Sony na targach NAB 2016: dalszy rozwój koncepcji „Beyond Definition”
Podczas targów NAB 2016 firma Sony prezentuje nowe systemy organizacji pracy z materiałami HD, 4K, HDR (High Dynamic Range — duży zakres dynamiki) oraz technologie do transmisji przez łącza IP i archiwizacji, pomyślane jako twórcze narzędzia dla klientów z segmentu profesjonalnego. Na stoisku Sony pojawią się zarówno nowe modele, jak i aktualizacje oraz modernizacje szeroko używanych produktów: kamkorderów, kamer, monitorów, mikserów, pamięci masowych, systemów do archiwizacji i rozwiązań bezprzewodowych przeznaczonych dla stacji telewizyjnych, producentów treści, podmiotów obsługujących na żywo imprezy sportowe oraz inne wydarzenia itp.
Podczas targów NAB 2016 firma Sony będzie się koncentrować na zwiększeniu dynamiki w relacjach z klientami — mówi Michael Harrit, dyrektor ds. marketingu działu Media Solutions w Sony Europe. — Przez ostatnie dwa lata pokazywaliśmy i dostarczaliśmy szereg przyszłościowych rozwiązań pod wspólnym hasłem Beyond Definition. W tym roku dalej rozwijamy tę koncepcję, prezentując partnerom i klientom najnowsze osiągnięcia w kluczowych dziedzinach obrazu, IP i organizacji pracy. Wszystkie one wykorzystują renomę Sony jako innowatora branżowego, dostawcy rozwiązań i strategicznego partnera biznesowego wykraczającego poza tradycyjny schemat sprzedawca-klient.
Targi NAB będą dla Sony okazją do zaprezentowania bogatej i stale powiększającej się oferty kamer z technologią 4K dostępną we wszystkich klasach sprzętu: od modeli z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i wymiennymi obiektywami oraz kompaktowych kamkorderów profesjonalnych aż po kamery do rejestracji z dużą szybkością, produkty studyjne o dużym zakresie dynamiki i kamery do produkcji filmowej.
Kamery i kamkordery
Kamery Sony są wykorzystywane we wszystkich rodzajach produkcji: od wysokobudżetowych filmów fabularnych przez średnio- i niskonakładowe produkcje filmowe po produkcję wiadomości, dokumentalistykę, cykliczne programy telewizyjne, sport, reklamę, telewizję OTT i inne.
Nowy system kamerowy HDC-4800 firmy Sony pozwala połączyć rozdzielczość 4K z większą szybkością rejestracji klatek: do 8x w rozdzielczości 4K i do 16x w Full HD. Użytkownik ma również do dyspozycji funkcje wycinka HD i zoomu, przydatne podczas transmisji na żywo imprez sportowych i innych wydarzeń. Kamerę HDC-4800 uzupełnia procesor sygnałowy z funkcją serwera powtórek BPU-4800. Po połączeniu tych dwóch elementów powstaje system do transmisji na żywo w standardzie 4K przy bardzo dużej szybkości klatek, w pełni przystosowany do pracy w sieci.
Kamera HDC-4800 jest wyposażona w nowy przetwornik CMOS 4K Super 35mm i obsługuje rozszerzone przestrzenie barw: BT.2020 i BT.709. Dzięki współpracy z obiektywami z mocowaniem typu PL umożliwia rejestrację wyraźnego obrazu o wysokiej rozdzielczości na imprezach sportowych. Trwają też prace nad wprowadzeniem obsługi obrazów HDR. Zostanie ona dodana w nieodległej przyszłości.
Firma Sony wprowadziła pierwszy na świecie kamkorder naramienny XDCAM 4K PXW-Z450 z nowym przetwornikiem obrazu CMOS typu Exmor R™ 2/3", rejestrującym obraz 4K (3840 x 2160) o doskonałej jakości. Nowy model cechuje się znakomitym wyważeniem, niskim poborem mocy oraz bogatym zestawem funkcji sieciowych. Kolejnym dodatkiem do rodziny XDCAM jest model PXW-Z150 z przetwornikiem obrazu typu 1,0". Dzięki dużej światłoczułości i funkcjom współpracy z siecią model ten umożliwia szybką realizację zadań w systemach organizacji pracy o wysokiej jakości.
Transmisja przez łącza IP
Sony rozwija też swój współpracujący z innymi rozwiązaniami, oparty na standardzie Networked Media Interface system produkcji na żywo IP Live (NMI). Opracowano go, aby pomóc stacjom telewizyjnym w pełnym wykorzystaniu technologii IP oraz dostosowaniu się do rosnącego zainteresowania transmisjami na żywo w standardzie 4K, a równocześnie ułatwić rozwiązywanie problemów z kosztami i skalowalnością, które występują w tradycyjnych systemach produkcji na żywo opartych na łączach SDI.
Firma Sony zaprezentuje działania w ramach sojuszu IP Live Alliance, których celem jest zapewnienie współpracy przez łącza IP wielu różnych urządzeń używanych do produkcji na żywo. Po niedawnym przystąpieniu firmy Grass Valley członkami sojuszu jest obecnie 49 producentów związanych z segmentem produkcji i transmisji na żywo. Systematycznie rośnie też znaczenie sojuszu, bo rozwiązania IP Live wdrażają kolejne stacje telewizyjne.
Pamięci masowe i archiwizacja
Sony przedstawia drugą generację systemu Optical Disc Archive (ODA). Wprowadzono w niej nowe, pojemne nośniki optyczne będące owocem współpracy firm Sony i Panasonic. Ten nowy, przystępny cenowo nośnik podwaja dotychczasową pojemność kaset do 3,3 TB, a maksymalny okres przechowywania jest szacowany na 100 lat. W systemie ODA drugiej generacji znajdzie się również pierwszy na świecie 8-kanałowy napęd optyczny. W porównaniu z poprzednią generacją zapewnia on dwukrotnie większą prędkość odczytu i zapisu. Ułatwia tym samym obsługę danych podczas produkcji materiału 4K w czasie rzeczywistym.
Systemy ODA są przeznaczone do użytku w rozwiązaniach typu near-line do „głębokiej” archiwizacji oraz w systemach do odzyskiwania danych po poważnych awariach. Oferta obejmuje szereg ich wersji, od dużych, zautomatyzowanych, skalowalnych bibliotek po samodzielne napędy. Aby zapewnić wysoki poziom zgodności systemów ODA, firma Sony przyjęła koncepcję otwartej platformy i zapewnia technologię oraz pomoc techniczną, zachęcając w ten sposób innych producentów do opracowania uzupełniających produktów. Swoje wsparcie dla systemów ODA zadeklarowały dotychczas 42 firmy.
Technologia HDR (High Dynamic Range)
Podczas targów NAB 2015 firma Sony wprowadziła swój pierwszy monitor referencyjny 4K OLED do podglądu obrazów o kluczowym znaczeniu: BVM-X300. Dziś jest on faktycznym standardem i wzorcem w takich zastosowaniach, jak korekcja kolorystyczna obrazu 4K i HDR.
W tym roku firma Sony dodaje do oferty nowy model, idealny do prezentowania obrazu klientom: 55-calowy PVM-X550 z panelem OLED i 12-bitowym systemem przetwarzania sygnału. Monitor PVM-X550 obsługuje materiały HDR. Zgodność z nimi jest zapewniana przez szereg funkcji EOTF (Electro-Optical Transfer Function), jak S-Log3, SMPTE ST.2084 czy Hybrid Log-Gamma. Umożliwiają one wykorzystanie urządzenia w kinematografii, telewizji i produkcji studyjnej. PVM-X550 to monitor OLED Quad-view umożliwiający podział obrazu na cztery strefy HD wyświetlające obrazy różnych źródeł, z niezależnie regulowanymi parametrami w każdej strefie. Zastosowany mechanizm przetwarzania sygnału, taki sam jak w modelu BVM-X300, zapewnia 12-bitowy sygnał wyjściowy, a w konsekwencji maksymalną dokładność i spójność obrazu. Monitor obsługuje również szereg branżowych standardów przestrzeni barw, w tym rozszerzoną przestrzeń ITU-R BT.2020, przeznaczoną o materiałów Ultra High Definition. Wszystkie te rozwiązania współdziałają z technologią TRIMASTER EL™, dzięki czemu specjaliści z sektorów kina i telewizji uzyskują znakomity, żywy i niezawodny obraz.
Ulepszenia i modernizacje
Firma Sony pomaga klientom w wydłużeniu eksploatacji posiadanych przez nich rozwiązań Sony. W tym celu systematycznie wydaje aktualizacje, które zwiększają wydajność, poprawiają działanie i pozwalają używać nowych funkcji. Należą do nich:
· BVM-X300 — aktualizacja zapewnia obsługę formatów Hybrid Log-Gamma, znaczników obszaru bezpiecznego i proporcji obrazu, modulacji koloru XYZ i wejść 1,5G Dual Link.
· F55 — wersja 8 oprogramowania zapewnia podmiotom z rynku profesjonalnego, które oczekują większej przepływności danych w formacie XAVC, obsługę formatu XAVC 4K Class 480.
· FS7 — dodano funkcję wycinka obrazu ze środka kadru (center crop) — dostępną zwykle tylko w modelach wyższej klasy, jak F55 — funkcję ostrości punktowej z wyborem czujnika oraz pełny tryb 24p.
· FS5 — dodano możliwość zapisu materiału RAW na zewnętrzne urządzenie, automatyczne filtry ND o zmiennej gęstości optycznej i kilka innych funkcji.
Uzupełniając swój kompleksowy system organizacji pracy dla użytkowników profesjonalnych, firma Sony prezentuje na targach NAB 2016 nowe systemy mikrofonów bezprzewodowych z udoskonalonym odbiorem zbiorczym, rozwiązania do zarządzania materiałami i inne produkty z różnych kategorii. Należą do nich:
HXC-FB75 — opłacalna kamera studyjna klasy podstawowej, będąca następcą modelu Sony HXC-D70. Umożliwia transmisję światłowodową do jednostki CCU bez podłączania dodatkowych adapterów, a dzięki łączu Sony HDVF pozwala operatorowi sprawniej i dokładniej ustawiać ostrość. Poza wersją z samym korpusem dostępny jest zestaw zawierający obiektyw, wizjer i mikrofon.
Wychodząc naprzeciw szybko rosnącemu zainteresowaniu produkcją w standardzie 4K i wykorzystaniem łączy IP, firma Sony powiększa ofertę mikserów wieloformatowych. Do wprowadzonego wcześniej modelu XVS-8000 dołączą kolejne profesjonalne miksery produkcyjne 4K/IP: XVS-7000 i XVS-6000. Seria XVS stanowi rozwinięcie szeroko stosowanej serii mikserów Sony MVS i tak jak ona cechuje się uniwersalnością i funkcjonalnością. Użytkownicy mają więc do dyspozycji takie funkcje, jak ulepszony system pamięci klatek, konwersja formatów, wyjścia typu multiview czy obsługa całego wachlarza wejściowych i wyjściowych formatów wideo. Seria XVS obsługuje ponadto obraz HDR. Jeden procesor może zawierać zarówno karty rozszerzające SDI, jak i IP. Rodzina XVS umożliwia łagodne przejście nie tylko od technologii SDI do IP, lecz również od standardu HD do 4K. Nabywcy produktów z tej serii mogą więc oczekiwać dobrego zwrotu ze swojej inwestycji.
- Model XVS-7000 obsługuje 6 M/E (efektów miksowania) i 112 wejść w trybie HD oraz 3 M/E i 28 wejść w trybie 4K.
- Model XVS-6000 obsługuje 4 M/E i 48 wejść w trybie HD oraz 2 M/E i 12 wejść w trybie 4K.
W ramach rozwoju technologii Sony XDCAM, będącej standardem przy produkcji w terenie i w zastosowaniach ENG, następuje odejście od dysków optycznych, których miejsce zajmuje organizacja pracy oparta na plikach. Uwzględniając obecne potrzeby reporterów i producentów programów informacyjnych, firma Sony opracowuje nowe, bezprzewodowe systemy pracy, w których materiały przesyłane są za pośrednictwem sieci 4G/LTE. Integrację obecnych rozwiązań bezprzewodowych firmy Sony zapewnia chmurowy serwis ENG o nazwie XDCAM Air. Daje on także nowe możliwości: użycie aplikacji mobilnej, integrację montażu materiału transmitowanego na żywo z narzędziami do montażu nieliniowego oraz rozszerzone funkcje zdalnego sterowania.
Nowością w systemie mikrofonów bezprzewodowych Sony UWP-D jest model URX-P03D: pierwszy w serii UWP-D 2-kanałowy odbiornik przenośny. Eliminuje on konieczność instalacji na kamkorderze dwóch odbiorników, co ma szczególne znaczenie w przypadku mniejszych modeli, które z dwoma odbiornikami stają się niewyważone i nieporęczne. Odbiornik URX-P03D jest również wyposażony w wejście do podłączenia zewnętrznego, przewodowego mikrofonu, takiego jak mikrofon krawatowy Sony z serii BMP czy konwencjonalny mikrofon z systemem zasilania przez wtyk. Oprócz tego użytkownik odbiornika ma do dyspozycji wbudowany, 3-kanałowy mikser. Dostępna jest też nowa, współpracująca z odbiornikiem URX-P03D, dwukanałowa wersja adaptera stopki Sony Multi Interface (MI): model SMAD-P3D.
Firma Sony wprowadziła również nowy, kompaktowy monitor LCD Full HD LMD-B170 z 17-calowym ekranem. Nowy monitor jest oparty na rozwiązaniach funkcjonalnych i konstrukcyjnych zapożyczonych z serii monitorów OLED Sony PVM-A i monitorów Premium LCD LMD-A. Dzięki takiemu podejściu sposób obsługi monitora będzie dobrze znany użytkownikom, co ma szczególne znaczenie przy pracy z monitorami z różnych serii. Monitor LMD-B170 jest przystosowany do instalacji na ścianie oraz do pracy w terenie. W tym drugim przypadku do zasilania wykorzystuje się prąd stały. Urządzenie jest standardowo wyposażone w gniazda SDI, HDMI oraz kompozytowe wideo wraz ze stereofonicznymi, analogowymi gniazdami audio. Zawiera także przednie głośniki stereo o mocy 2 W + 2 W, zapewniające mocniejszy dźwięk niż głośnik monofoniczny lub system tylnych głośników.
źródło: sony/informacjebranzowe.pl