Społeczna odpowiedzialność deweloperów – o inwestycjach towarzyszących w rejonie Trójmiasta
Współczesne miasta ulegają nieustannym przeobrażeniom. Są one efektem zmian zachodzących w społeczeństwie, a konkretniej – w jego liczebności i przede wszystkim – jego aktualnych potrzebach. Wydawać by się mogło, że jedynym organem odpowiadającym za te zmiany są samorządy. Sytuacja prezentuje się jednak inaczej. Spory wkład w przeobrażanie przestrzeni publicznych mają również deweloperzy, którzy nierzadko inwestują prywatne fundusze w poprawę jakości życia mieszkańców.
Najczęstszym „nośnikiem” tej poprawy są tzw. inwestycje towarzyszące, będące urbanistycznym uzupełnieniem inwestycji podstawowych. Nazwa ta nie oddaje jednak w pełni ich rangi, niejako nadając im drugorzędnego charakteru. Nic bardziej mylnego – obecnie to właśnie dobrze przemyślane inwestycje towarzyszące sprawiają, że nowo powstające obiekty dobrze wpisują się w już istniejącą tkankę miejską. Stanowią one pewnego rodzaju wartość dodaną, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie oraz optymalne skomunikowanie z pozostałymi częściami aglomeracji. Liczne projekty wykonywane „przy okazji” jednoznacznie wykazują, że deweloperzy, zdając sobie sprawę ze społecznej odpowiedzialności, kierują się wyraźną troską o komfort życia wszystkich mieszkańców.
Kluczem do zrozumienia takiego podejścia są standardy CSR (ang. corporate social responsibility), realizowane w inwestycjach deweloperskich. Firmy i przedsiębiorstwa już na etapie planowania chcą spełniać wymogi formalno-prawne, ale też uwzględniają szeroko pojmowane interesy społeczne, ochronę środowiska czy innowacyjność. Takie działania mogą mieć rozmaity charakter. Wśród najpopularniejszych inwestycji towarzyszących można wymienić położenie nowej nawierzchni ulicy czy chodnika, przebudowę dróg dojazdowych, modernizację sygnalizacji świetlnej czy elewacji sąsiednich budynków, rewitalizację pobliskich terenów zielonych, bądź stworzenie zupełnie nowych przestrzeni rekreacyjnych przeznaczonych dla ogółu mieszkańców.
Deweloperzy, zdając sobie sprawę z wielkości trójmiejskiej aglomeracji, decydują się również na realizacje inwestycji znacznie poprawiających komfort związany z dojazdem i załatwianiem codziennych spraw. Dobrym przykładem takiej inwestycji jest Olivia Business Centre – największy kompleks biurowy w Polsce. Poza nowoczesnym designem, jego niewątpliwą zaletą jest dobre skomunikowanie z większością dzielnic Gdańska oraz fakt, że osoby pracujące na terenie obiektu mogą liczyć na szereg udogodnień, pozwalających sprawnie i ekologicznie dojechać do pracy. Licząca 12 tysięcy pracowników społeczność OBC może korzystać z bliskości Szybkiej Kolei Miejskiej, tramwajów, autobusów czy wszechobecnej infrastruktury dla miłośników dwóch kółek. W efekcie kompleks nie jest wyłącznie miejscem pracy, ale także punktem integracji, połączonym siatką komfortowych rozwiązań drogowych. Jest przy tym ważnym obiektem integrującym lokalną społeczność.
Prowadzone inwestycje obejmują również wkład w rozwój okolicznej infrastruktury. Olivia Business Centre realizuje zadania usprawniające komunikację drogową, dzięki temu ruch uliczny w pobliżu centrum jest płynny i nie tworzą się korki. Wśród zrealizowanych dotychczas zadań są: przebudowa skrzyżowania, budowa pasów umożliwiających płynne zawrócenie na pobliskiej ul. Grunwaldzkiej, remonty chodników wzdłuż ul. Grunwaldzkiej i Wita Stwosza oraz oświetlenia ulicy przy sąsiedniej Szkole Podstawowej nr 35, w której dodatkowo inwestor zmodernizował sale lekcyjne i świetlicę. Łączna wartość nakładów to ponad 5 mln zł.
– Olivia Business Centre, będąc częścią lokalnej społeczności, czuje odpowiedzialność za jakoś przestrzeni miejskiej oraz rozwiązania, które zapewnia mieszkańcom Trójmiasta – mówi Krzysztof Król, manager komunikacji Olivia Business Centre. – Stawiamy na innowacyjność i przyjazność, dlatego tak wiele projektów realizowanych na terenie naszego parku biurowego związanych jest z usprawnieniem transportu publicznego, jak również funkcjami miastotwórczymi. Powstającym budynkom towarzyszą inwestycje drogowe, które znacząco wpłynęły na usprawnienie okolicznego ruchu. Inwestujemy w rozwiązania promujące ekologiczne środki transportu, jak i płynność ruchu samochodowego. Powstające budynki charakteryzują się wysokiej klasy architekturą, która podnosi jakość przestrzeni miejskiej. Obecnie przygotowujemy wspólnie z Miastem Gdańsk woonerf – jedno z najbardziej przyjaznych, bezpiecznych i ekologicznych rozwiązań drogowych, które równoważy ruch drogowy pomiędzy pieszymi, rowerzystami i samochodami. W Olivii Star, najwyższym budynku Polski Północnej, otworzyliśmy ogólnodostępny punkt widokowy, który szybko stał się jedną z najchętniej odwiedzanych przez mieszkańców i turystów atrakcji. Można z niego podziwiać całą panoramę Trójmiasta. Taras jest w pełni dostosowany dla osób z ograniczeniami ruchowymi, co dla wielu z nich stanowi jedyną szansę na podziwianie rozwijającej się metropolii z tak dużej wysokości – dodaje Krzysztof Król.
W Olivia Business Centre powstała również przestrzeń coworkingowa 04, która pomaga rozwinąć skrzydła wielu rozwijającym się firmom. Jej użytkownicy znajdą tam szereg udogodnień technologicznych, programów szkoleniowych, warsztatowych, jak i wsparcie ze strony bardziej doświadczonych kolegów. O4 Coworking to jeden z największych coworkingów w Polsce. Oprócz przestrzeni do efektywnej pracy tworzy przede wszystkim zintegrowaną społeczność. Dzięki temu w O4 Coworking rodzą się naturalne relacje, podczas których firmy stają się dla siebie partnerami, klientami czy mentorami.
Podobną filozofię dbałości o przestrzeń publiczną – jeszcze na etapie projektu – reprezentuje wielu architektów. Jednym z nich jest gdyńskie biuro architektoniczne Arch-Deco. Jego współwłaściciel, Michał Baryżewski, tłumaczy: – Zrównoważone podejście do projektowania to jedna z naszych dewiz. W naszych projektach zawsze staramy się kłaść nacisk na użyteczność powstającego obiektu i korzyści, jakie jego pojawienie się może przynieść dla ogółu społeczności. I w taki sposób staramy się zawsze pracować z inwestorem. Dla przykładu, w ramach zaprojektowanego przez nas biurowca Square, realizowanego obecnie przez spółkę AB Inwestor w Gdyni, powstanie ogólnodostępny plac. Będzie to miejsce otwarte dla każdego chętnego, wszystkich mieszkańców i turystów, z szeregiem lokali gastronomicznych i punktów usługowych. Dzięki temu miasto wzbogaci się o kolejny atrakcyjny punkt spotkań, ożywiający przestrzeń. Podobny zabieg zastosowaliśmy na osiedlu Nowe Orłowo, które zaprojektowaliśmy dla dewelopera Invest Komfort, również w Gdyni. Przy okazji realizacji inwestycji, na działce należącej do gminy, powstał ogólnodostępny plac, który stał się lubianym miejscem spotkań gdynian. Ta sytuacja obrazuje jeszcze jeden ciekawy aspekt – współpracy dewelopera i miasta – dzięki której podnoszona jest jakość przestrzeni publicznej – tłumaczy.
Poczucie odpowiedzialności za wygląd i rozwój miast sprawia, że deweloperzy często inicjują różnego rodzaju projekty miastotwórcze, polegające na urbanistycznym unowocześnianiu otoczenia oraz na poprawie jakości życia osób zamieszkałych w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji podstawowej. Działania tego typu są jednocześnie wyrazem więzi z miastem, jak i z jego mieszkańcami.
– Jesteśmy dumni, że jako NDI uczestniczymy w rozwoju naszego 1000-letniego miasta – mówi Marek Tarchalski, Prezes NDI Development. Zdajemy sobie również sprawę z odpowiedzialności, jaka się z tym wiąże i staramy się pozostawiać po nas wysoki jakościowo ślad. NDI specjalizuje się w budowie apartamentów w segmencie premium, a pozytywne opinie rynku, jak i niezależnych ekspertów z obszaru architektury czy organizacji społecznych pokazują, że nasze realizacje dobrze wpisują się w otoczenie. Zarówno Tre Mare Residence, jak i Apartamenty Przy Plaży, czy obecnie przygotowywana inwestycja Chlebova Apartamenty to obiekty przygotowywane w nowoczesnej, ale równocześnie ponadczasowej architekturze. Odmienia ona oblicze miejsc, w których powstaje, jednocześnie wpisując się z szacunkiem w ich charakter. Zresztą w sąsiedztwie Chlebovej, zaprojektowanej przez Roark Studio, przygotowujemy nowy miejski, ogólnodostępny plac, który mam nadzieję będzie stanowił silny wkład w miastotwórcze funkcje w okolicy i przyciągnie mieszkańców i turystów w każdym wieku – dodaje.
Podobnym podejściem kieruje się Invest Komfort, który nieopodal Chlebovej przygotowuje II etap osiedla Brabank. Jego architektura, a także sposób zagospodarowania terenów wokół inwestycji, przyczyniły się do diametralnej poprawy jakości przestrzeni publicznej, tym bardziej, że okolice ul. Stara Stocznia stały się często odwiedzanym miejscem dzięki budowie pobliskiej kładki na wyspę Ołowianka oraz Muzeum II Wojny Światowej. – Uważamy, że deweloper powinien angażować się nie tylko w realizację swoich inwestycji, ale też w pozytywny rozwój ich otoczenia – mówi Krzysztof Piotrowski, Kierownik Działu Marketingu Invest Komfort. – Projekty takie jak Brabank Apartamenty czy Portova powstają w centralnych częściach miast i mają bardzo duży wpływ na kształtowanie ich wizerunku. Staraliśmy się nie tylko odpowiednio wpasować je w charakter Gdańska i Gdyni, ich historię i architekturę, ale też ożywić zapomniane, postindustrialne części Trójmiasta, tak by służyły wszystkim mieszkańcom i integrowały lokalną społeczność. W Brabanku powstały nowe lokale usługowe i pracownie artystyczne. Wyremontowaliśmy nabrzeże Motławy, trakt spacerowy przy rzece został przez nas przedłużony, a mieszkańcy zyskali nową, atrakcyjną przestrzeń do odpoczynku w samym sercu Gdańska. W ramach realizacji Portovej wykonujemy remont okolicznych ulic i wiaduktu, w celu poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz kierowców. Zrealizujemy też nowe przejazdy rowerowe i wprowadzimy znacznie więcej zieleni do tej części miasta. Dużą rolę odegrają też lokale usługowe w Portovej. Stworzą one nową, modną przestrzeń na wzór Nowego Orłowa, gdzie zrealizowany przez nas plac miejski przyciągnął nowe restauracje, kawiarnię, designerskie sklepy i salony oraz mieszkańców Trójmiasta, którzy chętnie spędzają tu wolny czas.
Kolejnym wyrazem troski o komfort mieszkańców jest ulica Nowa Wałowa. Jej powstanie było efektem współpracy władz Gdańska i Baltic Property Trust Optima – dewelopera odpowiedzialnego za inwestycje na terenach postoczniowych. Inwestycja kosztowała łącznie 102,4 mln złotych (62 mln po stronie BPTO i 40,2 mln po stronie samorządu). Ulica składa się z jezdni o długości 1,2 km, 200-metrowej estakady i 60-metrowego wiaduktu. Budowa Nowej Wałowej jest przykładem strategicznego i perspektywicznego myślenia o przyszłej zabudowie Gdańska. Zarówno samorząd, jak i deweloper stwierdzili zgodnie, że w przyszłości ulica ta będzie najważniejszą drogą dojazdową do nowo powstającej dzielnicy – Młodego Miasta, gdzie realizowane są wspomniane wcześniej inwestycje, takie jak Chlebova czy Brabank.
Z powyższego zestawienia widać wyraźnie, że troska o komfort życia mieszkańców Trójmiasta już dawno przestała leżeć wyłącznie w gestii samorządu. Wielomilionowy wkład funduszy deweloperskich w rozwój szeroko rozumianej infrastruktury jednoznacznie przekonuje o ich społecznym zaangażowaniu oraz świadomości faktu, że kształt miasta ma być przede wszystkim urbanistycznym odzwierciedleniem ludzkich potrzeb.
źródło: informacjebranzowe.pl