych z edukacją, przemysłem i medycyną. Potencjał wzrostu, jeśli chodzi o zastosowanie tych rozwiązań w szkoleniach, jest olbrzymi, z czego oczywiście bardzo się cieszymy. Ponieważ chcemy dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów B2B z różnych branż, zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z czołowym dystrybutorem sprzętu ICT, jakim jest KOMSA Polska.
VRealne korzyści dla biznesu
Rosnąca popularność rozwiązań VR wśród klientów B2B nie dziwi, biorąc pod uwagę korzyści, jakie mogą odnieść podmioty decydujące się na tak innowacyjną formę szkoleń.
– Obok mobilności rozwiązań VR, podstawową ich przewagą jest możliwość wyćwiczenia nowych umiejętności i wytrenowanie procedur poprzez doświadczenie, a także generowanie i modelowanie sytuacji ryzyka, z różnych względów niemożliwych do odwzorowania w rzeczywistym świecie. Kolejną korzyścią jest efektywne przyswajanie wiedzy i większe zaangażowanie osób korzystających z gogli VR. Ma na to wpływ atrakcyjna, urealniona formuła szkoleń i znane z gamingu zjawisko tzw. immersji, czyli pełnego pochłonięcia użytkownika przez wirtualną rzeczywistość. Taki efekt jest zazwyczaj niemożliwy do osiągnięcia w przypadku standardowych rozwiązań, jak prezentacje czy wykłady. – przekonuje Aleksandra Grzybowska.
Rozwiązania VR mogą przełożyć się ponadto na oszczędność czasu i pieniędzy dla organizatorów specjalistycznych szkoleń. Dotyczy to w szczególności firm międzynarodowych, wysyłających trenerów między oddziałami rozsianymi po całym świecie. W tym kontekście wykorzystanie VRu może mieć również pozytywny wpływ na obniżenie kosztów społecznych działalności biznesowej poprzez minimalizację śladu węglowego.
Szkolenia szyte na miarę
Dynamicznemu rozwojowi rynku VR w Polsce sprzyja duża liczba software house’ów, potrafiących tworzyć content 3D najwyższej jakości. Łączenie klientów z deweloperami to jeden z podstawowych filarów opieki merytoryczno-technicznej, gwarantowanej przez HTC Poland użytkownikom gogli VIVE. Rozwinięta sieć partnerów produkujących content umożliwia przygotowanie szkoleń i programów edukacyjnych ściśle pod potrzeby firm czy instytucji publicznych. HTC w ramach wsparcia klienta standardowo pomaga w doborze odpowiedniego modelu gogli i zapewnia opiekę techniczną i serwisową.
Namacalne efekty współpracy HTC z softwarehouse’ami i klientami z sektora biznesu czy edukacji możemy już obserwować. Gogle VIVE wykorzystywane są między innymi do kursów z pierwszej pomocy (rozwiązanie 4 HELP VR), cyberbezpieczeństwa (Company (Un)hacked), w szkolnictwie podstawowym(Wirtualne Laboratorium Empiriusz) i ponadpodstawowym (Aktywna Tablica). W szkolnictwie wyższym stosuje je się np. w symulatorze Scena Zbrodni rozwijanym przez firmę TRUESENSE. Korzystają z niego studenci prawa, kryminologii czy kryminalistyki.
Z kolei w dolnośląskim Jaworze, w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland, odbywają się na nich szkolenia ze składania silników. W kontekście rozwijania specjalistycznych umiejętności warto również wspomnieć o symulatorze żurawia wieżowego od dewelopera Flint System. Rozwiązanie to zapewnia w pełni bezpieczne i efektywne szkolenie dla operatorów ciężkiego sprzętu, przy jednoczesnej redukcji kosztów.
– Możliwości zastosowania rozwiązań VR są de facto nieograniczone. Wymieniać mogłabym długo. Szkolenia BHP. Nauka anatomii przez przyszłych lekarzy i weterynarzy. Poznawanie technik kryminalistycznych na odwzorowanym miejscu zbrodni. Onboarding nowego pracownika z efektem WOW. Obsługa prądnicy przez funkcjonariuszy straży pożarnej. Szkolenia cabin crew linii lotniczych. Można powiedzieć śmiało „Sky is the limit”. – podkreśla Aleksandra Grzybowska.
irtualna rzeczywistość, realna dystrybucja
Zadowolenia z umowy z HTC Poland i wprowadzenia do portfolio KOMSA Polska rozwiązań VIVE nie ukrywa Piotr Dębiec, Product Sales Manager w Departamencie Solutions KOMSA Polska:
– Nawiązanie współpracy z HTC Poland stanowi dla KOMSA Polska możliwość budowania kompetencji w dynamicznie rozwijającym się i perspektywicznym biznesowo obszarze, jakim jest VR. Jestem przekonany, że te innowacyjne i pełne korzyści rozwiązania będą zyskiwały z każdym rokiem coraz większe zainteresowanie wśród klientów B2B oraz resellerów i integratorów. Faktem jest, że w ostatnim czasie dostawaliśmy wiele zapytań z rynku o gogle VR. Podpisując umowę na dystrybucję z ich czołowym producentem, możemy odpowiedzieć na potrzeby biznesu, a jednocześnie wspierać poprzez nasze kanały handlowe tę fascynującą zmianę technologiczną.
W ofercie KOMSA Polska klienci zainteresowani rozwiązaniami VR znajdą gogle HTC VIVE z serii PRO, FLOW oraz FOCUS. Ta pierwsza powstała z myślą o użytkownikach z branż, w których liczy się maksymalna precyzja ruchu. Wśród nich są na przykład architekci, inżynierowie przemysłowi czy chirurdzy. Współpraca gogli z komputerem PC zapewnia tu odpowiednią wydajność i możliwość pracy na detalu w trakcie szkoleń.
FLOW to lekkie, sterowane smartfonem okulary przeznaczone stricte dla biznesu. Dzięki wykorzystaniu w nich technologii VIVE Sync istnieje możliwość organizacji w firmie mobilnego biura, czyli wirtualnej przestrzeni do telekonferencji i zdalnej pracy
z zespołem lub klientami. Rozwiązanie to wydaje się szczególnie atrakcyjne w kontekście zmian na rynku pracy i trendów społeczno-technologicznych (Metaverse), jakie nabrały przyspieszenia w ostatnich dwóch latach. Gogle z serii FOCUS nie wymagają, jak modele PRO, połączenia z komputerem, zapewniając znacznie większą swobodę ruchu. Przykładowym ich odbiorcą są takie instytucje jak muzea czy parki rozrywki.
źródło: informacjebranzowe.pl